Inlägg från: Anonym (Ja...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ja...)

Sörjer att jag inte kommer få barn med mitt livs kärlek. Hur gå vidare?

Saken är ju att han inte vill,, han har inte din längtan i det. Det är ju något att bearbeta på samma vis som de som vill ha fler barn än sin partner fått göra.

Sen är liv sällan rättvisa. Jag fick barn vid 40, min pappa med. Han får mindre tid med sina barnbarn än jag önskat. Livet föll sig så. Andra får inga barn trots de vill. Vissa förlorar en parter tidigt. Det är inte en jämförelse utan krassa fakta att hantera 

Vad är det egentligen du vill med just barnet, om barn i sig inte är det du vill ha fler av?

• Anonym (Ja...)
    Anonym (Regalskeppet) skrev 2024-12-17 17:47:31 följande:
    Jo, visst vill jag ha barn, det är det hela tråden går ut på :) Min kropp skrek glädjetjut efter barn med min älskling.

Jag vill ha allt med honom, helt självklart vill jag ha barn med världens underbaraste människa. För mig är det svårt att förstå att någon inte kan förstå. Romantisk kärlek, förälskelse, åtrå, samhörighet i nöd och lust. Allt det där är högst verkligt mellan mig och min älskling. Det är inte Hollywood som hittat på konceptet, jag vet, för jag lever i det. Vårt barn kommer bli klokt och begåvat, alldeles kollosalt vackert och innerligt älskat och efterlängtat.

Men glädjetjuten gick över i sorg. Nu får jag säga hejdå och sörja vårt kärleksbarn, det är faktum. Dessutom kommer jag behöva säga hejdå till och sörja min egen personliga fruktsamhet, helt enkelt avsäga mig livets makt. Just som jag jublande upptäckt hur enormt glad jag var att jag har den förmågan, den möjligheten. Nu klaffar det ju inte med min älsklings förmåga och kommer aldrig mera göra det. 

Ja det finns andra sorger här i världen men vg förminska inte min. Glad att höra att du fick barn, jag antar att du längtade och hade blivit ganska besviken om det inte fungerat?
    Fast du måste ju landa i att det barnet i den verklighet som finns inte kommer att bli så efterlängtat, när mannen uttalat att han absolut inte vill. Det är din fantasi som talar där. Det är också bara din syn du lyfter, inte barnet som skulle få en gammal far som inte velat ha det från början. 

Du har också valet att inte säga hejdå till din fertilitet genom att välja en annan man. Det är inget som något öde spikat åt dig, det är ditt fria val.

Jag förminskar heller inte din sorg så lägg inte ord i min mun tack. Jag ger perspektiv på att sorg är en del av livet som man måste hitta sätt att förhålla sig till och leva med. 
  • Anonym (Ja...)
    Anonym (Regalskeppet) skrev 2024-12-17 21:44:00 följande:
    Ja, där är ju just den största smärtan och det som slår in en kil mellan oss, att det som jag känner är en så självklar följd av vår romantiska kärlek inte är något han alls velat kämpa för. Han säger lite ljumt att "det hade ju varit fint men så blir det ju inte" som om det gällde en sommarstuga i El Salvador.

Som en del andra är inne på här säger också min älskling att han tvivlar på min kärlek till HONOM när jag uttrycker min längtan efter barn. Det är ju helt galet! Jag vill ju ha hela honom och vårt barn, hur mycket mer totalhängiven kan jag bli. Jag vill att vår kärlek ska leva vidare, följden av den, barn för tusan, barn. Det där fattar varenda talgoxe men inte min älskling.

Gammal far, tja det är ingen skröplig åldring vi talar om här... Så går det ju alltid vid varje tillfälle att hitta en massa invändningar mot att skaffa barn och blir det inga barn så uppfinner man en mening med det. Men det är ju att lura sig själv eller låta sig bli lurad att låtsas som att det inte har nån betydelse. Du och jag är här därför att somliga inte gjorde det förnuftiga valet att inte riskera sin hälsa och ekonomi och dyrbara egentid, utan valde att göra som granar, laxar och ozeloter.

Men ja sent börjar det bli och så envis är han att jag snart skäller honom för gubbstrutt
    Fast du låter ju här som att han är oviktig i sig, han är liksom bara bra om han också vill avlas på och sen vara barnförälder en stor del av livet. Det är kanske det han reagerar på också. 

Han är ju helt nöjd med bara dig, men du är inte helt nöjd med bara honom.

Du låter också som att du rätt kraftigt romantiserar livet med småbarn. Ja, de låter en genetiskt leva vidare på ett vis. Men de kräver också otroligt mycket av en här och nu i livet. Din partner är nöjd med de han har, han ser inte det behov du gör av fler genetiska avkommor utan vill kanske också få leva ett liv alltmer som småbarnsfri vuxen. Särskilt när han nu är 50 strax.

Risken av detta är ju att det dyker upp ett helt annat alternativ. Han lämnar dig.
  • Anonym (Ja...)
    Anonym (Regalskeppet) skrev 2024-12-18 17:15:11 följande:

Nej. Du har försökt förminska mig i varje inlägg du gjort, du gör det igen och verkar sakna förmåga att ta till dig mina försök att få dig in på en mer konstruktiv dialog. Det är en mycket dålig start att kalla TS för barnslig i en tråd om ett vuxet ämne och du har inte förbättrat tonläget trots mina försök att få dig att släppa sargen och bidra med något som för SAKFRÅGAN framåt.

Du borde reflektera över hur du kommunicerar med människor som har andra perspektiv än du själv.

Seså vi försöker igen: har du något att bidra med, t ex hur du själv har hanterat någon stor besvikelse och sorg? Har du aldrig behövt göra det så är även det intressant information.

Den enda som försökt förminska någon annan är du TS. Du har fått många bra råd men du slår dem ifrån dig.

Jag faller in i kören att terapi är rätt väg att gå.
  • Anonym (Ja...)
    Anonym (old boy) skrev 2024-12-18 18:41:46 följande:

Har också läst tråden och visst håller jag med om att acceptans är rådet man kan ge, men för den skull kan man bekräfta hennes känslor inför faktumet att det inte blir något barn.

Av erfarenhet vet jag att de känslorna är större ån vad man trodde innan man själv var där. I mitt fall kände jag givetvis ånger över att jag fråntagit mig själv möjligheten till flera barn. Kände skuld inför att min nuvarande fru aldrig skulle få bli mamma. Hon ger  inte så stora uttryck för sorgen hon säkert känner men visst har det präglat henne.

Men vi har varandra och mina barn och barnbarn, Men sorgen över att vi inte kunnat få ett gemensamt barn kommer nog aldrig att försvinna helt, trots att vi accepterat detta för många år sedan.

Samtidigt vill jag varna män som funderar på vasektomi, Man vet aldrig vad framtiden har i sitt sköte. 

Men visst går det i teorin att göra IVF med ett kirurgiskt ingrepp på mannen också om ett par önskar barn efter vasektomi?
  • Anonym (Ja...)

En dag jag reagerar på TS är att du verkar likställa acceptans och terapi med att lägga locket på känslor. Det stämmer ju inte, det är ju metoder att lära sig leva med sina känslor.

Det låter snarare som att du vill vara i de stormiga känslorna kring detta och inte vill släppa det, kanske för att du då accepterar just att du inte får barn med denne man. Men att stanna i såna känslor är sällan bra i längden.

• Anonym (Ja...)

Och för egna erfarenheter. Jag ägnade för många år fast i en olycklig kärlek där jag inte ville släppa hoppet om oss. Det brände många bra år. Jag ville inte acceptera att det inte skulle bli vi, för accepterade jag det var det ju...över. Chansen borta. Jag fastnade i stora känslor som en del av hur livet var. Jag var rädd.

Det var ohälsosamt. 

Jag kom till en brytpunkt när jag var tvungen att agera. Jag rannsakade mig och tvingade mig acceptera att det aldrig skulle bli vi. Jag mötte känslorna och fanns acceptansen.

I grevens tid. För sen träffade jag ju rätt man. Utan drama hela tiden utan med ett inneboende lugn. Och det blev så bra. Bättre än jag någonsin trott. Men jag höll på att schabbla bort det här otroligt fina livet för att jag var så känslomässigt låst i det liv jag inte skulle få.

• Anonym (Ja...)
    Anonym (Regalskeppet) skrev 2024-12-18 22:57:06 följande:
    Ja så fint att läsa, tack för din historia. Jag känner igen mig från tidigare skeenden och jag är nog i en brytpunkt nu, jag skrotar ju aktivt mina drömmar, somliga. Minst en, den stora som inte höll i verkligheten. Jag vet inte när nollpunkten nås och det vänder. Antagligen snart. Javisst tar det tid. Men jag tänker att förälskelse och barnlängtan är som ett psykologiskt program som går igång. Ett urverk som är äldre i konstruktionen än det mänskliga intellektet. Det måste gå en tid hur det än är, lite som att det inte går att öppna tvättmaskinen mitt i programmet och riva ur o börja om, pumpen måste åtminstone få jobba färdigt. 
    Både och. Problemet med människor till skillnad från ett tvättmaskinsprogram är att de inte är programmerade att ta slut. Människor kan fastna i känslor av rädsla att faktiskt släppa och acceptera, det gör knappast Electroluxen.

Därför behöver man ofta hjälp. Ungefär som tvättmaskinen som inte kan tvätta utan stöd. Annars är risken att man bränner både onödiga år och relationer längs vägen. Helt i onödan.

Känslor är känslor, men de är också både kemi och sällan är man den absolut enda som upplevt något liknande. Även om det känns så. Därför är stöd bra.
Svar på tråden Sörjer att jag inte kommer få barn med mitt livs kärlek. Hur gå vidare?