• Mini700

En svärfar till päron firar jul

Efter snart 12 år är jag mer än lovligt trött på hans far. (Inga påhopp tack, jag orkar inte med det just nu..)

Hur ska jag sammanfatta det? 

I snart 10 års tid har det känts som att vara tre i förhållandet, för att 1. min man inte klipper navelsträngen och 2. Hans föräldrar inte tillåter honom att göra det. Speciellt då hans far.. 

Svärföräldrarna är skilda sedan många år och svärmor träffade snabbt en ny man och lever som särbo sedan dess. Svärfar har aldrig träffat någon ny och det märks att båda har förutsatt att min man alltid ska finnas nära tillhands; hjälpa till med saker och träffas ofta. Ovanpå detta har de båda smått narcissistiska drag och har alltid agerat väldigt dominant mot sin äldste son (min man). 

När våra barn var små så kunde vi ägna så gott som varje helg åt hans föräldrar. Mamman på fredag el lördag, pappan på lördag eller söndag eller tvärtom. De tog därmed en stor del av vår lediga tid i anspråk och det blev nästan lite sura miner om vår son blev sjuk (vilket han ofta var en tid). Detta fick även mina vänner och föräldrar att höja på ögonbrynen; som menade att ?nu har ni ingen tid över för andra än dem..? och att det var så konstigt hur hans föräldrar inte tycktes reflektera över detta och hur mycket tid vi faktiskt la på dem..

När jag tillslut började springa in i väggen 2016 och vi insåg att det blev tvunget att sätta gränser för hans självupptagna föräldrar, så blev det direkt sura miner. Mer än en gång kom det till min kännedom att min svärmor hade gått och pratat bakom min rygg till vänner och bekanta och jag kunde motta såväl subtila som öppna utskällningar av dessa vänner och bekanta (vänner har de egentligen knappt några) och min svärfar kunde gå och prata skit om mig hos vår gemensamma arbetsgivare (ja tyvärr) om vilket problem jag utgjorde för familjen. 

Trots detta har vi alltid hållit goda miner utåt. Aldrig haft några öppna konflikter och vårt hem har alltid varit öppet för dem. 

Min svärfar ÄR väldigt speciell; dels väldigt självupptagen men tycks även ha svårigheter i det sociala samspelet. (Kan t ex återkommande kommentera folks vikt, kroppar, utseenden, lukter etc). 

Lägger sig i mycket också; alltifrån hur jag och min man kan hinna ha sex om barnen sover i samma säng till hur vi bör inreda hemma (efter HANS smak!), hantera vår ekonomi (efter HANS tycke!) och inte minst - hur vi bör fira våra högtider och i över tio års tid har han styrt och varit kung över alla våra högtider. Inte minst jul; Hur det ska firas, vilka som ska delta, var och när. 

Svärfars julstress drar igång redan i september/oktober. Vart vi ska fira någonstans och hur (det är givet att han alltid kommer i första hand, före alla andra släktingar och familjemedlemmar) 

Och man hade kunnat förstå det, om det funnits en gnutta ödmjukhet. Men den finns inte.. utan han styr, ställer, domderar, ber om hjälp, kommer med nedlåtande kommentarer med mera.. 

Ni undrar förmodligen varför min man inget säger; men tro mig. Att säga ifrån till dessa narcissister innebär en svår stress för min man (och för mig). Jag har fått se detta på nära håll. 

Så nu går tankarna på separation. För jag mäktar inte med att ha svärfar i mitt liv längre.. 

• Svar på tråden En svärfar till päron firar jul
  • Mini700
    Anonym (Syster) skrev 2024-12-22 20:42:43 följande:

Oj, jag tycker verkligen synd om dig! Men du måste ju prata med din make om allvaret i det här, för det verkar som att du är seriös med tanken på separation.

Själv skulle jag nog ha varit väldigt vass i tonen mot svärfar. Inte syrlig, mer torrt konstaterande, och gärna sarkastisk utan att det märks. Vissa saker behöver man inte ens säga något om, bara ge tystnad som svar, t ex om han kommenterar inredningssmak eller liknande. Om han undrar kring jul så säg att ni inte har bestämt er utan ger besked i december. Kör samma svar ordagrant varje gång han frågar.

Tack för svar ❤️
    Ja du har rätt. Jag försöker att prata med min man om detta. Det är som att han inte riktigt kan greppa det eller förstå allvaret i det hela.. 

Jag kommer att försöka att göra som du skrev; torrt konstaterande eller svara med tystnad. Den här gången väntade vi ända in i december med att ge besked. Resten av julhelgen kommer jag försöka att undvika att träffa honom så långt det går..

• Mini700
    Anonym (Helena) skrev 2024-12-22 20:44:11 följande:

Vet hur det är, men som tur är så är jag separerad och behöver inte träffa min ex svärfar lika ofta numera. Ni kanske kan träffas mer sällan eller att du inte följer med om ni åker dit. Under julen får man bara stå ut, det är ju bara en dag. 

Ja du har rätt.. det är bara en dag. Jag får försöka att bita ihop. Skönt för dig att slippa träffa svärfadern lika ofta numer.. Nästan så att jag emellanåt kan längta lite efter att leva själv
  • Mini700
    Anonym skrev 2024-12-22 21:16:53 följande:

Jag vill verkligen rekommendera dig att beställa tid på familjerådgivning.
    Ni behöver hjälp med att sätta sunda gränser kring er familj.
    Nu sätter ni svärföräldrarnas vilja över er egen. Ni tillåter svärföräldrarna att mala ner och förstöra er familj.
    Svärföräldrarna är oförskämda mot er.

Ja det får helt klart bli familjerådgivning till våren. Ja jag tycker faktiskt att de är oförskämda. Så mycket tid som vi har tillbringat med dem; enbart för att bli nedtryckta. 
  • Mini700
    Anonym skrev 2024-12-22 21:34:34 följande:

När det är så allvarligt som du beskriver så tycker jag att du ska ta en paus från svärföräldrarna.
    Du beställer tid på familjerådgivning. Och säger till din man att du behöver en paus från svärföräldrarna. Han får åka till dom om han vill se dom. Du tar bort de från sociala medier, blockar deras nummer. 
    Det gäller överlevnaden för er familj. Lägg tiden och energin på er egen familj. Ni har ju andra vänner och släktingar också.

Det låter inte klokt som de behandlat er. Blir verkligen ledsen av att läsa.

Tack för stödet ❤️
    Jag försöker att förklara detta för min man. Så sent som häromdagen sa jag att jag orkar tyvärr inte med min svärfar som det är nu. Min man blev ledsen och svarade att: ?men ska han sitta ENSAM i jul?! Är det ett alternativ?!?
    Tyvärr svarade jag denna gång att: själv bryr han sig inte särskilt mycket om andra.

Nu senast går han omkring och raljerar runt mina föräldrar och den ene av dem; som har börjat utveckla en demenssjukdom. Inte heller där kan han visa någon djupare medkänsla istället utan tycker ?synd? om dem..  själva är de helt felfria, han och exfrun och han höll tyst om en tumör. Vill inte riskera att visa svagheter eller att visa sig själv som svag, så då håller man hellre tyst och ser ned på andras kamper i livet. 

• Mini700
    Hermis123 skrev 2024-12-22 22:05:09 följande:

Du skulle kunna backa från svärföräldrarna, du behöver inte följa med din man när han träffar dom på helgerna utan han kan göra det själv med barnen eller bara själv.
    Jag tror att det du behöver tänka i detta är ditt behov att ta avstånd från dina svärföräldrar är inget som du kan sätta över på din man och barn, utan det är något som endast kommer ha med dig att göra.
    ( Nu vet inte jag hur eran barns relation till farmor och farfar är)
    Men det jag menar är att du behöver inte följa med mannen din när han ska göra en massa tjänster åt sina föräldrar men däremot kan inte du vägra honom att göra det oh det är den balansen som du kommer att behöva hitta, att du behöver inte men du kan inte hindra någon annan.

Du har rätt. Jag har försökt att förmedla det till min man - att jag behöver inte följa med dem hela tiden. Vill de ses så får de gärna ses, men det får bli utan mig då. Särskilt intresserade av sina barnbarn har de tyvärr aldrig varit. Mest av sig själva, sina resor etc. 
  • Mini700
    Hermis123 skrev 2024-12-22 22:14:55 följande:

Han får acceptera ditt beslut att inte följa med hela tiden.
    Ibland kommer han säkert bjuda hem dom till er, men om du skippar att följa med alla gånger han är hos dom så kommer du träffa dom mycket mindre framöver!
    Kan det tänkas som en bra kompromiss för dig ?  Och din man får bara acceptera ditt beslut, han kan inte dra dig med ett koppel hem till dom!

Precis. Och precis vad jag har sagt till honom. Han är så sällskapssjuk och säger det att det blir inte lika trevligt utan dig, men så sent som nu ikväll sa jag att du får träffa dem själv framöver för nu måste jag verkligen ha en paus från din pappa
  • Mini700
    Anonym skrev 2024-12-23 23:42:48 följande:
    Det ska ju vara trevligt för dig också!
    Tack <3 

På sistone har det inte riktigt varit det.
    Många elaka kommentarer osv.. och jag har så svårt att ge svar på tal.
  • Mini700
    Anonym (cvbn) skrev 2024-12-24 12:15:55 följande:

Jag sa för många år sedan upp bekantskapen med min mans mamma och det var det bästa jag har gjort! Han fick naturligtvis träffa henne så ofta han ville.

Du får gärna berätta mer om du orkar. 
    Hur du gjorde och hur din man tog det? Kan han sätta gränser för sin mamma? 

• Mini700
    Anonym (fly?) skrev 2024-12-24 13:30:09 följande:

Helt galet!
    Ni har ingen möjlighet att flytta till en annan del av landet eller ett annat land? Det gjorde jag för att komma undan ständiga besök varje helg.

Så där kan ni ju inte ha det! =/

Ja visst är det?! Hade hjärtklappning och svårt att sova efter julen i år och efter en helg med honom. Han är så bitter och så krävande. Hela tiden olika former av krav och önskemål men trots detta är han aldrig riktigt tillfredsställd - ingen/inget är någonsin riktigt ?good enough? för honom.. 

Det du skriver påminner faktiskt om något min mamma sa; ?Ni borde flytta från stan för att slippa honom och exfruns alla krav.? Lutar åt att jag kanske flyttar själv en dag. Jag sa precis det till min man igår att såhär kan vi inte ha det längre.. 

och jag inser att han är i princip rädd (!) för dem. Rädd för att säga ifrån, sätta gränser och bli förbannad. 

• Mini700

?Så har juldagarna passerat. Julafton började som en trevlig dag med god jullunch, skratt och prat. Jag stod vid spisen mest hela tiden och ingen gjorde någon som helst ansats att hjälpa till. Men det fick vara så. 

Strax runt middagstid kunde inte svärmor komma hem fort nog. Nu gissar jag bara; men jag får en stark känsla av att även hon är ganska så trött på sin exmake. Svärfar lever kvar väldigt starkt i det förflutna och lyfter ideligen minnen från deras äktenskap, trots att exfrun har en ny relation sedan 18 år.. Jag såg hur han riktigt lyste när hon hälsade honom med en varm kram. Sedan var hon ganska kall mot honom, resten av kvällen och fick bråttom hem. 

Svärfar sov över och morgonen därpå var vi alla lite trötta. Strax före jul passade vi hans katt också, och allergin tog fart.. har knappt sovit något pga symtom, vilket jag nämner för svärfar morgonen därpå. Då skriver han mig på näsan och liksom ?Na - du DRACK för mycket igår. Det gjorde vi alla? förkunnar han kort och avspisande. Jag kan rada upp vad vi drack vid jul: 1 öl, 2 glas bubbel. Det är enligt min svärfar något man blir mycket bakis av.. 

Strax före julen hade han siktat in sig på att boka upp oss för 1. Julafton 2. Juldagen 3. Annandag jul - då säger han till min man att ?Anders, din bror med fru kommer på middag hos mig på Annandagen. Ni får gärna komma om ni vill. Det blir resterna av julmaten. 

Vi hinner knappt svara på inbjudan innan vi plötsligt hör svärfar uttrycka att ?Ni SKA komma den 26:e!? ?Ni kommer då?

Den 26:e är alla fortsatt trötta. våra barn är trötta och trotsiga och själv har jag uppgifter som måste in inför en deadline. Men vem är det som tvingas höra av sig till svärfar för att tacka nej? Jo? jag såklart. Och får då svaret ?Ni gör ju givetvis som ni vill - mycket besviken dock? 

• Mini700
    Anonym skrev 2024-12-27 18:41:28 följande:

Ts, nu måste du förändra din situation. 
    Ring och beställ tid på familjerådgivning.
    Till din man säger du att du tar en paus från svärfar.

Tack för råd. Jag ska se till att göra det efter helgerna - jag sa till min man igår att vi måste dit nu (Familjerådgivningen). Jag kommer att ta avstånd från svärfar fr o m nu 
  • Mini700
    Anonym (Kina) skrev 2024-12-27 21:08:42 följande:

Så bra att du sagt ifrån! 

Som vanligt i trådar om jobbiga svärföräldrar är min analys att din man är ditt största problem. Det är han som, precis som du skriver själv, inte klippt navelsträngen. Gjorde han ingen tonårsrevolt? 

Med detta menar jag inte att din man är egoistisk eller korkad. Jag tycker att det låter som att hans föräldrar är gräsliga översittare som trycker ner och förminskar honom. Och det har de ju förmodligen gjort hela hans liv. Men även om det är dina svärisar som är bovarna i dramat är det din man som är den som behöver göra något åt situationen. Han kommer att behöva ditt stöd! 

Upplever du att han förstår hur illa hans föräldrar behandlar honom eller har han helt normaluserat det? Ju mindre han fattat desto jobbigare kommer det att bli för honom att inse det. Han kommer kanske att behöva inse att hans föräldrar, som han förmodligen ändå älskar, gjorde honom illa redan när han var liten. Såna sanningar tunga att se i vitögat. Jättebra idé att ta hjälp av en terapeut! 

Tack för svar och råd. Jag håller med dig; även om svärföräldrarna är bovarna så är det till syvende och sist min man som måste ta itu med sina problem och sitt förhållningssätt gentemot dem. Det kommer krävas ett gediget arbete. 

Han har, vad jag vet, aldrig revolterat. Vågar knappt höja rösten till dem. Blev mobbad i skolan som en följd av föräldrarnas nedbrytande beteende, som helt har knäckt hans självkänsla och förmodligen gjort honom till en socialt mycket undfallande person - som var tacksam för andra elever att ge sig på. Vilket är synd. För han har alla kvaliteter som hans föräldrar inte har; han har en stor dos empati och ett stort och kärleksfullt hjärta. Han är otroligt snäll, djup och omtänksam. Och hans barn betyder allt. Rent ytligt sätt är han även otroligt vacker. Men hans låga tilltro till andra får honom att ?ducka? nya kontakter; han blir rädd, osäker, känner sig mindervärdig och underlägsen. 

Jag kan skriva under på att de inte bara är översättare; jag har upplevt att de - i mångt och mycket - har misshandlat honom psykiskt och socialt. 

Han både förstår och förstår inte. Jag tror att han vet, men han trycker undan det. Det märks att det är för jobbigt att prata om.

• Mini700
    Tow2Mater skrev 2024-12-27 22:02:45 följande:

^ som ovan anser jag din man borde agera. Varfor gjorde inte ens han någon som helst ansats att t ex hjälpa till med jullunchen?

Han väntar på direktiv. Ett mönster han har levt med hela livet. Jag vet att han kan. Han är inte oförmögen, men hela hans mönster bygger på att någon måste ge honom direktiv; ?ska jag?? ?ska jag inte..??
  • Mini700
    Xenia skrev 2024-12-27 23:36:16 följande:

Låter som din svärfar lider (dvs det är andra som lider mest) av narcissism och  autism.

Men det är dags att sluta underkasta er honom. Varför inte bjuda dina släktingar istf bara din mans? Eller resa bort t ex över jul och nyår.

Vi kommer att försöka att lösa det på annat sätt nästa år. Är också helt övertygad om de diagnoser du nämner Och hans yngsta son har antytt något ditåt 
  • Mini700
    Anonym (cvbn) skrev 2024-12-28 11:14:23 följande:
    Hon var (hon är död nu) en oerhört krävande människa som ansåg att allt kretsade kring henne, henne och henne, och hon fattade inte att hennes son hade en egen familj. Det tog galet mycket energi från mej att träffa henne så till slut var detta den enda utvägen. Jag pratade med min man innan och var helt tydlig med att han såklart fick fortsätta träffa henne, och han förstog mej helt. Sen pratade jag med henne och förklarade sakligt att jag inte längre tänkte vara med i sammanhang där hon fanns. Jag vet inte om hon blev chockad för hon sa inget så det blev som tur är inget tjafs. Min man fortsatte att träffa henne, men drog ner på det väldigt mycket.

Hade jag inte gjort detta vet jag ärligt talat inte om vi hade fortsatt vara gifta.
    Bra beslut av dig tycker jag. Fint och lojalt av din man att stödja ditt beslut. Starkt av dig att orka vara tydlig också. Det är inte alltid så lätt! 
    Jag kommer fr o m nu att hänvisa svärfar till min man.
  • Mini700

Dags igen då, Efter helgerna var jag tydlig med att jag behöver ta det lugnt. Endast en tillställning kvar efter jul och nyår och det var ett av barnens födelsedagsfirande.. 

Lillen hade önskemål om att fira tillsammans med alla på sin favoritrestaurang. Sagt och gjort - vi bokade bord och gjorde upp om att var och en betalar för sig då det är en finrestaurang. När notan kommer in ska svärfar sätta sig och räkna ut beloppet för var och en av oss. Alla väntar, väntar och väntar.. tiden går medan svärfar gör sina uppställningar på ett papper. Andra försökte avbryta; ?räkna ut med kalkylator istället? 
    ?äsch vi betalar hela beloppet - så kan vi lösa resten sen? 
    osv., men nej. Svärfar envisas. Han SKA räkna ut notan med huvudräkning. Punkt! Och detta är något han mästrar framför min pappa och min dementa pappa; 
    ?MITT huvud är det inget fel på - det här huvudet kan minsann huvudräkning!!?

Och ungefär där dog den sista av min respekt för honom. 

Strax innan middagen började så sa han till mig och min man att ..nu kan ni inte vara kattvakt heller, om ni är allergiska? Men ni kanske kan vara det så småningom - när allergin försvinner??

• Mini700
    Xenia skrev 2025-01-04 01:05:28 följande:

Allt ska göras på hans sätt och som han alltid har gjort. Vilket låter typiskt för en icke diagnosticerad autist, som saknar förmåga att inse att det är han som är avvikande eller att sätta sig in i andras känslor.

Det är aldrig fel på honom själv utan på alla andra. Och anfall är bästa försvar.

Folk har inte orkat bråka med honom och nu är han för gammal för att ändra sig.

I detta fall hade det varit bättre om någon annan beslutsam person hade tagit hand om räkningen och betalat den och sedan fick man göra upp efteråt. Och tagit risken att inte alla betalar in i efterhand.

Han kan inte hjälpa hur han är, men det är jobbigt för omgivningen. I ditt fall är du så slutkörd att det är bäst att du slipper träffa honom.

Ja du har helt rätt. Just detta att allt alltid ska göras på samma sätt och som han alltid har gjort låter som en del hans sociala problematik och ev npf/autism. 

Alltid fel på alla andra. Har just haft ett långt samtal med min man om detta. Just det här att han sätter sig över och ska mästra med min dementa mamma (jag råkade skriva pappa förut) ?det tycker jag var klart över gränsen. Undrar om han gör det för att jävlas eller bara inte förstår bättre. Ikväll var jag den beslutsamma personen som tog notan, betalade och sa att vi isåfall löser resten i efterhand. Lite senare.. när jag granskade kvittot närmare så ser jag att svärfar har beställt vin för sammanlagt 2.500 kr utan vår vetskap? (dvs vi visste inte att han beställde ännu en flaska) 

Jag är ingen snål person, men efter så många år som han har snyltat av oss så orkar jag inte mer.. 

Satt och grät i soffan en stund, eftersom jag ser att förhållandet börjar att nå vägs ände..

Svar på tråden En svärfar till päron firar jul