Inlägg från: Anonym (Sebastian) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sebastian)

Fungerar ett förhållande där man är för olika?

Jag är en man på 42år, ser bra ut, driver eget företag och är högutbildad.

Jag är en ganska lugn person, dricker aldrig, festar aldrig och vill gärna ha barn.

Min fästmö är 35 år, men hon festar och dricker alldeles för mycket. Flera söndagar har gått åt till att hon är bakfull hela dagen. En lördag kom hon inte hem, och jag blev orolig och ringde henne. Hon kom hem dagen efter och sa att hon hade däckat på en fest.

Hennes vänner tycker att vi är för olika. Tydligen är jag för tråkig, för organiserad och gillar ordning, medan hon är raka motsatsen. Det är dessutom jag som står för hela ekonomin i hemmet och boendet.

Vi försöker få barn, men det går inte så bra, och det har påverkat vår relation väldigt mycket. 

Tror ni att en sådan relation kan hålla ? en där den ena älskar att festa, gå ut och dricka, medan den andra är mer lugn och familjeorienterad?

• Svar på tråden Fungerar ett förhållande där man är för olika?
  • Anonym (Sebastian)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-12-17 07:07:03 följande:

Hon måste vara helt makalöst vacker för annars är det svårt att förstå vad du ser i henne alls...

Du vill ha barn säger du och just nu är du redan ensamstående till en bortskämd och ansvarslös tonåring med misstänkta alkoholproblem. Inte riktigt vad du hade tänkt dig va?

Hon har väldigt bra egenskaper, hon är snygg, snäll, omtänksam men jag tror att hon helt enkelt tycker att jag är för tråkig. 
  • Anonym (Sebastian)
    Hjelm skrev 2024-12-17 11:47:42 följande:
    Givetvis är det TS utsago, det är ju det enda vi kan utgå ifrån. Vi kommenterar ju det som beskrivs - hur verkligheten är vet ingen. Scenariot kan ju vara helt påhittat, vem vet. Men det TS skriver är det enda vi kan förhålla oss till, och det som beskrivs skulle ingen kalla för ett sunt förhållande till alkohol.

Nu var det du som tog upp parmiddagar med alkohol i helt generella termer och satte det i relationen till hur TS faktiskt beskriver sin partners alkoholbruk. Visst finns det människor som super hejdlöst på parmiddagar, men så är det oftast inte och det är ju också helt irrelevant för den situation TS befinner sig i, hur andra par dricker. Det här handlar om deras liv och hennes förhållande till alkohol, vilket alla kan se är osunt efter hur det beskrivs. Bara en sån sak som att regelbundet högkonsumera alkohol till den punkt att man förlorar kontrollen över sig själv samtidigt som man hoppas på att bli gravid borde vara en uppenbar röd flagga för vem som helst.
    Om jag ska vara ärlig, hon får såklart dricka hur mycket hon vill, jag själv gillar inte dricka så mycket och folk kan uppleva mig som uptight? Men vi har fått höra många gånger av hennes vänner att vi är så olika, gud vad olika ni är. Jag är extrovert person och behöver ingen alkohol men det är fascinerande att vi ska ses som olika av hennes vänner pga det. Sen tror jag såklart att hon har spårat ur senaste månaderna för hon vill nog inte vara kvar i förhållandet. Jag sa till henne att jag inte accepterade att hon däckade på en efterfest, vem vet hon var kanske hos en kille. hon har dragit till sina föräldrar så det är nog slut. 
  • Anonym (Sebastian)
    Swedman skrev 2024-12-17 07:38:12 följande:

"Been there, done that".  Jag blev fängslad av hennes energi. Efter 10 år blev slitningarna för stora och jag ville skiljas.  Jag skulle i din situation satsa på en kvinna som har samma "livstempo". Det är mitt råd. 
    Det 

Vi pratade nu igår att jag inte tyckte åt det var okey att hon däckade på en efterfest, om jag ska vara ärlig när hon inte hörde av sig på hela natten så trodde jag att något hade hänt henne. däckade hon verkligen på nån efterfest eller var hon med en annan snubbe?
    Jag sa till henne att jag inte accepterade ett sådant bete igen, och skulle det hända igen så är det slut. Hon tog sina grejer och drog till sina föräldrar, och jag är förkrossad nu. Hennes vänner är precis ny singlar, fick höra hela tiden ?Gud vad ni är olika? du är så in och hon är. Hennes singel vänner jagar egentligen det hon har men de ger henne illusionen om att vår förhållande är så tråkig plus jag var väl inte tillräckligt asshole spännande hon visste att jag aldrig skulle kunna bli otrogen.
  • Anonym (Sebastian)
    Anonym (Spill inte krut på döda kråkor) skrev 2024-12-17 20:43:07 följande:
    Frågan är vad gjorde du då, när hon inte kom hem, inte svarade i telefon och du inte visste var hon var?

Hon kunde ju blivit hemsläpad till Fritzls källare och våldtagen dygnet runt och du bara "Jaha, då går jag väl och lägger mig här då".

Jag hade ringt runt till alla vänner och polisen och sjukhus och ställt till med helvete om min långvariga partner helt oannonserat inte kom hem. Så mycket tycker jag man är skyldig den som kanske ligger misshandlad och medvetslös i ett dike utomhus i december, och kan dö på några timmar av nedkylning.

Där tycker jag att du brast som partner. Och om du hade ställt till med mer liv kanske människan hade fattat av sig själv att så kan man inte bete sig, vare sig med eller utan barn ihop.

Men bra att du ställde ultimatum, det var inte ett år för tidigt. Jag tror att hon kommer att fortsätta leva omoget tills hon drattar på arslet ordentligt och ingen vill betala för henne längre.

Jag har en sån i släkten, hon skulle till USA och gifta sig rikt. Festade runt på sitt utseende och gjorde inget vettigt. Kom hem vid 29 med svansen mellan benen, alla gamla vänner och syskon hade gått vidare i livet. Sen blev det vårdkneg och alkoholmissbruk, sen tyngre droger, vid 50 ca fick hon god man och blev inlagd på institution för självmordsförsök, ångest och mytomani.

Varför man väljer en kvinna som självmedicinerar och inte ens har en ekonomi vid 35 är helt obegripligt för mig, hon borde vara längst ner på botten av tunnan. Unna dig själv en stabilare mor till dina barn.

Om du bara visste, hur man än reagerar så blir det inte bra. Jag sov inte på hela natten, jag var orolig över att det hade hänt något,  ringde henne flera gånger och hennes vänner. På morgonen ringde jag hennes föräldrar, hennes pappa och vi letade efter henne där det kom fram att hon hade somnat på en efterfest.Tydligen så tyckte hon att jag överreagerade som kontaktade hennes föräldrar. Så min vän hur man än gör så blir det inte rätt, och jag har rädd för att jag kanske överreagerade men känns skönt att du skrev det. 
    när jag sa att jag inte accepterade ett sånt beteende igen så tog hon sina saker och drog. Antar att hon ville detta till slut.

• Anonym (Sebastian)
    molly50 skrev 2024-12-17 21:12:53 följande:
    Hade hon ens något att säga till sitt försvar? Eller bara drog hon och lämnade dig med en massa frågor?
    Om så är fallet så tycker jag att du allvarligt ska fundera på om du verkligen vill fortsätta vara tillsammans med henne.
    Hennes andra sidor och kanske även hennes yttre måste ju vara något alldeles fantastiska för att kunna väga upp för det här.
    Hon tyckte väl att det inte var okey heller men jag fattar nu  att hon ville lämna relationen. Kanske var ett sätt för henne att göra det enkelt för henne själv att jag skulle reagera hårt och göra slut så hon slapp det. Vi förlovade oss i för 4 månader sen, och min familj och föräldrar öste henne med kärlek kanske blev lite för mycket hehe.
  • Anonym (Sebastian)
    Anonym (Toker) skrev 2024-12-18 09:16:35 följande:
    Synd om hon så lättvindigt slarvar bort kärleksfulla intron i din familj och chansen till en stabil familjebildning er två ihop. Du ger oss i tråden bilden av att vara en mogen och stabil kille, redo ta relationen till nästa nivå. Hon å sin sida tycks i tonårsfas. Alternativt kan hon ha bundit upp sig i stadig relation i tidiga tonåren. Leker nu rommen av sig inom ramen av ert trygga förhållande. Betraktar ditt engagemang och din ekonomi som en utökad föräldraroll? Otrygg? Ni är som motpoler i relaterande och i ert parbygge. Välkänt är ju att motsatser i det mentala lätt graviterar till varann = Attraheras av varann. Vart står ni idag? Vill hon verkligen göra slut på sitt sätt men samtidigt ett väldigt omoget manér?
    Hon började väl sista tiden ta upp att vi är för olika, hon gillar att vara ute på landet och började sen ta ta upp att det fanns sidor hos henne som hon inte har visat. Hon tyckte att vardagen var tråkig, jag vet inte faktiskt vad andra par gör efter jobbet, antingen har man barn i vår ålder eller så är det inte så mycket att göra efter jobbet när man är över 35 år. Jag är genuint nyfiken vad andra par gör i vår ålder som inte har barn, man kan väl inte drick vin alla kvällar?

Hon har dragit till sina föräldrar, såg att hon började ta lite av sina saker.
    Tjejer är aldrig nöjda känns det som, antingen har de män som är ute, festar kommer hem sent på kvällen 70% av dessa blir otrogna i fyllan, är man lugn och nykterist så är man för tråkig. Tror att kvinnor behöver känna lite av spelet
Svar på tråden Fungerar ett förhållande där man är för olika?