• Anonym (Tubb)

Nyårsångest

Vi firar själva i år igen! Visserligen på annan ort och jag har gjort noll ansträngningar för att bjuda in till oss för jag tänker inför varje nyår att nu har jag väl äntligen kommit över att jag ser det som ett mått på misslyckande i popularitetstävlingen att fira själva men snart 45 år gammal så är det fortfarande det jag landar i och ångesten kryper på.

Ett par år med tillfällig sjukdom över nyår samt uppbrott med tidigare bästa kompis har gjort att nu finns ingen självklar part att fira med. Börjar räkna mina och min mans relationer och ser att det inte finns många där. Vi är bortvalda. Eller? Egentligen är vi inte ensamma relativt sett men på nyår är vi ändå det.

Någon mer som känner samma? Tips att komma ur sinnestillståndet? Är ju mer av en ond cirkel som jag skapar för mig själv

• Svar på tråden Nyårsångest
  • Raggartjejen

Det kan ju vara skönt att vara hemma och bara ta det lugnt.
    Jag och maken skulle åka till min bästa barndomsvän och hennes sambo på nyårsafton men tyvärr är hon dunderförkyld så jag & maken ska bara ta det lugnt ist.

• Anonym (r)

Att fira tillsammans är väl hur trevligt som helst, jag hade älskat att fira med en partner. En dag som alla andra ändå...

• Mkay

Det är inget fel med att fira själva, särskilt när man firar med sin partner. Hade man varit singel och ensam kanske det hade varit lite tråkigare. Och rent krasst kan ni inte se er som bortvalda utan anledning. Bjuder man inte in vänner till sig ibland kan man inte räkna med att bli bjuden till grejer av dem. Vill ni väldigt gärna ha ett firande med vänner kanske det är dags att bjuda in till er nästa år? 

• Anonym (O)

Men det handlar ju inte om huruvida det är skönt att fira själva eller inte, det handlar ju om känslan av att vara bortvald. Jag förstår dig i alla fall helt och hållet, ts. Har tyvärr inget särskilt bra tips dock ...

• Anonym (Gulp)

Ja, att sluta hitta på en massa trådar hela tiden är en bra lösning.

• Anonym (Linda)

Känner igen mig. Jag är ensamstående mamma. Jag blir alltid med ränkad på allt de helgerna jag inte har mina barn. Jag är den socialt drivande som alltid har nått att göra och jag bjuder ickså ofta hem och styr upp. Förra nyår bjöd jag hem till nyårs middag. Men iår har jag ingen lust. Tycker jag kunde blivit hembjuden men istället så verkar mina vänner vänta sig att jag ska göra samma sak iår. Nej tack. Jag sitter själv. En flaska bubbel ostbricka och ett gäng halvbra filmer är min nyår. Det dom andra får lösa sitt. Jag har fått nog.

• Raggartjejen
    Anonym (O) skrev 2024-12-29 13:51:10 följande:

Men det handlar ju inte om huruvida det är skönt att fira själva eller inte, det handlar ju om känslan av att vara bortvald. Jag förstår dig i alla fall helt och hållet, ts. Har tyvärr inget särskilt bra tips dock ...

Men TS skriver ju i trådstarten att h*n har gjort NOLL ansträngning att bjuda in, då ska man inte heller förvänta sig att bli inbjuden till andra!
Svar på tråden Nyårsångest