Inlägg från: Anonym ((Ex-frun)) |Visa alla inlägg
  • Anonym ((Ex-frun))

Hur går man tillväga?!!

Hur går man tillväga? Det kan vara bra att förbereda dig innan du släpper bomben och berättar att du vill skiljas. Hur tänker du bo efter skilsmässan, behöver du söka hyresrätt eller tänker du be om lånelöfte för att köpa egen bostad? Äger ni er gemensamma bostad så du ska bli utköpt av din man, alternativt köpa ut honom?
    Är din man ekonomiskt opålitlig kan det vara bra att skriva ut kontoutdrag för era gemensamma konton. Har du tillgång till hans enskilda konton är det bra att skriva ut kontoutdrag för dem också, samt dina enskilda konton. Gör detta precis innan du berättar att du vill skiljas. Finns risk att han försöker smyga undan pengar från bodelningen annars.

Vad säga till mannen? "Jag vill skiljas." Vad säga till barnen? "Jag och pappa ska skiljas. Ni har säkert märkt att vi bråkar mycket, och vi vill inte fortsätta ha det så här, därför ska jag/pappa flytta snart. Ni kommer att få bo varannan vecka hos mig och pappa."
    Då lägger du inte någon skuld på någon, utan bara konstaterar att du och din man inte kan bo ihop. Det räcker för barnen. Att deras pappa drog igång problemen genom att vara otrogen är inget barnen behöver veta. Kanske inte någonsin. Det är mellan dig och pappan.

Svar på tråden Hur går man tillväga?!!