Anonym (Vanligt) skrev 2024-12-23 15:24:01 följande:
Du säger att det skulle kännas bättre.
Förklara gärna hur du menar att det skulle kännas bättre i jämförelse med vad?
Jag säger absolut inte att du har fel. Men jag förstår inte, så det skulle vara värdefullt om du förklarar dessa känslor som du pratar om.
Hur ska det gå till att något ska kunna kännas bättre i relation till något man inte alls känner till?
Hur kan man ha känslor och känna något inför det som man inte har någon aning om?
Du vet inget och så vitt jag förstår kan du inte bedöma hur han värdesätter ärligheten i ert förhållande, du kan inte veta annat än det han väljer att förmedla till dig. Dina känslor är helt och hållet baserade på den uppfattning du själv har, som baseras på det han förmedlar till dig.
Något annat känner du inte till och så vitt jag klarar förstå så kan du inte bära på några andra känslor.
Du känner inte till något om han för dig bakom ljuset eller inte. Det är omöjligt för dig ha några känslor omkring det som du inte känner till.
Du känner inte till något om handlingen. Du har ingen aning om något har hänt eller om det inte har hänt, du misstänker ingenting om ifall det var en engångsgrej på fyllan eller om det var något annat.
Du är helt ovetande, så som sanningen är gällande alla de fall otroheten för alltid förblir okänd.
Din tillit är helt och hållet opåverkad, du vet ingenting, det finns inget som skulle kunna tyda på annat. Du känner exakt samma tillit som innan handlingen. alla dina känslor är fullkomligt opåverkade.
Du känner väl till att alla människor ljuger? Du ljuger, jag ljuger och din partner ljuger, alla ljuger.
Att ljuga är ett grundläggande och fullt normalt mänsklig beteende.
Detta vet du, eller hur?
Jag värdesätter ärlighet.
Men jag är inte så naiv att jag inbillar mig att någon enda människa i universum aldrig någonsin skulle ljuga.
Jag vet, jag accepterar och jag lever med att lögnen är en fullt normal mänsklig egenskap. Alla ljuger nån gång. Alla utan undantag.
Trots detta väljer jag att lita på min partner och jag väljer att leva lycklig.
Jag märker att du vägrar svara på min frågeställning till dig.
Jag vet inte och förstår inte varför du vägrar, vilka behov du har som gör det svårt för dig att ens resonera om de saker jag beskriver.
Jag förstår att det är obekvämt för många att ens reflektera över dessa saker. trots att de är uppenbara och relativt enkla.
Du måste självfallet inte svara på min frågeställning.
Men jag tycker det skulle vara intressant att resonera om saken och om du skulle kunna reflektera över detta utifrån mer än ett enda sätt att se på saken.
(Jag har full förståelse för och jag accepterar att du inte gillar otrohet. Jag håller med dig. Men det är ju absolut inte detta som frågan handlar om.)
För mig är det en självklarhet att:
Det jag inte vet mår jag inte ont av.
Jag skulle inte vilja veta.
För mig är det fullkomligt självklart att jag mår bättre och jag slipper drabbas av några som helst svåra känslor om jag slipper veta.
Sanningen är självklar att jag kan inte ha några känslor och kan inte känna något, vare sig känna något positivt eller något negativt, om en handling som jag inte vet något om.
Det jag inte vet mår jag inte ont av.
Hittills har ingen kunnat motsäga denna historiskt accepterade och mycket enkla sanning.
Jag vet inte hur jag ska kunna förklara det på ett bättre sätt.
Men jag vill inte leva med någon som utan några som helst betänkligheter kan ljuga mig rakt upp i ansiktet om en sådan sak.
Självklart kan alla ljuga. Men det är ju också en viss skillnad på att dra en vit lögn och på att dra en hel livslögn. Det hoppas jag att du förstår.
Självklart är det så att det man inte vet har man inte ont av. Men i mitt,och säkert många andras,fall så började han bete sig konstigt.
Då föredrar jag att få veta vad som pågår framför att gå omkring med en magkänsla att något är fel.
Och mitt ex och jag hade,som sagt,pratat om saken och kommit fram till att vi båda ville ha ärlighet. Jag höll det,men inte han.
Så även om jag inte vet något så vill jag ändå få veta då jag vill få chansen att själv få bestämma om jag vill stanna i ett sådant förhållande eller lämna och få chansen att träffa någon ny.
Det ska inte någon annan bestämma åt mig, Det är bara egoistiskt.