• Anonym (Noella)

Tips på rätter med wokgrönsaker

Wokgrönsaker är ofta billiga. Men hur jag än gör så blir de sladdriga och sällan rolig mat. Jag behöver tips på hur man tillreder dem på olika sätt och vilka såser etc som passar till. 

• Svar på tråden Tips på rätter med wokgrönsaker
  • Hedda04

Jag brukar steka wokgrönsaker och krydda med lite sojasås, chili  och curry o sista stunden steka med jordnötter o sen äta detta med nykokta nudlar. Det blir gott.

• Anonym (Noella)
    Hedda04 skrev 2024-12-20 19:46:37 följande:

Jag brukar steka wokgrönsaker och krydda med lite sojasås, chili  och curry o sista stunden steka med jordnötter o sen äta detta med nykokta nudlar. Det blir gott.

Tack, ska prova.
  • klyban

Det grönas konsistens vid tillagningen kan du tillskriva att de har varit frysta.
    Kör du färska grönt och tar de i rätt ordning och rätt tid, så blir det knaprigt och trevligt.
    Sen en sak med woka, så göra fler än 2 portioner vid tillfället leder ofta till att det inte alls blir lika bra längre.Det är min erfarenhet i alla fall, men såklart har man en rejäl gasbrännare i de övre regionerna i effekt, så kanske det går bättre.)

Googla på wok såser, det finns många trevliga recept, görs fördelaktigt på engelska istället för svenska.
    Här en enkel som jag använder ibland och god, finns många mer om inte denna faller dig i smaken.
    www.forkinthekitchen.com/stir-fry-sauce-recipe/

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Tips på rätter med wokgrönsaker