Jag tror att ni ska ta det väldigt lugnt i det här läget. Många (de flesta?) känner sig främmande inför den egna kroppen i puberteten, det är mycket som händer och förändras. Det är naturligt att känna en viss osäkerhet.
En kontakt med Bup är säkert bra men jag tänker att man ska vara försiktig med att haka på "dysfori-tåget". Man bör akta sig för behandlingar som inte går att göra ogjorda om det visar sig vara en övergående period i barnets liv.
Med det inte sagt att det inte finns fall där en person verkligen fötts i fel kön men jag tror att de är försvinnande få.
En av våra söner hade bara flickkompisar till en bit upp i tonåren, älskade rosa, blommigt och ville dansa balett (det fanns ingen balettskola där vi bodde men han gick på annan dans).
Han föredrog att ha lite längre hår och avskydde all sorts sport. I treårsåldern undrade han när han skulle få tuttar. Vi förklarade att det är mammor som har tuttar och att han skulle bli en pappa. Vi lade ingen värdering i det utan förklarade bara lugnt att det är skillnad på könen.
Han blev lite ledsen just då för han ville ha tuttar för de är fina. Jag förklarade då att om han fortfarande ville ha bröst när han blev stor så kunde doktorn hjälpa honom med det. Efter det tog han inte upp frågan igen, han var nöjd med de svar han fått.
I puberteten hade han det lite svårt att hitta sin plats i världen. Jag tror att en stor del av det var att högstadiet innebar byte av skola. Miljön var tuffare och hårdare och det var svårt för en känslig kille att navigera där.
Målbrottet var också ganska jobbigt även om det bara höll på under några veckor. När det var över var han dock mycket nöjd med sin nya röst, det var just själva processen som var det svåra.
Nu är han snart 29 år, sambo med en underbar tjej och han verkar nöjd och trygg med att vara man. Han gillar fortfarande rosa, dansar fortfarande och använder sin (rejält djupa) röst till att sjunga i kör.