Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Arg över inställd barnvakt

Det verkar inte handla om att tonåringen inte klarar sig själv, utan att 9-åringen riskerar att bli smittad av tonåringen? Om 9-åringen ska sova över.

Jag hade dock inte ställt in, men förklarat läget och låtit 9-åringens förälder avgöra. Tonåringen och 9-åringen behöver ju inte umgås eller vara i samma rum.

Gällde det allvarligare sjukdom, ett mindre barn eller magsjuka hade jag ställt in. Till allvarligare symtom räknar jag även sådant som man kanske inte vill berätta, t ex om tonåringen har ångest. 

Jag hade förstått om 9-åringens förälder blev besviken, men inte sur. Samt räknat med att föräldern var vuxen nog att inte visa sin besvikelse. 

Finns det ingen annan 9-åringen kan sova hos, får man som förälder också inse och acceptera att det kan bli inställt. Att saker kan hända.

Men finns det verkligen inga andra alternativ? 9-åringen kanske kan sova över hos en kompis? Även om det är kort varsel, kan man alltid ringa och fråga, om det är ok för 9-åringen. 

Ett tredje alternativ är ju att träffa dejten, men bara några timmar, om inte avståndet är för stort. De flesta 9-åringar kan vara själva hemma några timmar, om det inte är för sent på kvällen.

Anonym (d) skrev 2024-12-22 08:37:41 följande:
    Vilket då gör att denne riskerar smittas. Tänker situationen är vid jul nu? Inget konstigt.
    Det stämmer. Jag tänkte att föräldern får avgöra om h*n vill skicka dit 9-åringen, ifall tonåringen bara är lite förkyld t ex. Det går smittor överallt nu ändå.

Men utifrån 9-åringens perspektiv. Är det guste att medvetet riskera att 9-åringen smittas och blir sjuk lagom till julafton? Även om det bara är en förkylning.

Bara för att föräldern ska på date? 
    Anonym (All) skrev 2024-12-22 10:42:46 följande:

Ja, om man verkligen vill träffa sin dejt så är ju detta ett alternativ. Om inte sexet ör det viktigaste eller att man nu anser att en 9 åring är för liten att vara hemma själv. 

Våra barn har varit själva hemma några timmar i sträck från 8-9 års ålder, men bara på dagtid. Sen varierar det säkert vilka barn som klarar av det.

Längre dejt med övernattning (och förmodat sex) är förstås inte att tänka på om man inte har barnvakt. Inte förrän barnet är äldre.
    Anonym (Liean) skrev 2024-12-22 10:46:28 följande:

"Dejten" har rest långt för att ses och behövde åka tillbaka morgonen efter. Nioåringen kan inte vara ensam hemma.

Dejt långt bort och 9-åring som inte kan vara ensam.

Låter inte som en hit om man saknar barnvakt eller bara har en enda som kan ställa upp. 

Anonym (Liean) skrev 2024-12-22 12:37:58 följande:

Vad får er att tro att det är en mamma det gäller?

Är ditt ex arg för att barnvakten ställde in? Är du barnvakten?

Det kanske är dags för den andra versionen du skrev om.
    Anonym (Bella) skrev 2024-12-22 12:35:01 följande:

Vilken sorts förälder skickar iväg sitt barn att finna sovplats någon annanstans för att mamma ska dra hem en karl?

Det kanske är pappa som ska dra hem en karl?

Eller fruntimmer.

Är det fel att låta sina barn sova hos släktingar eller vänner för att man ska träffa sin partner, eller hur menar du? 
    Anonym (Liean) skrev 2024-12-22 12:59:28 följande:

Det är jag som är "barnvakten". Jag visste dock inte att det är det jag var. Nioåringen är mitt ena barns kompis och de skulle ha tjejkväll och övernattning här. Tonåringen är inte jättesjuk, mår redan mycket bättre, men det kunde jag inte veta där och då och tyckte det var bättre att ställa in än att riskera att de blir sjuka lagom till jul. Dessutom orkar tonåringen inte ha folk här när hon inte är på topp, även om hon mest är på rummet.

Så kompisens förälder blev arg för att du ställde in pga förkyld tonåring?

Trots att ni inte ens hade kommit överens om att du skulle vara barnvakt, eller du inte visste att kompisens förälder skulle vara borta? 

Trodde du verkligen att du hade gjort något fel? Eftersom du formulerade tråden som du gjorde, som du ville veta vad andra tyckte. 
Svar på tråden Arg över inställd barnvakt