• Anonym (Ledsen)

Är det okej att kommentera någons familjeliv?

Jag och min man har kämpat massor för att bli gravida med vårt andra barn. 

Vi var bjudna hos hans familj i helgen och hans syster säger då som vet via kusinerna att vi ska ha barn något i stil med att 

Ja, jag får väl gratulera då, men ni vet om att det är dubbelt så jobbigt med 2 barn än 1 barn. 

Sedan pratade hon bara om hur mycket saker vi behöver tänka på när man har så många barn? Att nu kommer vi behöva ha dubbla bilbarnstolar och vi måste ha våningssäng och bla bla bla. 

Hon har själv 6 barn så jag kan inte förstå hennes kommentar. 

Är det verkligen okej att säga såhär till några som kämpat i nästan 9 månader med att bli gravid, som suttit där och gråtit, kämpat med ägglossningstest och vi är jätteglada över att ge vårt barn ett syskon att bara börja berätta om hur jobbigt allt kommer att bli. Hon hade dessutom vetat om detta i en vecka redan så hon har haft chansen att processa detta. 

• Svar på tråden Är det okej att kommentera någons familjeliv?
  • Anonym (d)

var ligger det negativa?

grattis!

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (d) skrev 2024-12-16 19:08:10 följande:

var ligger det negativa?

grattis!

Ja, man behöver ju inte ta upp direkt hur jobbigt allt kommer att bli när man säger grattis. Om du får en present och säger tack men börjar direkt kritisera det du fått så uppfattas du nog inte som nöjd. 
  • Anonym (d)

Nja, det är ingen present riktigt va? Hon har 6 st och är nog van att prata logistik. Vet hon om att ni haft problem? Skulle inte fokusera på vad hon sa i det läget, det spelar ingen roll i slutändan.

• Anonym (Coco)

9 månader och enbart behövt trixa med tajmingen låter inte jättekämpigt. 

/en som fortfarande kämpar för första 
    (ser du hur fånigt det blir)

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (d) skrev 2024-12-16 19:13:50 följande:

Nja, det är ingen present riktigt va? Hon har 6 st och är nog van att prata logistik. Vet hon om att ni haft problem? Skulle inte fokusera på vad hon sa i det läget, det spelar ingen roll i slutändan.

Nej men vad är det för fel med att bara säga grattis? Hon börja även diskutera hur jobbigt allt skulle bli, skulle vi verkligen orka om barnet får kolik? Liksom det är att ifrågasätta vårt val att skaffa barn. Gör man verkligen så? 
  • Anonym (E)

Grattis till graviditeten! 

Många får försöka bra mycket längre än 9 månader och jag tror att du läser in för mycket i hennes kommentarer, och var dessutom negativt menade så är hon säkert bitter för att hon fått höra på omvägar via någon kusin istället för att hennes bror berättat om bebisen

• Anonym (d)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-12-16 19:15:59 följande:
    Nej men vad är det för fel med att bara säga grattis? Hon börja även diskutera hur jobbigt allt skulle bli, skulle vi verkligen orka om barnet får kolik? Liksom det är att ifrågasätta vårt val att skaffa barn. Gör man verkligen så? 
    Nej det låter lite mer otrevligt än trådstarten. Likväl. Strunta i vad hon säger.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Coco) skrev 2024-12-16 19:15:52 följande:

9 månader och enbart behövt trixa med tajmingen låter inte jättekämpigt. 

/en som fortfarande kämpar för första 
    (ser du hur fånigt det blir)

Handlar inte om kampen utan att vi verkligen längtat efter detta och så får jag höra hur jobbigt allt kommer att bli. Skulle du vilja höra det? 
  • Anonym (d)

Oj såg inte ens sista stycket om 9 månader, hur är det länge?

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (E) skrev 2024-12-16 19:16:40 följande:

Grattis till graviditeten! 

Många får försöka bra mycket längre än 9 månader och jag tror att du läser in för mycket i hennes kommentarer, och var dessutom negativt menade så är hon säkert bitter för att hon fått höra på omvägar via någon kusin istället för att hennes bror berättat om bebisen

Barnet hade sprungit in i mig i affären och frågat vaaaa? Är du gravid och så svarade jag bara kanske det och blinka. Så vi hade inte gått och sagt detta till barnet. Hon såg mig och tyckte jag blivit rund igen.
Svar på tråden Är det okej att kommentera någons familjeliv?