Julskinka
Prinskorv
Köttbullar
Jansson
Sill, två-tre sorter
Varmrökt lax
Rödbetssallad
Julost
Vörtbröd
Rostbiff
har vi i år, vi ska fira bara vår familj (två vuxna, fem barn). Jag gör dock inte så mycket av varje rätt, köttbullar på max 500g färs, små burkar sill, en liten form jansson, osv. Julskinkan som är svår att göra mindre brukar vi köpa gemensamt med min mans två syskon, någon av oss griljerar den, och så delar vi den i tre delar.
Varken jag, min man eller våra barn tycker om risgrynsgröt, så till lunch (vi äter julmiddag vid klockan 17 ungefär) kokar jag mannagrynsgröt istället.
De år vi firar med mina föräldrar har vi även lutfisk, revbensspjäll, sylta, nötrulle, fler sorters sill (mamma brukar lägga in själv), och lite annat. När jag var barn hade vi ännu mer, mormor gjorde alltid julkorv, vi hade grisfötter, dopp i grytan, flera sorters sylta, mm. Men sedan mormor gick bort har vi dragit ned på mängden rätter, det blir för mycket.
Jag har under december bakat pepparkakor, saffransbullar, mjuk pepparkaka med lingon. Några typer av julgodis blir det också, knäck, wienernougat, kola, kanderade mandlar, eller vad jag råkar ha lust med/vara sugen på/hinner med.