Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Min man vill inte behålla

Anonym (Tyvärr) skrev 2024-12-27 23:00:14 följande:

Du får välja. Kärnfamilj med två barn eller ensamstående med tre (med risk för halvtid längre fram). Vad din man än säger nu så kommer ni gå isär om det blir ett barn till för han kommer inte att orka, du kommer att bli bitter, båda mår skit och barnen också.

Kan bli samma om hon tvingas till abort
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Penny Pax) skrev 2024-12-28 21:35:46 följande:

Tre barn är ju inte gratis heller- det medför extrakostnader i alla led från att mer aktiviteter ska betalas och köras till, familjeerbjudanden är oftast för två barn, reser ni behövs fler sängar, maten är dyr osv osv.

Risken är att mycket av det som annars kunde varit guldkant försvinner och den som inte ville ha barn nr 3 kommer att känna att den varken har tid eller råd med något som den vill göra längre.

Tjafs om pengar är väldigt vanlig orsak till separation, och en kvinna som lämnas med huvudansvar för tre barn blir rätt fattig, inte sällan för resten av livet.

Jag hade aldrig tagit den risken men det är jag.

Pengar verkar inte vara problemet
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Geo) skrev 2024-12-28 21:46:50 följande:

En viktig sak att tänka på är att det tredje barnet kan ha särskilda behov (eller så kan något av de barn ni har få det). Orkar ni tre barn varav ett behöver tex upprepade operationer? Är utagerande? Aldrig lär sig prata? Väljer man ett barn till behöver man orka med det barnet vem det än blir. 

Om man resonerar så då skulle inte någon våga försöka få barn.
  • Anonym (Jag)
    Mkay skrev 2024-12-29 18:05:56 följande:
    Att göra abort är inte mentalt enkelt för alla. Särskilt om man egentligen inte vill göra det. Det är ett barn man väljer bort och det kan vara väldigt tufft för vissa. Hur kan du vara så säker på att hon inte alltid kommer ångra det, anklaga sin man för att ha varit tvungen att göra aborten som hon inte ville göra och att förhållandet kommer ta slut pga det? Att göra aborten kommer inte säkerställa att förhållandet kommer överleva eller att båda kommer orka med att ta hand om sina barn  
    Det scenariot är högst troligt.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Maja) skrev 2024-12-29 17:14:42 följande:

Det är inte förbjudet med abort och självklart ska man inte använda sig av det lättvindigt men många svar här är verkligen helt knäppa. Två vuxna människor har råkat bli gravida trots skydd men det är bara mannen som ska hacka i sig det och bara acceptera att, trots att han har det så jobbigt med barnen, en som han är konstant osams med och en som bara vill ha mamma, så blir det ett barn till. Annars är det ett "trauma" för henne. Det är inget barn än, det är ett embryo och en tidig abort är inte så dramatisk för kroppen. Psykiskt påfrestande kan det vara ja men livet går inte under. Varför tvinga en man som är så på bristningsgränsen att skaffa ett barn till. Att behålla hälsan och relationen och orka med de barn man har måste vägas mot att avbryta en tidig graviditet. Ts får då fråga sig om det är värt att separera och ta hand om tre barn själv. Eller är det viktigare att vara friska, leva i en familj och orka med sina barn. 

Varför tvinga kvinnan att göra abort?
Svar på tråden Min man vill inte behålla