Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Hur planera föräldraledighet?

Jag har tyckt att det har varit värdefullt att spara så mycket det går (ekonomiskt) på föräldradagarna. Helst inte ta ut något alls första året. men så har vi inte velat sätta våra barn tidigt på förskola utan har varit hemma de första åren med dem. Tänk även på att det är viktigt att ha sparade dagar kvar för när förskola/fritids har stängningsdagar om du inte har ett jobb med många semesterdagar/flex eller vet att du har tillgång till barnvakt sådana dagar. Om du gärna vill skydda din sgi (det har jag inte brytt mig om, har hellre mer ledighet kvar och sgi går ju upp igen när man har jobbat ett tag) så kan du inte heller jobba deltid utan att ta av din föräldraledighet och då försvinner det snabbt. Allt beror ju på vad man har för ekonomi och hur mycket man gör av med i din vardag. Att vi har sparat mycket har gjort att våra barn har långa sommarledigheter och oftast slipper fritids på loven, som tex nu på julen.

• Anonym (Jag)

BF står för beräknat förlossningsdatum.

Spegelglas skrev 2024-12-26 15:12:51 följande:
    Tack för den delen "inte rätt". Det hade jag missat! Förklarar en hel del :) 
    Jemp skrev 2024-12-26 12:37:40 följande:

Vi utgick från hur mycket pengar vi behöver ha in varje månad och räknade baklänges på minsta antal dagar. efter ettårsdagen 5dagar i veckan, inte värt att förstöra SGI. 

Pappan får söka föräldraledigt utifrån BF. Jag utgår från att en dialog funkar med arbetsgivaren. 

Tack för förtydligande :) 
    Vad är BF?
    Pappans jobb är väldigt turbulent just nu, chefsbyte mm mm mm. Så pappan hänvisas till HR som mer eller mindre säger "lägg in i HR-systemet hur du vill göra". Därav lite osäkerhet kring den delen.
  • Anonym (Jag)

Jag har aldrig kommit i närheten av att riskera att nolla min sgi. Däremot har det inte varit viktigt för mig att behålla min högsta sgi för ev längre tids sjukdom eller vab. Sgi beräknas ju på den inkomst jag har om jag tex väljer att jobba 75 %, utan att slösa på mina föräldradagar på de sista 25 procenten. Då har jag hellre lite lägre sgi och får vara ledig mer. Sedan är jag inte heller ensamstående eller lever på marginalen (men vi har inte jättehöga löner heller), då hade jag fått tänka annorlunda.

Spegelglas skrev 2024-12-26 12:35:14 följande:
    Hejsan och tack för ditt svar!
    Jag har lite frågor kring ditt inlägg, hoppas du inte tolkar det som ifrågasättande :) 
    Du skriver att du sparar dagar för att kunna ta ut senare, till och med att du inte tar ut några dagar alls. Men om man har ekonomi att ta ut dagar utan ersättning första året kan man väl även göra så i framtiden ifall dagarna skulle vara slut? Varför inte maxa föräldrapenningen och ta dagar utan ersättning när barnen är äldre?
    Jag har förstått att SGI är skyddat första året, är det därför? Men samtidigt så skriver du att du inte bryr dig om SGI. Om man "blir av med SGI" kommer väl ersättningen från försäkringskassan minska från cirka 1000kr dagen till 250kr? Det låter som en enorm förlust? Innan föräldrarollen var på kartan har jag nollat SGI flera gånger mellan jobb men nu låter det som en väldigt dålig sak.
Svar på tråden Hur planera föräldraledighet?