• Anonym (Varför??)

Varför blir man så förvånad?

Har läst många trådar här på Familjeliv där de flesta blir förvånade över att de har blivit gravida när de har haft ett ONS eller oskyddat sex med sin partner. 
    Eller så startas det trådar där kvinnor frågar oss andra på FL "kan jag ha blivit gravid när jag hade oskyddat sex med min partner/ONS/ragg på krogen?"
    Tänk lite, oskyddat sex innebär att du kan bli gravid!

• Svar på tråden Varför blir man så förvånad?
  • Anonym (Kvinna)

Har funderat över samma sak många gånger. Helt otroligt är det!

• Anonym (Hagbard .)
    Anonym (Varför??) skrev 2024-12-29 16:17:07 följande:
    Varför blir man så förvånad?

Har läst många trådar här på Familjeliv där de flesta blir förvånade över att de har blivit gravida när de har haft ett ONS eller oskyddat sex med sin partner. 
    Eller så startas det trådar där kvinnor frågar oss andra på FL "kan jag ha blivit gravid när jag hade oskyddat sex med min partner/ONS/ragg på krogen?"
    Tänk lite, oskyddat sex innebär att du kan bli gravid!

För att alla hoppas på att vara det berömda undantaget givetvis...  "min kompis har kört oskyddat i flera år så varför skulle jag bli gravid..?"... typ så..  

Att tro på myter , floskler och konspirationsteorier är större än fakta och sunt förnuft. .. 
  • Anonym (G)

Tja, resonerade likadant efter 10 år av avbrutet samlag utan problem. Sen säkra perioder med en ny partner där min cykel alltid gått som en klocka men gravid blev jag. Och som de du nämner chockad, faktiskt.
    Har något fungerat hela sitt vuxna liv är det lätt att tro det ska fortsätta göra det. Alla får inte heller använda hormonella preventivmedel pga olika riskfaktorer, mig själv inklusive. Sen tycket jag din tråd är överdriven. De flesta händer det antagligen en gång, som för mig själv. Ska du ge dig på någon kan du ju börja med de som är stammisar på abortkliniken. 
    Sen är det mycket mer ansvarsfullt att göra abort med en graviditet/ett barn som är oönskat än att skaffa ett barn som kanske inte får de bästa förutsättningarna bara för att inte göra en abort. 

• Anonym (A)

Båda två borde ta ansvar.

• Anonym (Eli)

Jag fattar inte syftet med de trådarna. Ja, du kan ha blivit gravid om du haft oskyddat samlag. Nej, du måste inte nödvändigtvis blivit det. Men hur ska någon av oss kunna svara på om du blivit gravid eller inte, speciellt när det bara gått några dagar sedan samlaget?

• Anonym (Varför??)
    Anonym (G) skrev 2024-12-29 18:13:23 följande:

Tja, resonerade likadant efter 10 år av avbrutet samlag utan problem. Sen säkra perioder med en ny partner där min cykel alltid gått som en klocka men gravid blev jag. Och som de du nämner chockad, faktiskt.
    Har något fungerat hela sitt vuxna liv är det lätt att tro det ska fortsätta göra det. Alla får inte heller använda hormonella preventivmedel pga olika riskfaktorer, mig själv inklusive. Sen tycket jag din tråd är överdriven. De flesta händer det antagligen en gång, som för mig själv. Ska du ge dig på någon kan du ju börja med de som är stammisar på abortkliniken. 
    Sen är det mycket mer ansvarsfullt att göra abort med en graviditet/ett barn som är oönskat än att skaffa ett barn som kanske inte får de bästa förutsättningarna bara för att inte göra en abort. 

Hört talas om att killar/män kan använda kondom?
    Ja ja  det är osexigt och som att äta kola med papper på men bättre än inget alls!
  • Anonym (G)
    Anonym (Varför??) skrev 2024-12-29 19:05:05 följande:
    Hört talas om att killar/män kan använda kondom?
    Ja ja  det är osexigt och som att äta kola med papper på men bättre än inget alls!
    Du menar att man inte kan bli gravid med kondom? 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (G) skrev 2024-12-29 19:15:45 följande:
    Du menar att man inte kan bli gravid med kondom? 
    Man kan bli gravid trots preventivmedel MEN använder man dem så minskar chanserna/riskerna. Man tar lite ansvar iaf och har lite rätt att bli chockad om man blir på smällen. Så muppig kommentar 
  • Anonym (Puckat)

Förvånansvärt många är rätt puckade i sina resonemang. Abrutet samlag/säkra perioder är något man kör med om man kan tänka sig barn. Om en graviditet är ovälkommen ser man till att skydda sig bättre. 

• Anonym (Sara)
    Anonym (Eli) skrev 2024-12-29 18:26:26 följande:

Jag fattar inte syftet med de trådarna. Ja, du kan ha blivit gravid om du haft oskyddat samlag. Nej, du måste inte nödvändigtvis blivit det. Men hur ska någon av oss kunna svara på om du blivit gravid eller inte, speciellt när det bara gått några dagar sedan samlaget?

Nej det där förstår inte jag heller. Ja såklart kan man ha blivit gravid men det är inte säkert , förstår inte hur nån här ska kunna svara på det haha. Det gäller både de som vill bli gravida och de som inte vill det.
  • Anonym (Oj)

Be om råd i ett dissuktionsforum om man ska behålla barnet eller inte... suck 

Svar på tråden Varför blir man så förvånad?