• Anonym (Orolig mor)

Nån som känner igen sjukdomsförloppet?

Femåringen blev magsjuk i måndags. Han kräktes två gånger, men var vid gott mod och åt redan på kvällen både potatissoppa och macka. Igår var han som vanligt och var ute och lekte en bra stund och han sprang och klättrade utan problem. Till kvällen fick han ont i magen av och till, men åt ändå middag utan problem.

Vid fem imorse, alltså över 36 timmar sen förra kräkningen, kräktes han igen. Det i sig har vi varit med om tidigare. Däremot är det som förvånar mig att han fått feber nu. Han har varit feberfri och pigg tidigare, men idag är han trött och feber kring 38,5. Nu sover han för andra gången idag.

Är det ett normalt förlopp? Att det kan ta om vet jag, men är det vanligt att bli sjukare så sent i förloppet?

• Svar på tråden Nån som känner igen sjukdomsförloppet?
  • Anonym (Hej)

Jag skulle nog testa klämma på magen först precis vid naveln och sen ner mot blindtarmen på höger sida.
    Har han pratat om ont i magen, eller är det bara kräkningar? 

Några andra symtom?

• Anonym (Orolig mor)
    Anonym (Hej) skrev 2024-12-18 12:27:22 följande:

Jag skulle nog testa klämma på magen först precis vid naveln och sen ner mot blindtarmen på höger sida.
    Har han pratat om ont i magen, eller är det bara kräkningar? 

Några andra symtom?

Igår fick han ont i magen. Idag har han inte alls ont i magen. Han har sammanlagt kräkts tre gånger, så det är
    långt mellan kräkningarna. 

När det gjort ont har det gjort ont i hela magen. Han har också, innan febern, suttit och soffan och dansat ordentligt, så han är inte smärtpåverkad. 

Förutom feber har han inga andra symptom. 

• Anonym (Hej)
    Anonym (Orolig mor) skrev 2024-12-18 12:47:09 följande:

Igår fick han ont i magen. Idag har han inte alls ont i magen. Han har sammanlagt kräkts tre gånger, så det är
    långt mellan kräkningarna. 

När det gjort ont har det gjort ont i hela magen. Han har också, innan febern, suttit och soffan och dansat ordentligt, så han är inte smärtpåverkad. 

Förutom feber har han inga andra symptom. 

Ok, vi säger att det skulle vara blindtarmen. Då kan det först göra ont mitt på men kan sen övergå till att göra ont på höger sida. 

om han kan äta och verkar pigg i övrigt så är det nog ingen panik. låter som virus.

• Anonym (Orolig mor)
    Anonym (Hej) skrev 2024-12-18 13:12:51 följande:

Ok, vi säger att det skulle vara blindtarmen. Då kan det först göra ont mitt på men kan sen övergå till att göra ont på höger sida. 

om han kan äta och verkar pigg i övrigt så är det nog ingen panik. låter som virus.

Idag har han inte ätit nåt alls. Han vill bara dricka vatten. Han var som sagt pigg innan febern kom, men så fort han fick feber vill han bara ligga ner med avbrott för lite vatten då och då. 

Jag tror också på vanligt virus, men det som känns konstigt är att han blivit sämre i allmäntillståndet än vad han var i måndags när han blev sjuk. 

• Ascendere

Någon mer i familjen som känt av symptom? 
    Eller några barn på dagis som varit eller är sjuka?

Det låter väldigt mycket som calici-virus, och det går mycket sånt just nu. 
    Men ring 1177 om ni är osäkra. 

• mammatill6

Vi har precis genomgått magsjuka här. 2 i familjen hade precis så. Det kom o gick o en vecka.

• Anonym (Orolig mor)
    Ascendere skrev 2024-12-18 13:21:11 följande:

Någon mer i familjen som känt av symptom? 
    Eller några barn på dagis som varit eller är sjuka?

Det låter väldigt mycket som calici-virus, och det går mycket sånt just nu. 
    Men ring 1177 om ni är osäkra. 

Storbarnet har haft väldigt ont i magen, men vi kopplade det snarare till körtelbuk som hon haft flera gånger innan, då hon precis innan varit sjuk. Jag var sjuk, men det var för en vecka sen. Inkubationstiden är lite för lång för det.

mammatill6 skrev 2024-12-18 15:21:17 följande:

Vi har precis genomgått magsjuka här. 2 i familjen hade precis så. Det kom o gick o en vecka.

Det låter betryggande! 

• Ascendere
    Anonym (Orolig mor) skrev 2024-12-18 16:42:10 följande:

Storbarnet har haft väldigt ont i magen, men vi kopplade det snarare till körtelbuk som hon haft flera gånger innan, då hon precis innan varit sjuk. Jag var sjuk, men det var för en vecka sen. Inkubationstiden är lite för lång för det.

mammatill6 skrev 2024-12-18 15:21:17 följande:

Det låter betryggande! 

Calici-virus är väldigt luriga. Minns en vinter, först var frun däckad i tre dagar med kräkningar och annat kul, medans jag hade lätt magknip i några timmar. Sedan var alla friska en kort period tills någon vecka senare men då blev det precis tvärtom. 
  • Anonym (Mm)

Detta är väldigt vanligt. Att man får det 2 ggr. Städa ordentligt och kasta tandborsten. 

• Anonym (Orolig mor)
    Anonym (Mm) skrev 2024-12-18 21:22:23 följande:

Detta är väldigt vanligt. Att man får det 2 ggr. Städa ordentligt och kasta tandborsten. 

Fast ingen har fått det två gånger. Och frågan var om det är normalt att få feber så sent i förloppet?
  • Ascendere
    Anonym (Orolig mor) skrev 2024-12-18 21:32:51 följande:
    Fast ingen har fått det två gånger. Och frågan var om det är normalt att få feber så sent i förloppet?
    Ja fast det du benämner sent i förloppet kan lika gärna vara runda 2 med samma virus, eftersom man inte blir immun utan lätt kan smittas flera gånger, alltså ett nytt förlopp.

Så du behöver troligen inte vara orolig 
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Orolig mor) skrev 2024-12-18 21:32:51 följande:
    Öh va?

Han kräktes igen efter 36 tim = fått det en andra gång. O ja feber kan man då när som helst av miljoner anledningar. 
  • Anonym (Orolig mor)
    Anonym (Mm) skrev 2024-12-19 08:44:12 följande:
    Öh va?

Han kräktes igen efter 36 tim = fått det en andra gång. O ja feber kan man då när som helst av miljoner anledningar. 
    Nej, man får det inte en gång till. Det är samma infektion som fortsätter. Lite samma som när barn har feber, blir feberfri och får feber igen efter 30 timmar. De är inte omsmittade. Vi hade en liknande magsjuka för två år sen. Samma förlopp hade i princip alla barn på förskolan. Tror du att alla dessa omsmittades, eller tror du att viruset betedde sig så?
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Orolig mor) skrev 2024-12-19 09:21:15 följande:
    Nej, man får det inte en gång till. Det är samma infektion som fortsätter. Lite samma som när barn har feber, blir feberfri och får feber igen efter 30 timmar. De är inte omsmittade. Vi hade en liknande magsjuka för två år sen. Samma förlopp hade i princip alla barn på förskolan. Tror du att alla dessa omsmittades, eller tror du att viruset betedde sig så?
    Nej ditt barn har fått magsjuka 2 gånger. Du verkar ha svårt och förstå. 
Svar på tråden Nån som känner igen sjukdomsförloppet?