• Anonym (Barnlängtan)

Hur snabbt växer äggblåsorna?

Hej allihopa! 

Min gynmottagning har stängt ett par dagar framåt i och med röda dagar så hoppas att någon kunnig kan svara mig här! 

Jag är 30 år och fick nyligen reda på att jag har pcos. Jag är normalviktig, 60kg 172cm lång. Ingen akne eller överdriven behåring och har mycket ägg, ca 35 ägg på vardera äggstock enligt gyn. 

Fick primolut nor + letrozol 2,5mg enkel dos som jag tog dag 3-7. Tog sista letrozol tabletten för 3 dagar sen. Började få ont i äggstockarna igår och gjorde ett VUL idag CD10 hos en gynekolog på annan klinik där där hon skrev såhär i min journal: 

Uterus med treskiktad slemhinna 5-6mm. Aktiva ovarier bilateralt ua med folliklar i mängder, de flesta i samma storlek. Största ledande follikel höger sida 9,7mm vänster ovarium likaså 2 stycken folliklar 7 respektive 8 mm. Ingen fri vätska i fossa douglasi.

Med tanke på att jag bara är på CD10 idag så är det väl aningen för tidigt för mig känns det som då jag tidigare haft ÄL sent när den väl kommit naturligt. Är ju bara några dagar sedan jag hade mens.

Jag har tid för VUL hos min gynekolog på CD17. Det kanske blir bra timing? Hur snabbt växer äggblåsorna? Känner ju att det är på g med tanke på värken/känningarna. Men det borde väl dröja 7 dagar kanske innan ett ägg släpper? 

Sambon och jag längtar verkligen bebis.. 

• Svar på tråden Hur snabbt växer äggblåsorna?
  • Anonym (Barnlängtan)

Ingen? 

• Anonym (W)

Normalt 1-2 mm om dagen.

• Aliona

2 mm per dag fick jag höra, men det kan nog vara mindre också. 

Svar på tråden Hur snabbt växer äggblåsorna?