• Anonym (Eric)

Vissa drag av narcissism är positiva

Folk verkar sky ordet narcissism som pesten. Men faktum är att vissa drag av narcissism är positiva. Speciellt för män. Det har även visat sig att dessa personlighetsdrag kan ge framgång på gruppnivå, i karriären och även i val av partner.

När dessa drag gynnas på flera fronter, hur kan vi då förkasta det helt och hållet?

• Svar på tråden Vissa drag av narcissism är positiva
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Eric) skrev 2024-12-22 09:01:52 följande:
    Vissa drag av narcissism är positiva

Folk verkar sky ordet narcissism som pesten. Men faktum är att vissa drag av narcissism är positiva. Speciellt för män. Det har även visat sig att dessa personlighetsdrag kan ge framgång på gruppnivå, i karriären och även i val av partner.

När dessa drag gynnas på flera fronter, hur kan vi då förkasta det helt och hållet?

Lite svårt att bara plocka russinen ur kakan. Man får liksom hela kakan på köpet och det vill man inte. 

De drag du pratar om, vilka är de? De kan man ju ha även om man inte narcissist. 

• Anonym (Sweet but a psycho)

ALLA karaktärsdrag är på gott och ont.

Det är bra att vara driven men inte så driven att man kör över andra eller inte får dem med sig.

Det är bra att vara envis men man måste fatta när det är dags att ge upp.

Det är bra att vara empatisk men inte så empatisk att man själv ligger på golvet i fosterställning och skriker istället för att hjälpa den som blivit svårt skadad.

Om man ser narcissism som ett bevarande av jagets integritet på en lång skala så måste man kunna få skydda sitt jag och sätta gränser, men man får inte trampa över andras gränser och manipulera dem fult för att tillskansa sig fördelar.

• Anonym (Eric)

Härligt med lite substans i svaren.

Jag tänker på de drag där man sätter ett högt värde på sig själv, oavsett bra eller dåligt självförtroende. Få är förärade med fullkomlig trygghet och grundläggande självkänsla.

I dessa fall så boostar uppfattningen om att man är bättre än man egentligen är det kanske sargade självförtroendet och även självkänslan. Man kan referera till uttrycket, fake it until you make it, vilket kan vara det som öppnar upp för ett nytt arbete eller en ny relation.

Det är nämligen vedertaget att människor i många sammanhang värderar dig utifrån det värde du ger dig själv.

• Anonym (ABC)

Att du själv gynnas av något är inte detsamma som att det är objektivt bra.

Med narcissistiska drag är det din framgång på jobbet som räknas. inte teamet eller företaget, du kanske har självförtroende att stöta på de snygga tjejerna men har svårt med empati och att knyta nära relationer.

• Anonym (Eric)
    Anonym (ABC) skrev 2024-12-22 10:00:41 följande:

Med narcissistiska drag är det din framgång på jobbet som räknas. inte teamet eller företaget, du kanske har självförtroende att stöta på de snygga tjejerna men har svårt med empati och att knyta nära relationer.

Men man gynnas evolutionärt och personlighetsdraget förs sedan vidare i din avkomma. Evolution struntar i moral och värdegrund.

Men visst behöver inte narcissism vara objektivt bra, det köper jag. Även om jag funderar över om något kan vara objektivt bra? Är inte alla åsikter subjektiva?
  • Anonym (ABC)

Nja, om du inte an backa upp självförtroendet med mer än det så kommer det inte hålla. Du kommer inte klara jobbet du tänkte du fixade trots att saknade nödvändig kunskap, du kommer inte få en relation utan bara ONS med de snygga tjejerna.

Anonym (Eric) skrev 2024-12-22 10:07:26 följande:
    Men man gynnas evolutionärt och personlighetsdraget förs sedan vidare i din avkomma. Evolution struntar i moral och värdegrund.

Men visst behöver inte narcissism vara objektivt bra, det köper jag. Även om jag funderar över om något kan vara objektivt bra? Är inte alla åsikter subjektiva?
    Rent vetenskapligt skulle det nog vara svårt, men nog finns det många saker som är till samhällets godo som räknas som objektivt bra?
  • Anonym (ABC)

Kul frågeställning förresten.

• Anonym (Sweet but a psycho)
    Anonym (ABC) skrev 2024-12-22 10:00:41 följande:

Stämmer inte alls alltid.

Jag ligger närmast grandios narcissism och mitt jag expanderar till att omfatta min familj, företaget jag jobbar för och min vänkrets. När de lyckas lyckas jag. Jag försvarar dem med alla mina förmågor och jag driver dem framåt med all min list. Jag gör ibland saker i bakgrunden som de inte ens vet om men plötsligt öppnar sig möjligheter.
  • Anonym (Frida)

Min mamma diagnostiserades med narcissistisk personlighetsstörning när hon genomgick en rättspsykiatrisk undersökning för fem år sedan. Och visst, min mamma har åstadkommit väldigt mycket som ingen kan ta ifrån henne. Hon var tvåbarnsmamma vid 21 års ålder samtidigt som hon pluggade en femårig utbildning på universitetet. Hon var väldigt respekterad i småstaden hon bodde i, beskrevs som en "eldsjäl" och "powerkvinna" och syntes ofta i tidningen och på lokalnyheter. Många främlingar kom fram till mig när jag var liten och berättade vilken fantastisk mamma jag hade.

Hon hade en hemsk barndom men blev framgångsrik som vuxen. Tyvärr blev hennes egoism och avsaknad av empati hennes nedfall. Hon hade inga vänner kvar när hon gick bort för några veckor sedan och den enda av sina fyra döttrar hon hade kontakt med var den äldsta, som mest bara behövde mamma för pengar (min storasyster har även hon en personlighetsstörning som gör att hon saknar empati).

Av fyra vuxna döttrar är jag den enda som valt att skaffa barn. Mamma fick aldrig träffa mitt barn.

Det finns många älskade kändisar som förmodligen har narcissistiska drag. Och att vara narcissistisk gör en inte nödvändigtvis till en dålig människa. Men de positiva sidorna kommer med sina nackdelar.

• Anonym (Hov)
    Anonym (Eric) skrev 2024-12-22 09:56:12 följande:

Härligt med lite substans i svaren.

Jag tänker på de drag där man sätter ett högt värde på sig själv, oavsett bra eller dåligt självförtroende. Få är förärade med fullkomlig trygghet och grundläggande självkänsla.

I dessa fall så boostar uppfattningen om att man är bättre än man egentligen är det kanske sargade självförtroendet och även självkänslan. Man kan referera till uttrycket, fake it until you make it, vilket kan vara det som öppnar upp för ett nytt arbete eller en ny relation.

Det är nämligen vedertaget att människor i många sammanhang värderar dig utifrån det värde du ger dig själv.

Är det så du känner? Det måste vara jobbigt för dig och måste ställa till en del i livet att ha narcissistiska drag, men du kan försöka jobba bort en del av de dragen genom att du är medveten om dem och medvetet sluta tänka på dig själv och ditt ego och bry dig om andra människor och vara vänlig och omtänksam. 
Svar på tråden Vissa drag av narcissism är positiva