Inlägg från: Anonym (JJ) |Visa alla inlägg
  • Anonym (JJ)

Fungerar ett förhållande där man är för olika?

Min partner går ut och festar en del men inte jag. Han är 33 och jag är 36, vi väntar vårt andra gemensamma barn nu . Jag dricker såklart inte nu men inte annars heller utom kanske ett glas bubbel på nyår och födelsedagar. Iförsej var det inte så när vi träffades innan jag blev gravid , jag har barn sen innan men inte på heltid , jag festade inte extremt då och drack absolut inte varje dag men jag kunde absolut ta flera glas vin med honom på helger när jag var barnfri.

Sen efter jag fick vårt första gemensamma barn kände jag helt enkelt inte för att dricka alkohol längre och dessutom hade jag slutat röka och har svårt att dricka alkohol överhuvudtaget utan cigg så då funkade det bäst att låta bli båda helt enkelt. Och så ammade jag länge..

Så ja mellan oss har det funkat helt ok fast vi är olika när det gäller det, jag har inget emot att han går ut och festar så länge det inte går ut över barnen , vi är iförsej särbo / sambo på deltid bara bland annat på grund av hans jobb så oftast kommer han inte hem till mig när han har varit ute. 

Så till TS , det kan nog funka och jag tycker kanske folk i kommentarerna är lite väl dömande.. Men ja hon borde kanske tagga ner lite på festandet , säger verkligen inte att hon måste bli helnykterist men att bli så full så att man däckar på någon random fest känns ju inte jättebra. 

• Anonym (JJ)
    Anonym (d) skrev 2024-12-18 19:31:17 följande:
    Det ÄR mysigt att dricka vin och mysa ihop. En nykterist kan jag inte leva med, det blir helt enkelt för tråkigt 

Jag är själv i stort sett nykterist sen jag var strax över 30, är gravid nu men även när jag inte är det dricker jag bara ett glas bubbel några gånger om året typ på nyår eller andra firanden. Jag går inte runt och säger att jag är nykterist utan jag bara låter bli att dricka. 

Men jag skulle nog ärligt talat också ha lite svårt att leva med en helnykterist just för att de tyvärr ofta brukar vara väldigt osköna , pratar om det hela tiden och ser ner på andra.. Det är tyvärr min erfarenhet även om jag vet att det såklart antagligen inte stämmer in på alla. Är iallafall ganska nöjd med att vara tillsammans med nån som inte är nykterist .. Men alla är ju olika. 

• Anonym (JJ)
    Anonym (Toker) skrev 2024-12-19 18:25:55 följande:

Jag gör som du, tar ett glas bubbel på nyårsafton. Dricker ett gott glas vin alkoholfritt eller vanligt till festligheter. Basunerar heller inte ut eller gör någon stor sak av att jag absolutist. I princip.hehehe. 

Håller däremot inte med dig om att helnykterister är tråkiga snubbar som pratar om nykterhet, eller ser ner på alkoholkonsumenter. Har själv aldrig varit tillsammans med en helnykterist så jag vet inte till hundra. Gillar avslappnade människor vad de än har i glasen. En privat sak så länge ett missbruk inte är på gång 

Alkoholen är väl bara ett av TS:s dilemman med fästmön. Kärnan i problematiken lutar mer att de är olika. Prioriterar generellt olika värden i livet rent allmänt. Finns nu mån tro en öppning när tjejen säger sig gilla vara på landet. Detoxar hon sig från partylivet i stan? Och från alkoholen som där flödar fritt??

Pratar inte bara om killar .. Tyvärr tror jag inte jag har träffat någon nykterist som inte är så som jag beskrev (pratar väldigt mycket om det och ser ner på andra). Däremot känner jag flera som inte dricker mycket eller bara dricker ibland som inte stämmer in på det.

Min egen mamma är ett bra exempel på en nykterist (tror hon är helt nykterist sen ett tag tillbaks men innan var hon nästan det också) som verkligen tror att hon är bättte än alla andra. Jag tror helt enkelt inte jag skulle funka med en sån person även om jag inte dricker själv, iallafall nästan inte alls. Så länge det inte går ut över barnen tycker jag inte det är några problem att min kille dricker och går ut och festar ibland. Tror inte han tycker det är något problem heller att jag inte dricker.. Så man måste ju inte vara exakt lika när det gäller det. Sen förstår jag att det kanske inte funkar om den ena spårar ur för mycket med festandet. 

Svar på tråden Fungerar ett förhållande där man är för olika?