• Kallekula86

Jag skäms för att jag inte skött mina tänder.

Hej, 

För att göra en lång historia kort.. Har hela livet haft enorm tandläkarskräck, vilket gjort att jag i vuxen ålder hållit mig borta från tandläkaren. 

För 6 år sen fick jag panik, tog tag i det och fixade tänderna under narkos på Narkoskliniken i Stockholm. 

Tyvärr har jag på nytt valt att stoppa huvudet i sanden, misstänker att rädslan kopplad med någon form av psyisk ohälsa har lett fram till detta..  Idag fick jag för mig att kolla närmare på tänderna och ser och inser att detta behövs tas tag i på nytt.. 

Jag har ingen att skylla på förutom mig själv, och känner mig så besviken och arg på mig själv.  Jag skäms verkligen.. 

Ännu värre blir det att ringa tillbaka till samma klinik och "erkänna" att jag farit med osanning när jag tackat nej till undersökningar.

Någon som har tips på motsvarande / liknande mottagning i Stockholm som Narkoskliniken=

Vet inte om jag behöver bli sövd denna gång, men kommer definitivt behöva lugnande eller dylikt.

• Svar på tråden Jag skäms för att jag inte skött mina tänder.
  • Anonym (f)

Gjorde du skalfasader?

• EnAnonumius

Det är inte kul med att fobier/rädsla.

Du kan ju kontakta Aqua Dental, de har även narkos,  och/eller lugnande om du vill ha detta.  De är bra på patienter med tandvårdsrädsla, eller för oss som har sprutfobi.
    Jag har en liten annorlunda sprutfobi, det är inte nålarna jag är rädd för, utan det är injiceringen i sig som skapar obehag/ångest.

Berätta vid ditt första besök att du har svår tandvårdsrädsla, så kan du och tandläkaren jobba fram en vettig form för dig med di9na behandlingar. Du bör även försöka att ta det tuffaste steget också med din tandläkarskräck. "Vägra skämmas"... Ja  jag vet att det är jobbigt steg, steget"vägra skämmas", det tog lite tid för mig med "vägra skämmas"-steget med min sprutfobi.

Jag har gått på Aqua Dental nu i några år och har alltid blivit respekterad för min fobi och har en underbar trevlig och en enormt skicklig  tandläkare som har ungefär samma humor som mig och jobbar snabbt. Han jobba snabbt för han vet att jag tycker tandläkarstolen är skitobekväm... 😋

Aqua Dental Stockholm
    https://www.aquadental.se/tandlakare-stockholm/narkoskliniken

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Kallekula86
    EnAnonumius skrev 2024-12-28 20:51:31 följande:

Det är inte kul med att fobier/rädsla.

Du kan ju kontakta Aqua Dental, de har även narkos,  och/eller lugnande om du vill ha detta.  De är bra på patienter med tandvårdsrädsla, eller för oss som har sprutfobi.
    Jag har en liten annorlunda sprutfobi, det är inte nålarna jag är rädd för, utan det är injiceringen i sig som skapar obehag/ångest.

Berätta vid ditt första besök att du har svår tandvårdsrädsla, så kan du och tandläkaren jobba fram en vettig form för dig med di9na behandlingar. Du bör även försöka att ta det tuffaste steget också med din tandläkarskräck. "Vägra skämmas"... Ja  jag vet att det är jobbigt steg, steget"vägra skämmas", det tog lite tid för mig med "vägra skämmas"-steget med min sprutfobi.

Jag har gått på Aqua Dental nu i några år och har alltid blivit respekterad för min fobi och har en underbar trevlig och en enormt skicklig  tandläkare som har ungefär samma humor som mig och jobbar snabbt. Han jobba snabbt för han vet att jag tycker tandläkarstolen är skitobekväm... 😋

Aqua Dental Stockholm
    https://www.aquadental.se/tandlakare-stockholm/narkoskliniken

Tack för tipset!  Jag noterade att Narkoskliniken numera är en del av Aqua Dental. Jag lär sannolikt landa i att jag ringer de och tar tjuren vid hornen. 

Du får gärna utveckla hur du menade med "Vägra skämmas". Vad det innebär och hur du gåt tillväga?

Tack för ett bra inlägg och tips, det uppskattas.

• Anonym (f)
    Kallekula86 skrev 2024-12-28 20:47:57 följande:

Hej, 

Nej inga fasader eller dylikt, bara lagningar och en rotfyllning. 

Var ärlig och säg som det är bara och tänk på att de tjänar pengar på dig så antagligen bara glada över att få patienter. 
  • Meddelande borttaget
  • Kallekula86
    Anonym (d) skrev 2024-12-28 21:15:20 följande:

Ja, du bör skämmas ditt efterblivna CP. 

Skönt att se att det finns personer som har större problem i livet än en själv. 

Hoppas att du får hjälp och snart mår bättre. Lycka till!
  • EnAnonumius
    Kallekula86 skrev 2024-12-28 21:00:49 följande:

Tack för tipset!  Jag noterade att Narkoskliniken numera är en del av Aqua Dental. Jag lär sannolikt landa i att jag ringer de och tar tjuren vid hornen. 

Du får gärna utveckla hur du menade med "Vägra skämmas". Vad det innebär och hur du gåt tillväga?

Tack för ett bra inlägg och tips, det uppskattas.

Steget "vägra skämmas".. Ja vad skall man säga, det är mer att man acceptera sin egna rädsla/fobi och inte skäms för att man har det.
    Om man nu inte skulle skämmas så blir det mer bara att man lär sig acceptera sin rädsla och (i brist på bättre ordval) tar sig själv,  lite bestämt, i kragen och tar det första steget och prata om det.
    Det är just detta med att våga prata om det det handlar om i grunden. Så man lär sig själv att  hantera sin egna rädsla/fobi och våga prata om det.

Hoppas att det går bra för dig nu...☺️
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Tdl)

Tandläkarskräck hindrar dig inte från att sköta tänderna hemma. Det är vad du gör hemma som har betydelse, inte tandläkarbesöket 1 gång per år..

• Kallekula86
    Anonym (Tdl) skrev 2024-12-29 09:07:40 följande:

Tandläkarskräck hindrar dig inte från att sköta tänderna hemma. Det är vad du gör hemma som har betydelse, inte tandläkarbesöket 1 gång per år..

Självfallet är det så och det förstår jag också. 

Är inte världsbäst och inte heller sämst i världen på att ta hand om tänderna. 

Borstar givetvis morgon / kväll och nyttjar periodvis flour och tandtråd. 

Även om man försöker sköta tänderna, så är vissa saker svåra att se / märka hemma.

t.ex. som de hål som är på baksidan av tanden längst upp mot tandköttet. (hörntänderna brevid framtänderna),  Har på inget sätt kunna känna eller märka av de, och har givetvis borstat där.

Svar på tråden Jag skäms för att jag inte skött mina tänder.