• Anonym (Sjuk)

Man som surar när jag är sjuk

Min man är vanligen rätt delaktig i hemarbetet, även om jag kanske gör lite mer. Jag sköter till exempel all tvätt och lagar kanske 70 % av maten hemma.

Nu har jag varit sjuk. Igår låg jag däckad i maginfluensa. Idag mår jag bra, men min man är paniskt rädd för att jag ska smitta, så jag får inte röra något i hemmet. Han gör alltså precis allt. Och han är så förbannat sur och grinig hela tiden. Om jag ber om något, vatten eller en macka är det suckar och stön. Om jag tar det själv blir han sur för att jag kontaminerar vattenkranen och skåpsluckan. Jag har alltså inte kräkts sen igår natt och har både duschat, tvättat håret och självklart tvättat händerna.

Eftersom jag låg hela dagen igår, fick han ta hand om barnen hela dagen. Idag är han så trött och less på att de bråkar och pratar hela tiden. Han muttrar åt barnen, surar mot mig och blir grinig för minsta lilla.

Jag blir tokig snart. Tänk om jag skulle bli allvarligt sjuk och han skulle behöva sköta barn och hem en längre period? Vi skulle ju aldrig klara av det. Jag vill ha ihjäl honom redan nu (och han vill säkert kväva mig med en kudde då och då också).

Är det någon mer som har det så här? Finns det någon fantastiskt universallösning?

• Svar på tråden Man som surar när jag är sjuk
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (skarp)

Säg ifrån på skarpen!

"Är det så himla jobbigt att vara vuxen och ta hand om dina egna ungar och ditt eget hem? I så fall kan du åtminstone bespara oss andra det och hålla käften."

• Anonym (Sjuk)
    Fniluren skrev 2024-12-20 15:46:57 följande:

Nej, min man är ingen mansbebis. Hur står du ut?

I vardagen är det inget tjafs alls. Vi är ett väloljat maskineri. Det är när jag är sjuk som han blir så här grinig. Han gör allt och lite till.  I står han till exempel och gör köttbullar till jul, trots att jag sa att det för mig är helt okej om vi köper i år, med tanke på att vi varit sjuka. Men han är så sur när jag är sjuk!
  • Dexter dot com

Klart det funkar bra i vardagen när han slipper ta allt ansvar. Börja åk i väg några dagar då och då så han får in vanan att ta hand om barn och hem på egen hand.

• Anonym (Sjuk)
    Dexter dot com skrev 2024-12-20 16:48:19 följande:

Klart det funkar bra i vardagen när han slipper ta allt ansvar. Börja åk i väg några dagar då och då så han får in vanan att ta hand om barn och hem på egen hand.

Jag reser ibland i tjänsten. Det är inga problem. Det är när jag blir sjuk, som han blir så här. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Q)

Men du, beställ hem pizzor till kvällsmat och ordna myskväll med film för barnen. Säg tack till din man för att han drog hela lasset ett tag, men säg också att du märker att det verkligen var stressigt för honom. Varför ringer ni inte farfar/mormor/annan barnvakt och ser om de kan ta barnen några timmar i helgen så att han kan få en paus och ni kan komma ifatt med julgrejerna?

Du bekräftar att han har haft det jobbigt OCH att han har tagit ut det på er andra. Lägg upp en plan för hur ni gör i framtiden när någon av er (dvs du) blir sjuk, tex med färdiga middagar i frysen och att det är ok att sänka standarden tillfälligt för att skona barnen från onödigt griniga föräldrar. Alla mår bättre om man kan hålla sig på rätt sida gränsen från galenskap och utmattning. 

Jag kan själv fastna i fällan att vara "duktig" och klara av allt själv även när jag egentligen inte orkar. 

• Anonym (Bibbi)

Hurdan är han själv när han är sjuk? Blir han en baby, och kräver all  uppmärksamhet som de flesta män gör? Och har förträngt hur han själv betedde sig mot dig? Man ska inte vara hämndlysten, men glöm inte hurdan han var mot dig när du var sjuk. Sucka och stöna om han ber om ett glas vatten eller en smörgås. Men det är lättare sagt än gjort, vi kvinnor brukar ju vara mer vårdande än vad män är. Men det skulle nog vara bra om han fick känna på hur det är att vara sjuk, och den andre bara är sur och grinig. Han borde tänka på att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad (särskilt när man är sjuk).

Hoppas att du snart mår bättre!  {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Bibbi)
    Anonym (Q) skrev 2024-12-20 18:04:45 följande:

Men du, beställ hem pizzor till kvällsmat och ordna myskväll med film för barnen. Säg tack till din man för att han drog hela lasset ett tag, men säg också att du märker att det verkligen var stressigt för honom. Varför ringer ni inte farfar/mormor/annan barnvakt och ser om de kan ta barnen några timmar i helgen så att han kan få en paus och ni kan komma ifatt med julgrejerna?

Du bekräftar att han har haft det jobbigt OCH att han har tagit ut det på er andra. Lägg upp en plan för hur ni gör i framtiden när någon av er (dvs du) blir sjuk, tex med färdiga middagar i frysen och att det är ok att sänka standarden tillfälligt för att skona barnen från onödigt griniga föräldrar. Alla mår bättre om man kan hålla sig på rätt sida gränsen från galenskap och utmattning. 

Jag kan själv fastna i fällan att vara "duktig" och klara av allt själv även när jag egentligen inte orkar. 

Men frågan är hur ofta vi kvinnor får ett tack för att vi har dragit hela lasset? Och för att det har varit stressigt för oss. Det brukar vara lite olika regler för män och kvinnor. Det tas för givet när det gäller oss, men männen ska tackas. Och sura när vi är sjuka, men vi är förstående och tar hand om dem när de är sjuka. Jag skriver inte detta ovänligt, det är bara ett konstaterande. Flört
  • Anonym (Q)
    Anonym (Bibbi) skrev 2024-12-20 19:08:34 följande:
    Men frågan är hur ofta vi kvinnor får ett tack för att vi har dragit hela lasset? Och för att det har varit stressigt för oss. Det brukar vara lite olika regler för män och kvinnor. Det tas för givet när det gäller oss, men männen ska tackas. Och sura när vi är sjuka, men vi är förstående och tar hand om dem när de är sjuka. Jag skriver inte detta ovänligt, det är bara ett konstaterande. Flört
    Fast min man tackar alltid mig och gör allt han kan för att underlätta för mig när han reser eller är sjuk eller av någon annan anledning ber mig ta över hans delar.

Mina kollegor tackar mig om jag ser efter några av deras projekt. Min granne tackar mig när jag skottar hans snö.

Jag tycker att det är rätt vanligt att även jag, som kvinna, blir tackad.
Svar på tråden Man som surar när jag är sjuk