Inlägg från: Cereal Killer |Visa alla inlägg
  • Cereal Killer

Kan man ta hjälp av AI för att skriva en text och fortfarande se det som sin text?

Det finns hur mycket som helst att säga kring detta. Men sammanfattningsvis kan man väl säga att ju fler meningar som ursprungligen kommer från dig, desto mer din är texten.

Det finns sätt att använda AI utan att andelen av texten som är ?din? minskar särskilt mycket. Tex kan man be AI skriva om den, läsa den noga några gånger, sedan ta bort texten och skriva den själv. Då får man förhoppningsvis samma flyt i texten samtidigt som meningsbyggnaden och orden blir ens egna, eftersom du kan memorera innehållet i stora drag men inte texten ord för ord. Du kan ju också bara be AIn peka ut meningar i din text som behöver justeras och på vilket sätt, men utan att den ger förslag på omformuleringar. 

Använder man AI för att generera text fritt så är det viktigt att veta att texten kanske egentligen tillhör någon helt annan person. AI är avancerade statistiska modeller som förutser nästa ord baserat på en stor mängd text som den tränats på. Ibland kan texten som genereras bli ganska unik, men ibland händer det att den till stor del liknar en av ursprungstexterna i träningsmaterialet. Då blir det alltså ett brott mot upphovsrättslagen att publicera den. Modellen själv vet inte vilka källor den använder för att generera själv, så det är därmed inte heller så enkelt att kontrollera om texten du får ut skulle kunna anses vara upphovsrättsskyddad. 

• Cereal Killer
    Aniiee skrev 2024-12-21 11:40:33 följande:

Det låter lite som att du försöker göra motsatsen mot vad jag gör när jag använder AI, haha. 

Hur då motsatsen? Låter du AIn komma på idéer och sedan skriver du texten själv? Skrattande
  • Cereal Killer
    Aniiee skrev 2024-12-21 12:10:50 följande:
    Ungefär så. När jag kör fast brukar jag casta AIn som en av karatärerna jag skriver om och be den "reagera" på det som hänt just innan jag körde fast och se vad som händer, vilket på sättet jag gör det blir löpande text i första person. Om jag gillar det AIn får fram så skriver jag upp själva trådarna/idéerna, lägger undan det någon dag, och sedan återkommer och skriver min egna text.

Jag ser det som ett nyttigt verktyg, ungefär som att skriva fan fiction.
    Intressant! Jag älskar hur min chatGPT skriver (på engelska) men jag kan inte få den att vara kreativ för fem öre, varken i professionella (tex bolla ideer) eller privata sammanhang. Ger jag den ett bra och genomtänkt synops så kan den skriva en riktigt bra roman, men är synopset bara halvfärdigt så klarar den inte att hitta på en tillräckligt bra fortsättning. Så när vi kör fast får jag vänta på att JAG får en ny idé innan vi kommer vidare. Jag är nog uppe i typ 40 halvskrivna romaner nu eftersom jag aldrig lyckas komma på hur de ska sluta 😄
Svar på tråden Kan man ta hjälp av AI för att skriva en text och fortfarande se det som sin text?