Inlägg från: Anonym (Maja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maja)

Min man vill inte behålla

Man måste utgå från situationen som den är. Om det är så tufft och din man verkligen inte orkar, vilket jag kan förstå, så kommer ni sätta er i en svår situation om ni inte orkar med det tredje barnet. Nej man kanske inte ångrar det barn man får men man kan ångra den situation man sätter sig i. Att få tre barn så tätt är verkligen en tuff utmaning för de flesta. Tänk igenom vad ni vill ha för liv, orkar ni, orkar relationen, vad gör ni om ni/han inte orkar. Klarar du dra hela lasset själv. Ni är två om att orsaka graviditeten, ni planerade inget mer barn, ni är båda ansvariga, inte schysst att bara skylla på mannen som en del gör. Situationen är det den är, klarar ni inte komma fram till ett gemensamt beslut skulle jag rekommendera att prata med en utomstående part. 

• Anonym (Maja)

Det är inte förbjudet med abort och självklart ska man inte använda sig av det lättvindigt men många svar här är verkligen helt knäppa. Två vuxna människor har råkat bli gravida trots skydd men det är bara mannen som ska hacka i sig det och bara acceptera att, trots att han har det så jobbigt med barnen, en som han är konstant osams med och en som bara vill ha mamma, så blir det ett barn till. Annars är det ett "trauma" för henne. Det är inget barn än, det är ett embryo och en tidig abort är inte så dramatisk för kroppen. Psykiskt påfrestande kan det vara ja men livet går inte under. Varför tvinga en man som är så på bristningsgränsen att skaffa ett barn till. Att behålla hälsan och relationen och orka med de barn man har måste vägas mot att avbryta en tidig graviditet. Ts får då fråga sig om det är värt att separera och ta hand om tre barn själv. Eller är det viktigare att vara friska, leva i en familj och orka med sina barn. 

• Anonym (Maja)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-29 18:32:43 följande:
    Varför tvinga kvinnan att göra abort?
    Det är ett gemensamt beslut i det här läget anser jag. De planerade inte fler barn, det råkade bli graviditet trots skydd. Varför tvinga på mannen ett barn han inte vill ha. Jag tycker det är lika illa i detta läge faktiskt. Eller, egentligen värre. Men inser att det finns många abortmotståndare här. Därför tycker jag inte ts ska rådfråga här utan prata med en professionell som kan hjälpa till att sortera tankarna, inte bara ur abortmotståndares perspektiv. Det handlar inte bara om det embryo som finns utan också om de barn och den man som redan finns. Ingen kommer tvinga ts till abort men mannen kan välja att gå, eller bryta ihop och inte orka ta hand om den familj han har. 
  • Anonym (Maja)
    Mkay skrev 2024-12-29 18:05:56 följande:
    Att göra abort är inte mentalt enkelt för alla. Särskilt om man egentligen inte vill göra det. Det är ett barn man väljer bort och det kan vara väldigt tufft för vissa. Hur kan du vara så säker på att hon inte alltid kommer ångra det, anklaga sin man för att ha varit tvungen att göra aborten som hon inte ville göra och att förhållandet kommer ta slut pga det? Att göra aborten kommer inte säkerställa att förhållandet kommer överleva eller att båda kommer orka med att ta hand om sina barn  
    Tror du verkligen att det kommer blir mentalt enklare att gå igenom en graviditet när pappan absolut inte vill ha barnet och därefter leva i en familj där pappan inte ville ha barnet eller såg fram emot det utan kanske går in i utmattning eller depression. Man måste ta in helhetsbilden.
Svar på tråden Min man vill inte behålla