• Anonym (fråga)

Varför påannonsera sitt toalettbesök?

Ett sällskap sitter och äter vid matbordet. En av gästerna ställer sig upp och talar om för alla att hen ska på toan. 
    Varför?
    Alla märker när någon går iväg på toa. Bor bara i en trerummare. Alla i sällskapet är vuxna.

• Svar på tråden Varför påannonsera sitt toalettbesök?
  • Anonym (Ellie)

Jag tror att det är för att man känner att det är oartigt att bara gå ifrån, utan någon förklaring till varför. 

• Anonym (D)

För det blir konstigt att bara resa sig mitt i magen och gå iväg? 

• Anonym (Lotta)
    Goneril skrev 2024-12-20 09:49:04 följande:
    Beror på vem man umgås med. Bland äldre kultiverade personer säger man inte detta. Bra att veta för er yngre som just ska presenteras för sina blivande svärföräldrar. Försök uppträda lite belevat! 
    Ha ha, jag skulle inte ta illa upp. Tvärtom, bra att om berättar så kan jag visa var gästtoan finns. 
  • Tow2Mater

Ingetfel med det. Bara folk kan hålla tyst om t ex vilken konsistens det var när de kommer tillbaka.

• Egon den stora

Dessutom människor som måste berätta vilket av behoven dom tänker uträtta. 
    Svärmor är sån.  Hatar det. 

• Anonym (Anonym)

Det blir ju ännu märkligare om man bara reser sig upp, skjuter ut stolen och går iväg?

• Anonym (Vanligt)

Hör jag ofta hemma och även på jobbet.

"Sätter mig på skithuset" säger han och tar med sig tidningens b-del in på toaletten för att läsa sporten. På en lördagsförmiddag kan han sitta där i 1 h eller kängre.

"Var skönt att skita" och "Måste pessa" är vanligt hemma.

På jobbet har vi en kille som ibland berättar att han ska "klossa" på toaletten. Han kan också säga att "nu luktar det inte sockerkaka på toaletten" när han är klar.

• Anonym (fråga)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-12-21 20:06:04 följande:

Det blir ju ännu märkligare om man bara reser sig upp, skjuter ut stolen och går iväg?

Nä. De flesta kan göra kopplingen till ett toabesök om man går ifrån bordet. 
    Jag bor dessutom i en liten trea med bara en toalett så det är lätt att hålla reda på var någon är
  • Anonym (Anonym)

Men hur gör ni om ni är med någon på bio? Säger ni till eller bara går iväg? 

• Anonym (Vanligt)

Det är väl på något sätt "manligt" att göra det.

• Anonym (A)

Kommer snart eller pudra näsan för damer 

• Anonym (Hej)

Jag kommer snart. Jag ska bara gå och skita.

• Anonym (Vanligt)
    Anonym (Hej) skrev 2024-12-23 23:28:10 följande:

Jag kommer snart. Jag ska bara gå och skita.

Ungefär vad min man sa vid julbordet igår. "Går på skithuset, kommer snart".
  • Bits1975

Jag minns att när jag var yngre sade min mamma att det räcker med att ursäkta sig och lämna bordet. Att säga: "ursäkta" och inte annonsera vad man ska göra

• Anonym (Kvinna..)

Min man brukar säga "ursäkta, jag måste bara uppsöka damernas...Kommer snart". Låter rätt trevligt kan jag tycka.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (fråga) skrev 2024-12-21 20:29:11 följande:
    Nä. De flesta kan göra kopplingen till ett toabesök om man går ifrån bordet. 
    Jag bor dessutom i en liten trea med bara en toalett så det är lätt att hålla reda på var någon är
    Ja kanske. Men inte alla gånger. Jag skulle äta middag en gång med föräldrar och ny pojkvän som var bjuden. Tänkte också att inget behövdes sägas, så reste mig och gick iväg till ovanvåningen där wc var ledig. Alla satt som fågelholkar kring matbordet och undrade var jag tog vägen. Dom hörde bara mina steg upp för trappan och en dörr som gick igen. Sedan lång dramatisk tystnad. Det blev visst lite konstig stämning. 
  • Anonym
    Goneril skrev 2024-12-20 09:49:04 följande:
    Beror på vem man umgås med. Bland äldre kultiverade personer säger man inte detta. Bra att veta för er yngre som just ska presenteras för sina blivande svärföräldrar. Försök uppträda lite belevat! 
    Min fd svärmor brukade säga att hon skulle gå och tappa av varmvattnet... hon var född 1932.
  • Anonym (fråga)
    Anonym skrev 2024-12-29 21:08:54 följande:
    Min fd svärmor brukade säga att hon skulle gå och tappa av varmvattnet... hon var född 1932.
    Det var ju en underbar pärla!
  • Anonym
    Anonym (fråga) skrev 2024-12-29 21:12:06 följande:
    Det var ju en underbar pärla!
    Ja, har aldrig hört någon annan säga så!
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-12-29 19:59:54 följande:
    Ja kanske. Men inte alla gånger. Jag skulle äta middag en gång med föräldrar och ny pojkvän som var bjuden. Tänkte också att inget behövdes sägas, så reste mig och gick iväg till ovanvåningen där wc var ledig. Alla satt som fågelholkar kring matbordet och undrade var jag tog vägen. Dom hörde bara mina steg upp för trappan och en dörr som gick igen. Sedan lång dramatisk tystnad. Det blev visst lite konstig stämning. 

Oj, så de satt alla och funderade på vad du gjorde fast de visste att toan på bottenvåningen var upptagen? 

Dina föräldrar som borde varit i 50-års åldern klarade inte av att fortsätta konversera som vanligt? Brukar du gå ifrån och sen göra något annat under en längre stund när ni satt och åt?

Svar på tråden Varför påannonsera sitt toalettbesök?