• Anonym (K)

Rimligt att bli upprörd?

A tar bussen in till stan med sin sjuka son. Sonen har haft influensa, feber igår, men mår okej idag.

B, som är As partner, blir upprörd över att de inte bryr sig om smittorisken och ifrågasätter flera gånger varför sonen ska följa med.

Nu är B kort mot A och upprörd över det och kallar hen självisk.

• Svar på tråden Rimligt att bli upprörd?
  • Anonym (E)
    Anonym (K) skrev 2024-12-21 13:10:21 följande:
    Vadå hämnd?
    Hur länge ska du vara kort mot honom och kalla honom självisk? Ja det var dumt gjort men nu är det över och det finns ingen anledning att fortsätta tjafsa
  • Anonym (M)
    Anonym (K) skrev 2024-12-21 13:10:21 följande:
    Vadå hämnd?
    Nu är B kort mot A
  • Anonym (S)
    Anonym (E) skrev 2024-12-21 13:59:48 följande:
    Hur länge ska du vara kort mot honom och kalla honom självisk? Ja det var dumt gjort men nu är det över och det finns ingen anledning att fortsätta tjafsa
    Varför antar du kön? Kan vara tvärtom. Och ts kanske är A till och med.
  • Anonym (Idioti)

Jag tycker det är mycket konstigt att ta med ett smittsamt barn i kollektivtrafiken. Jag har tagit med barn i kollektivtrafiken med exempelvis hjärnskakning och hjärnhinneinflammation. Då har det varit att barnet börjat må bättre men fortfarande inte har ork att vara på förskolan så då har barnet varit hemma sjuk länge och börjar bli riktigt rastlösa hemma men älskar att åka tunnelbana eller buss. Dom är inte smittsamma, vi håller oss nära hemmet men vi måste börja röra oss ute efter en-två veckor hemma, men som sagt inte smittsamma sjukdomar och det blir på barnens villkor och en vanlig vardag och ingen rusning för barnets skull då. 

Så föräldern som tar med ett sjukt barn tänker inte ens på sitt egna barn eller medresenärer. 

• Anonym (E)
    Anonym (S) skrev 2024-12-21 14:08:01 följande:
    Varför antar du kön? Kan vara tvärtom. Och ts kanske är A till och med.
    I inlägg 5 skriver ts han så därav mitt antagande.

Hur ts skriver visar också ganska tydligt att hen är upprörd och därav mitt antagande att ts är B
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Birgit) skrev 2024-12-21 12:50:10 följande:

Man smittar så länge man har feber, så B är bara fjantig. 

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/influensa-/

Längre ned på sidan du länkade till.

"Alla blir dock inte så sjuka, en del märker sannolikt inte av att de är infekterade"

Feber är ingen säker indikator. Covid gav mig i princip ingen feber exempelvis.

• Tow2Mater
    Anonym (K) skrev 2024-12-21 12:49:14 följande:
    B sa ju det upprepade gånger innan de åkte in, så A tänkte definitivt på det. Fanns ingen anledning att ta med sonen annat än att han ville ha sällskapet.
    Brukar B tjata normalt? Kanske han bara ledsnat på allt tjat och slutar bry sig.
  • Tukt

Det är ju en sak att ha rätt i en fråga, en annan sak att vara upprörd.
    B har såklart rätt, men det finns ju ingen anledning för någon att vara upprörd. Det enda man ska vara uppröd över möjligen är å barnets vägnar...

• Lynx123

Självklart så ska ingen åka kollektivt om de är sjuka. Allt annat är ju bara totalt hänsynslöst och idiotiskt.

• Anonym (Gruen)

Söte Jesus, vilka starka åsikter. Om barnet är okej dvs inte har några symptom är det självklart okej från medicinsk synpunkt. Att jämföra med covid som det var 2020-22 är förstås fullständigt irrelevant. Mår barnet bra, orkar med turen och har glädje av den är det fritt fram.

Svar på tråden Rimligt att bli upprörd?