• Anonym (Ts)

Varför frågar alla vad man ska göra på nyår??

Vi är alltid bara hemma på nyår med familjen. Vi har inga vänner som vi kan fira nyår med. Vi har vänner men som sagt inga som prioriterar just oss på nyår. 

vår tonåring tycker detta är jättejobbigt. Jag tycker inte detta är det minsta jobbigt utan bara skönt för att slippa årets mest upphaussade kväll. Men det är ju alltid jobbigt att behöva säga det till andra att man bara är hemma med familjen För då känner man sig dålig. 

men alla ska alltid fråga, ?vad gör ni på nyår?. Från kompisar till massören till frisören till minsta bekant. Sluta! 

• Svar på tråden Varför frågar alla vad man ska göra på nyår??
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Fg) skrev 2024-12-28 17:21:41 följande:

Jag tycker ju det viktigaste är att man som familj då försöker göra det lite mer festligare hemma om man väljer att fira själva hemma.
    Sen är det ju helt förståeligt att som tonåring tycker man det är tråkigt att bara vara hemma med familjen. 

Kan inte tonåringen få umgås med någon vän på nyårsafton om någon av hennes vänner själva inte har något annat planerat? 

Jag bor ensam med min yngsta och tyvärr har hon inga vänner som hon umgås med på fritiden men min pojkvän kommer över eller så åker vi till honom och har det mys. Anstränger mig lite för att min dotter ska få en så bra nyår som möjligt. 

Problemet har varit att bästa vännernas familjer umgås som familjer. Så vissa år som t.ex. förra året så har de middag ihop. Så det är ju inte aktuellt att hon skulle vara där För de har ju familjemiddag där dessa två-tre familjer då. 

så det blir så extremt tydligt då att vi inte gör något medan hennes bästa kompisar är med varandra för att deras föräldrar umgås? 

• Anonym (Ts)

Vi gör så klart en jättefin kväll, med en supergod middag, spelar spel, ser film och allt sånt. 

• Aniiee

I min erfarenhet blir man bara så upprörd över vanliga artighetsfrågor för att man inte är särskilt nöjd och trygg med sitt svar. 

Själv ska jag käka tacos, sträckkolla på Yuri on ice och förbanna alla som smäller fyrverkerier för nära husen. Ugan jobbar och jag orkar inte umgås känner jag. 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (E)
    Anonym (Ts) skrev 2024-12-28 17:33:48 följande:

Problemet har varit att bästa vännernas familjer umgås som familjer. Så vissa år som t.ex. förra året så har de middag ihop. Så det är ju inte aktuellt att hon skulle vara där För de har ju familjemiddag där dessa två-tre familjer då. 

så det blir så extremt tydligt då att vi inte gör något medan hennes bästa kompisar är med varandra för att deras föräldrar umgås? 

Fast det är inte alls konstigt om tonåringen hakar på med en kompis, jag har haft kompisar med på våra firanden när jag var ung, mina barn har haft med kompisar i vuxen ålder, att tonåringen hellre hänger med kompisar behöver inte betyda att ni inte gör något, det är bara roligare med vänner helt enkelt 
  • Anonym (Skönt lugn och ro)

Vet du vad TS, jag är kvinna på 40 år. Som bara är hemma själv. Lagar en god middag. Tittar på något jag gillar, målar eller sysslar med något annat jag älskar att göra. Jag dricker inte alkohol och är frivilligt barnfri. Och slutade dejta för ett par år sedan.

För mig är dessa vanliga helger som ger lite mer ledighet. Vilket alltid är skönt. På nyårsdagen är jag inte bakfull utan går på en härlig långpromenad i skogen
    De som vill supa får väl roa sig med det känner jag.  Har aldrig varit för det även som ung. Tycker alkohol har mer nackdelar än fördelar personligen. Och finns en hel del som verkligen inte kan hantera alkohol. Sett det på nära håll. Och det är mest pinsamt. 

• Anonym (För att)
    Anonym (Ts) skrev 2024-12-28 11:13:05 följande:
    Varför frågar alla vad man ska göra på nyår??

Vi är alltid bara hemma på nyår med familjen. Vi har inga vänner som vi kan fira nyår med. Vi har vänner men som sagt inga som prioriterar just oss på nyår. 

vår tonåring tycker detta är jättejobbigt. Jag tycker inte detta är det minsta jobbigt utan bara skönt för att slippa årets mest upphaussade kväll. Men det är ju alltid jobbigt att behöva säga det till andra att man bara är hemma med familjen För då känner man sig dålig. 

men alla ska alltid fråga, ?vad gör ni på nyår?. Från kompisar till massören till frisören till minsta bekant. Sluta! 

Har ni vänner irl eller, men inga av dessa vänner vill ni fira nyår med längre eller har kanske aldrig velat fira med!? 
    Om ni har vänner som ni inte vill fira med för ni har blivit för bekväma hemma så förstår jag varför eran dotter tycker det är jobbigt och tråkigt att ha er som föräldrar.
    Om ni inte gör något extra speciellt hemma då som kompenserar vilka usla föräldrar ni är som isolerar erat barn bara för att ni inte orkar lämna soffan.
    En fråga!?
    Är ni feta?
    Då vet jag lösningen..Sluta äta!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (För att) skrev 2024-12-28 18:00:15 följande:
    Har ni vänner irl eller, men inga av dessa vänner vill ni fira nyår med längre eller har kanske aldrig velat fira med!? 
    Om ni har vänner som ni inte vill fira med för ni har blivit för bekväma hemma så förstår jag varför eran dotter tycker det är jobbigt och tråkigt att ha er som föräldrar.
    Om ni inte gör något extra speciellt hemma då som kompenserar vilka usla föräldrar ni är som isolerar erat barn bara för att ni inte orkar lämna soffan.
    En fråga!?
    Är ni feta?
    Då vet jag lösningen..Sluta äta!

Egentligen borde jag bara ignorera dig för dina extremt konstiga resonemang men någon annan kanske undrar.

Vi har vänner men inga så nära vänner att vi är nummer ett för dem och alltså är aktuella för dem på nyår. Vi ska ha vänner på middag nu i mellandagarna tex men dessa firar nyår med andra som vi inte känner. 

och vi umgås med folk i vårt onråde med alla de har andra de står närmast. Vi har alltså inga bästa vänner. 

• Anonym (Eli)

Det är en artighetsfras precis som att fråga hur din dag har varit eller om du sett någon bra film på senaste tiden. Vill du inte berätta är det upp till dig.

• Anonym (Kan det …)

Här är min gissning. Det som känns jobbigt när någon frågar är kanske det faktum att ni inte har några närmsta som bjuder in er? Jag hade själv inte haft något emot att fira på ert sätt, men nu ska vi fira med några vänner. Jag har under många år inte haft nära vänner och det som gjorde ont var ju att inte bli tillfrågad eller inbjuden, även om man kanske inte vill.

• Anonym (Jobbigt för många)

Ja, det är jättemånga som frågar och före nyår kan man ju säga något vagt att man inte riktigt vet än, men efteråt kommer man liksom inte undan.

TS har en familj att fira med och det gör många andra också. Hade man velat fira med fler så kan det vara jobbigt ändå (inte för TS då, men andra). Min sambo och jag har varandra, men tycker ändå det är lite jobbigt att vi inte har någon att fira jul med. 

För den som sitter helt ensam kan nyår vara riktigt jobbig. Det går inte heller att glömma bort att det är nyår för det är inte bara att det är nyår i alla medier, utan det det smäller och har sig så du kommer inte ifrån nyår. Dessutom är det något symboliskt med just nyår, att man går in i något nytt. Att avsluta ett år och börja nästa med att gråta känns inget bra. Det värsta är inte att behöva vara ensam ett nyår, utan när det skett förut och man vet att det ska hända något oväntat för att man inte ska vara det följande år också. Det gör ont. 

Allra värst är det för dem som också sitter ensam på jul alternativt firar med familj men det är bråk, fylla, misshandel eller andra problem. 

Till dig som haft en jobbig jul och/eller som bävar för nyår vill jag skicka en varm kram. Att du inte har någon att fira med betyder inte att det är något fel på dig. Det kan mycket väl komma en helg då du har någon att fira med. Av olika orsaker trodde jag aldrig det skulle ske för min del, trodde jag skulle leva hela livet som singel, men så blev det inte. Det kan hända också dig. Dessutom finns det troligen folk kring oss som inte heller har någon att fira med eller "bara" partner eller familj och skulle önska mer, men utan att man vet om varandra då så många försöker dölja det. 

Svar på tråden Varför frågar alla vad man ska göra på nyår??