• Anonym (Mamman)

Träffa sonens flickvän

På lördag är det meningen att sonens flickvän ska komma på besök för första gången. Sonen är 23 år och bor inte hemma, flickvännen är lika gammal. De har varit tillsammans sedan i somras men han har inte presenterat henne för mig eller min man/hans pappa ännu. 

Jag känner mig väldigt osäker på hur jag ska göra så detta blir bra. Min egen mamma var väldigt blyg och jag minns att hon höll sig i bakgrunden. Tog aldrig kontakt med min pojkvän som jag senare gifte mig med. Jag vill inte ha det så. 
    Vill inte heller vara påträngande.
    Tror att min son är lite skansen för oss, vi är inte så världsvana. 
    Jag vet inte något om flickvännen mer än förnamn och ålder.

Snälla ge mig tips på vad man pratar om. Vad kan man fråga henne om. Vad ska jag bjuda på utan att det är för mycket eller för enkelt. 
    Vill att det ska bli bra. 

• Svar på tråden Träffa sonens flickvän
  • målvakten

du är nervös för att träffa sonens flickvän han är lika nervös fört att "visa Upp" sin flickvän för dig.

Som folk tidigare har sagt tänkte inte för mycket på det. var dig själv för det går hem mer än att försöka vara någon annan.

Din son har säkert sagt hur han upplever er som personer så hon har det i bakhuvet innan hon träffar er.

Jag tror att även hon är nervös inför att träffa er.

Det kommer gå bra.

If I offended you, you needed it.
  • Anonym (?)

Bra förslag ovan, bjud på dig själv. Berätta om ditt jobb, dina fritidsintressen, julfirande osv

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Eh) skrev 2024-12-23 09:12:26 följande:

Hur brukar du annars bete dig om ni får hem folk...?

Får aldrig besök av folk jag inte träffat tidigare och som jag ska bygga upp en relation med. Jag har bara erfarenhet av hur min mor gjorde och det var att sitta tyst. Det gjorde hon alltid och det har nog gjort att jag blir babblig fast jag är lika blyg som henne.
  • Anonym (Mia)

Om du ska bjuda på middag så kan du ju ringa sonen och fråga om hon gillar lasagne (om det är det du vill laga, exempelvis) och om hon har några allergier eller så.  Sedan är det väl viktigast att försöka få henne att känna sig så bekväm som möjlligt, hon är säkert lite nervös. Hon är ju i underläge som ung och flickvän. Ni är ju hans familj och hon borde rimligtvis vilja göra ett gott intryck på er. Så länge ni är snälla och glada mot henne kommer det gå fint!

• Anonym (Mamman)
    Anonym (?) skrev 2024-12-23 09:18:32 följande:

Bra förslag ovan, bjud på dig själv. Berätta om ditt jobb, dina fritidsintressen, julfirande osv

Det tror jag tyvärr inte sonen uppskattar, det är nog det han är orolig för; att jag ska ta över. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Mia) skrev 2024-12-23 09:52:14 följande:

Om du ska bjuda på middag så kan du ju ringa sonen och fråga om hon gillar lasagne (om det är det du vill laga, exempelvis) och om hon har några allergier eller så.  Sedan är det väl viktigast att försöka få henne att känna sig så bekväm som möjlligt, hon är säkert lite nervös. Hon är ju i underläge som ung och flickvän. Ni är ju hans familj och hon borde rimligtvis vilja göra ett gott intryck på er. Så länge ni är snälla och glada mot henne kommer det gå fint!

Gissningsvis blir det inte ett långt besök så tror de tänker fika. Kanske kan jag bjuda på mat om de vill komma igen vilket jag hoppas men man vet ju aldrig. 
    Det har varit likadant med sonens kompisar under hela uppväxten att han aldrig tagit hem utan de har varit hos kompisarna. Inte förstått varför mer än att han sagt att vi inte är som deras föräldrar. Tänkte innan att det skulle växa bort men det har det inte gjort. 
    Vi bor i eget hus, arbetar, ingen misär eller missbruk. 
  • Anonym (Becka)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-12-23 09:52:58 följande:
    Det tror jag tyvärr inte sonen uppskattar, det är nog det han är orolig för; att jag ska ta över. 
    Tänk inte för mycket på vad sonen tycker. Det är hans flickvän du ska bekanta dig med. Hur på du ska vara får du avgöra baserat på hennes respons. 

Se bara till att inte berätta pinsamheter om honom. Om du skulle få för dig att berätta någon anekdot från hans uppväxt så välj något som han inte har något emot att andra känner till.
  • Anonym (Åsa)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-12-23 08:16:58 följande:
    Är det fel att fråga om hennes egen familj? Verkar det intresserat eller nyfiket? Utbildning? Vad hon arbetat med? Vad hon gör på fritiden? Om hon rest?
    Kan man skämta om saker? Ska jag berätta om mig själv?
    Herregud vad svårt!

Ok att fråga om hon har syskon, vad de heter etc, vad hon jobbar med och om det är naturligt pga hennes jobb, hennes utbildning. Fråga i vilken ort föräldrarna bor. Visst ska du skämta lite och berätta en liten aning om dig själv, mer om hon frågar men kortfattat. Skippa resten, annars låter det som ett förhör. Nästa gång ni träffas går det ju prata mer. 

Bjud på fin vardagsmiddag och lägg till efterrätt eller något speciellt till kaffet efteråt. 

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Becka) skrev 2024-12-23 10:20:46 följande:
    Tänk inte för mycket på vad sonen tycker. Det är hans flickvän du ska bekanta dig med. Hur på du ska vara får du avgöra baserat på hennes respons. 

Se bara till att inte berätta pinsamheter om honom. Om du skulle få för dig att berätta någon anekdot från hans uppväxt så välj något som han inte har något emot att andra känner till.
    Vi har bestämt att vi inte ska berätta något om sonen. 
    För några år sedan sa han att om han skaffar tjej kommer jag aldrig träffat henne och det har jag varit inställd på och är säkert därför jag är så nervös för att det inte ska bli bra nu. 
    Vi har alltid ställt upp för honom så vet inte varför det blivit så här.  Min man tycker att det är ett barnsligt beteende men jag tar det värre.
  • Anonym (t)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-12-23 08:16:58 följande:
    Är det fel att fråga om hennes egen familj? Verkar det intresserat eller nyfiket? Utbildning? Vad hon arbetat med? Vad hon gör på fritiden? Om hon rest?
    Kan man skämta om saker? Ska jag berätta om mig själv?
    Herregud vad svårt!
    Normala frågor. Grilla inte henne helt dock utan du kan bygga vidare på vad hon jobbar med tex och säga att "ja du och Arne jobbade/jobbar med ..."
    Anonym (Mamman) skrev 2024-12-23 08:01:53 följande:
    De kommer på eftermiddagen, mer vet jag inte.
    Rädd för att min son kommer tycka att jag är för på. Jag har frågat honom om henne för att få lite koll men han vill inte säga något. Är ärligt talat rädd att det handlar om att vi är för enkla människor och att han skäms.

Ta några andetag ibland när du pratar. Ser han verkligen ner på enkla människor och att tjejen även gör det så är det deras problem.

Svar på tråden Träffa sonens flickvän