• Anonym (Ts)

Sluta hata mot oss som valt ett barnfritt liv

Jag har valt att vara barnfri av olika anledningar och jag trodde vi hade kommit längre än såhär 2024 än där man lägger sig i andras livsval. Om ni vill ha barn så säger jag ingen värdering i det så varför ska jag få höra era kommentarer om mitt livsval?

Jag får ofta frågan varför jag inte vill ha barn när det kommit fram att jag är barnfri och förväntas behöva förklara mig, men tänk om jag hade frågat någon av er varför ni vill ha barn eller varför ni skaffade barn. Det är ingen som frågar det så varför tycker ni att jag ska behöva svara på såna frågor?

Det är inte självklart för alla att vilja ha barn och familj. Kan ni inte bara leva era egna liv och låta andra vara ifred?

• Svar på tråden Sluta hata mot oss som valt ett barnfritt liv
  • Anonym (P)

Vet folk inte längre vad ordet hata betyder?

• Anonym (O)
    Anonym (Fördomar delux) skrev 2024-12-28 11:39:02 följande:
     Nej, många av dom med barn kan inte det. Bättre att skita i dom.  Umgås bara med barnfria. Så kan dom med barn umgås prata om blöjor och gå på sina barnkalas. Tro mig du missar ingenting.
    Jag har som tur är andra erfarenheter. Mina vänner har alla barn, men jag gillar att umgås med barn och mina vänner har inte hål i huvudet, så de förstår också att man kan göra andra val i livet. Klart att det blir en skillnad i umgänget dock, men det är ju inget att göra nåt åt.
  • Hjelm

Tänk, jag är också medvetet barnfri och har aldrig upplevt det här "hatet" som andra i min situation beskriver. Inte heller att jag behövt försvara mitt val. 

• Anonym (Bitter)
    Anonym (Linn) skrev 2024-12-28 11:26:42 följande:

Hatar verkligen inte barnlösa men tycker ändå lite synd om dom. Måste vara otroligt tomt utan barn men det är deras val. De barnlösa jag känner lever som tonåringar trots att de är 40+ och det ser rätt tragiskt ut. 

Du låter väldigt bitter. Fast med en man där du får dubbel arbeta? Forskning och undersökningar kring detta lr riktigt deprimerande. Då det är väldigt vanligt. 
    Skilj dig, gå inte runt och va bitter på kvinnor som du förmodligen tycker ha gjort ett smartare val än dig. Annars skulle du inte hysa sådant agg mot just denna gruppen. Jag har haft patienter som dig.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Bitter) skrev 2024-12-28 12:10:23 följande:
     Du låter väldigt bitter. Fast med en man där du får dubbel arbeta? Forskning och undersökningar kring detta lr riktigt deprimerande. Då det är väldigt vanligt. 
    Skilj dig, gå inte runt och va bitter på kvinnor som du förmodligen tycker ha gjort ett smartare val än dig. Annars skulle du inte hysa sådant agg mot just denna gruppen. Jag har haft patienter som dig.
    Jag älskar mina barn och skulle inte vilja vara utan dom. De är tonåringar och så gott som självgående så jag har det bästa av livet nu, både barn och ett fritt liv. 
  • Anonym (Linn)

Den enda nackdelen jag kan komma på med att ha barn är oron över att det ska hända dom nåt. 

• Anonym (what?)
    Anonym (?M) skrev 2024-12-28 10:28:47 följande:
    Frågan är rimlig för att att skaffa barn brukar kännas som det mest meningsfulla kvinnor kan göra i sina liv. 
    Din hjärna måste vara en utbränd sexistisk öken. Tycker synd om dig om du på allvar tror det.
  • Anonym (Liz)

Stalltips från en fellow barnfri kvinna: Skit i dom. Låt det rinna av dig. Jag blev också frustrerad när jag var lite yngre och konstant fick följdfrågor så fort jag nämnde att jag inte hade barn och inte var intresserad av att skaffa några. Idag förklarar jag ingenting, jag säger bara som det är och sen klipper jag diskussionen. Människor som inte intellektuellt kan greppa varför någon inte vill ha barn behöver man inte ens ödsla tid på att förklara sig inför. Gå vidare med ditt liv bara. Bli inte kränkt eller arg, det tar bara onödig energi. 

Nu är jag 36. Det var värre när jag var 25. Nu är jag i en ålder där många förutsätter att jag har barn, och frågar inte längre om jag ska skaffa några utan kan istället fråga hur många barn jag har eller andra barnrelaterade frågor, då brukar jag skratta och säga "haha, jag har inga barn och det är så himla skönt!". Då blir dom flesta så ställda att jag inte får följdfrågor. 

Och möter du folk som tror att barnfria lever som förvuxna tonåringar eller som tycker barnfria kvinnor är sjuka i huvudet, skratta inombords och tänk hur otroligt trångsynta, fördomsfulla och små dom är. Det har hjälpt mig :D

• Anonym (O)
    Anonym (Linn) skrev 2024-12-28 12:22:59 följande:

Den enda nackdelen jag kan komma på med att ha barn är oron över att det ska hända dom nåt. 

Kan du inte vara snäll och svara på mitt inlägg?

Jag förstår mycket väl att dina barn är meningen i ditt liv, men du kan alltså inte ens föreställa dig att andra människor har annat som känns meningsfullt för dem och som fyller deras liv? Det som är meningen i ditt liv måste vara det i allas? 
  • Anonym (Inga barn)

Jag valde också att inte skaffa barn. Och är nu tacksam för det när det ser ut som det gör i Sverige med våldtäkter, mord och sprängningar. Och i skolorna är det kaos och mobbing. På förskolorna finns det rädsla för de män som arbetar där. Och inte lär det bli bättre, snart är det väl vi etniska svenskar som är en minoritet? Så hur ser framtiden ut för barnen? 

Svar på tråden Sluta hata mot oss som valt ett barnfritt liv