• Anonym (Svärdotter)

Påtvingad resa

Hej. Hur ska man tänka här:

Min mans mamma har kommit med önskemål om att hela släkten ska med på en resa över jul nästa år. Det är hennes man, min mans styvpappa som vill resa till sitt favoritställe på sin födelsedag som är nära julafton. 

Jag (och mina barn) vill för det första inte flyga alls, för det andra absolut inte över jul för då vill vi vara hemma, och för det tredje inte till den skittråkiga plats de vill till, för det fjärde inte med min mans familj som vi har noll gemensamt med, och det är dessutom jättejättedyrt att åka dit över jul. Så vi har sagt att jag och barnen inte följer pga vill inte resa över julen. 

Detta förstår min svärmor *typ* men är samtidigt uttalat besviken eftersom hon ju önskar sig en härlig familjeresa och sjölv tycker att hon kommit på en så bra plan. 

Det som fortfarande är ett problem är att min man känner sig tvingad att följa fast han verkligen inte vill. Han vill absolut inte till den platsen och inte över jul, och blir mest sur och stressad av att umgås med sina föräldrar mer än en dag i taget. Jag (och han och mina barn) tycker så klart det sabbar vår jul att han åker iväg, ffa eftersom vi bara har varannan jul med mina barn Och det är då. Men säger han nej blir de jättebesvikna. Han tänker dessutom att det kan bli sista resan de gör ihop pga ålder och sjukdom. (De kan så klart ses utan att resa.) 

Svärföräldrna vägrar åka till annan plats / vid annan tid som skulle kännas rimligare eftersom bonussvärfar fyller jämnt och vill ha det exakt som han vill. Vi har föreslagit gotland i sommar tex men det är blankt nej. 

Det är alltså att följa deras plan eller göra dem jättebesvikna som är allternativen. Hur ska man tänka här? Jag tycker det är lite väl magstarkt att förvänta sig att alla ska vilja ställa in julen för att åka till ett jättedyrt och tråkigt betonghotell utan att ha något att säga till om. Men känner mig tråkig och snål och missunnsam mot en gammal farbror som tänker så. 

• Svar på tråden Påtvingad resa
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Varför vill ni inte flyga?

Jag tycker faktiskt det är lite dåligt att inte kunna ställa upp på något som är viktig för dina nära familjemedlemmar. Särskilt när de är äldre, sjukliga och svärfar fyller jämnt. Det kan ju bli ett underbart minne för livet och väldigt betydelsefullt för dina svärföräldrar och din man.

Ni har ett helt år på er att spara ihop pengar  och faktiskt är det "bara" pengar. 

Men om du och dina barn vägrar får ni fira jul själva, inte heller hela världen det kommer troligen fler jular för er men kanske den sista för dem.

Urdåligt skulle jag känna om jag var din man. 

• Yllop
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-12-27 10:29:16 följande:

Flygrädsla, kanske.
  • Hjelm

Men snälla, ni är vuxna människor och ni bestämmer helt själva över er tid och er ekonomi (och har ansvar för den samma).

Det är extremt märkligt av din svärmor att "bestämma" att alla ska med på en svindyr utlandsresa och till en destination som bara en har intresse för.

Ni säger bara nej och står fast vid det.

• Anonym (H)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-27 09:37:08 följande:
    TS bestämmer givetvis inte över sin man, men skriver att mannen inte vill åka, men känner sig tvingad eller pressad att följa med. Troligen lättare för TS att säga nej, som inte har samma känslomässiga band till hans släktingar. 
    Många gånger kan respektive bli påverkad av sin man/kvinna. Det jag menar är att hon inte behöver fundera så mycket. Som hon skriver kanske det handlar om att de är äldre och kanske blir en sista resa ihop. Ts man är vuxen nog att ta beslut själv, inget ts behöver lägga så mkt tankeverksamhet på
  • 567890

Jag tycker faktiskt det är lite dåligt att inte kunna ställa upp på något som är viktig för dina nära familjemedlemmar. Särskilt när de är äldre, sjukliga och svärfar fyller jämnt. Det kan ju bli ett underbart minne för livet och väldigt betydelsefullt för dina svärföräldrar och din man.

Ni har ett helt år på er att spara ihop pengar  och faktiskt är det "bara" pengar. 

Men om du och dina barn vägrar får ni fira jul själva, inte heller hela världen det kommer troligen fler jular för er men kanske den sista för dem.

Jag håller inte med även om det är fint tänkt. Jag tycker att alla vuxna måste kunna sätta sig in i andra människors situation, även de som är äldre eller fyller jämnt. TS med familj har gett andra förslag som hade varit en bra kompromiss men eftersom svärfar vägrar ändra sig så gör han också ett val som troligtvis innebär att de åker själva.
  • Hjelm

De har INTE ett helt år på sig att spara ihop pengar till resan. Resan är om mindre än ett år och ska bokas och betalas långt tidigare än så.

Och i vilken värld lever du om du tror att alla människor har möjlighet att spara ihop till en svindyr resa, med flyg och hotell?
  • Tow2Mater

Skulle du kunna byta jul med ditt ex så han tar barnen den julen och du nästa? Då blir det billigare for din man och dig att flyga, och ni missar inte julfirande med dina barn?

• Anonym (Donna)

Jag har lite svårt att se att det skulle vara så viktigt, det är en massa styv och bonus hit och dit.. "svärfar" är bara gift med svärmor och inte mannens pappa och ts barn är inte några barnbarn till svärmor...

Själv hade jag inte åkt med oavsett om jag ska betala "kalaset" som jag inte ens vill på.

Vad vill ts barn då? Fira jul med en jätte-bonuskonstellation? 
    Hur gamla är dessa barn?
    Har de alternativet att stanna hemma med sin pappa?

• Anonym (Sista dansen)

Svärfar har gjort två jubileumsresor (75 och 80 år) med barn och barnbarn men då betalade han resan för alla, vi betalade bara extra för utflykter vi gjorde som vi valt själva.

Det var också för att det kunde blivit hans sista resor i livet (cancer) och det hade känts riktigt dåligt att inte åka med även om det innebar att vi fick ta semester mitt i januari när inte chefen hade tänkt sig och skriva brev till skolan för att motivera vårt barns frånvaro, med mera. Över jul är man ju åtminstone ofta ledig från början.

Jag tycker Towtomaters förslag var en bra kompromiss, att byta jul så barnen får vara hemma, och så kan du och mannen ha lite romantik på betonghotellet.

Ladda väskan med leksaker och utmana varandra lite på kvällarna istället för att haka upp er på var ni är. Detta händer kanske bara en gång i livet, är det så farligt verkligen? Min man är också väldigt glad att han gjorde en sista resa ner till Spanien ensam med svärfar och sin bror bara ett par månader innan svärfar gick bort hastigt med covid.

Du har troligen fler jular på dig att göra vad du vill.

• Anonym (Moi)

Så här hade jag gjort i den sitsen (förutsatt att det är rätt uppfattat att ni inte har gemensamma barn):
    Sagt vänligt men bestämt att det inte fungerar för dig och barnen men att mannen självklart får åka om han vill. Så skulle jag sagt till mannen att han väljer helt själv, att du förstår helt om han vill åka, att ni får en fin jul oavsett. Inga sura miner bara lev och låta leva. Så lämnar du beslutet till mannen utifrån vad han verkligen vill istället för att vara lika god kålsupare som svärmor genom att lägga på dåligt samvete 

Svar på tråden Påtvingad resa