• Anonym (Svärdotter)

Påtvingad resa

Hej. Hur ska man tänka här:

Min mans mamma har kommit med önskemål om att hela släkten ska med på en resa över jul nästa år. Det är hennes man, min mans styvpappa som vill resa till sitt favoritställe på sin födelsedag som är nära julafton. 

Jag (och mina barn) vill för det första inte flyga alls, för det andra absolut inte över jul för då vill vi vara hemma, och för det tredje inte till den skittråkiga plats de vill till, för det fjärde inte med min mans familj som vi har noll gemensamt med, och det är dessutom jättejättedyrt att åka dit över jul. Så vi har sagt att jag och barnen inte följer pga vill inte resa över julen. 

Detta förstår min svärmor *typ* men är samtidigt uttalat besviken eftersom hon ju önskar sig en härlig familjeresa och sjölv tycker att hon kommit på en så bra plan. 

Det som fortfarande är ett problem är att min man känner sig tvingad att följa fast han verkligen inte vill. Han vill absolut inte till den platsen och inte över jul, och blir mest sur och stressad av att umgås med sina föräldrar mer än en dag i taget. Jag (och han och mina barn) tycker så klart det sabbar vår jul att han åker iväg, ffa eftersom vi bara har varannan jul med mina barn Och det är då. Men säger han nej blir de jättebesvikna. Han tänker dessutom att det kan bli sista resan de gör ihop pga ålder och sjukdom. (De kan så klart ses utan att resa.) 

Svärföräldrna vägrar åka till annan plats / vid annan tid som skulle kännas rimligare eftersom bonussvärfar fyller jämnt och vill ha det exakt som han vill. Vi har föreslagit gotland i sommar tex men det är blankt nej. 

Det är alltså att följa deras plan eller göra dem jättebesvikna som är allternativen. Hur ska man tänka här? Jag tycker det är lite väl magstarkt att förvänta sig att alla ska vilja ställa in julen för att åka till ett jättedyrt och tråkigt betonghotell utan att ha något att säga till om. Men känner mig tråkig och snål och missunnsam mot en gammal farbror som tänker så. 

• Svar på tråden Påtvingad resa
  • Bagar Bengtsson

Ni bestämmer själva hur ni gör. När ni dessutom inte ens blir bjudna på resan så kan de inte kräva att ni åker med. 

Nu vet jag inte resmål men jag antar det är en ansenlig summa för din familj det gäller och då ska man definitivt göra den även för sin egen skull.

Hade det gällt en helg på ett spa eller liknande i Sverige med bilavstånd så hade jag ställt upp men att flyga - NEJ!

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Bibbi)

Eftersom ni inte blir bjudna så är det ju inget alternativ för er att resa om ni inte ens vill åka till det här stället. Jag förstår faktiskt inte riktigt vad som är problemet. Är nog rätt säker på att även de äldre förstår om man inte vill åka bort över jul.Ellef rättare sagt så borde de förstår det och att man inte vill lägga så mycket pengar. Ockdå rätt märkligt om fin man åker iväg själv över jul jan jag tycka även om barnen ni har inte är era gemensamma. Ni är ju ändå en familj.

• 567890

Det är vuxna människor det handlar om och man får såra/göra släktingar besvikna. Ni kan absolut säga nej till en resa ni inte vill åka på, det är deras dröm och deras semester och även om det är jobbigt är det inte på något sätt fel att säga nej tack.

De har föreslagit en resa som tar många dagar av ledighet och dessutom kostar pengar, det räcker som anledning. Att svärmor har en dröm om storfamilj är inte erat problem, det är hon som väljer att inte leva i en verklighet där andra människors vilja spelar roll.

• Anonym (Svärdotter)
    Anonym skrev 2024-12-27 03:38:03 följande:
    Ingen har efterfrågat din åsikt.
    Vad menar du? Jag har ju gjort exakt det, efterfrågat andras åsikter. Vilket otrevligt inlägg.TS
  • Anonym (Å ena sidan)

Å ena sidan, eftersom ni inte blir bjudna så står det er helt fritt att välja att åka med på resan. Å andra sidan fyller svärfar jämt och vill fira med storfamiljen på en plats som betyder något för honom. 

Med tanke på att svärföräldrarna är lite till åren så skulle jag offra mig och åka ändå. Även på ett betonghotell finns det utflyktsmål att utforska. 

• Virriga Vera
    Anonym skrev 2024-12-27 03:38:03 följande:
    Ingen har efterfrågat din åsikt.
    Jo, TS gjorde faktiskt det.
  • Anonym (H)

Tänker att du är fri att tacka nej utan att behöva ha dåligt samvete. Vad din man bestämmer sig för, blir hans beslut - och något jag inte, tycker du ska tycka så mycket om

• Anonym (Tvillingmorsan)

Jag tycker det är orimligt att förvänta sig att alla följer med på en dyr resa som de får betala själva, till en plats de inte vill. Även om svärfar börjar bli gammal och fyller jämt.

Om platsen betyder så mycket för honom, kan han åka dit med svärmor. Firande med släkten kan man göra på hundra andra sätt. Fest, dagsutflykt, annan resa eller vad som helst.

Att han säger blankt nej till alla andra förslag, och att han och svärmor är så besvikna, tyder på att de inte riktigt lever i verkligheten. De vill inte kompromissa alls. Den inställningen funkar inte, även om man är äldre och fyller jämt.

Stötta din man, men låt han ta konflikten. Det är trots allt hans släkt det handlar om. 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (H) skrev 2024-12-27 09:34:46 följande:

Tänker att du är fri att tacka nej utan att behöva ha dåligt samvete. Vad din man bestämmer sig för, blir hans beslut - och något jag inte, tycker du ska tycka så mycket om

TS bestämmer givetvis inte över sin man, men skriver att mannen inte vill åka, men känner sig tvingad eller pressad att följa med. Troligen lättare för TS att säga nej, som inte har samma känslomässiga band till hans släktingar. 
Svar på tråden Påtvingad resa