välbärgad man i mina bästa år skrev 2024-12-30 15:34:21 följande:
Du ställer FRÅGAN HELT FEL!
Du ska inte ställa frågan om din 8-åriga son ska få en katt. Utan du ska ställa frågan om du själv ska skaffa (köpa) en katt. Sedan är det din plikt som kattägare att se till att din son kan umgås med katten. Det är INTE ditt 8-åriga barn som ska sköta katten utan DET ÄR DU! PUNKT SLUT!!!
Jag har själv sex katter. Bor på landet. Saknar dessvärre en kvinna i mitt liv liksom barn. Men jag har många mycket nära kärleksfulla vänner jag umgås med och självklart är det mitt fulla ansvar när deras barn umgås med mina katter. Samt naturligtvis även när deras föräldrar umgås med katterna.
Men GENERELLT - HUSDJUR, oavsett om det är katt eller hund, är en alldeles utomordentlig kombo för barn. Det bästa hade naturligtvis varit om du haft katten redan innan killen föddes. Barn som får växa upp med husdjur håller sig vanligtvis mycket friskare och även psykiskt friskare. Det är väldigt väldigt ovanligt att ett barn som haft husdjur från det att de varit barn blir psykvrak i vuxen ålder förutsatt att även föräldrarna är friska.
Lycka till... har du några frågor så... let's go. 
Oj varför så aggressiv? Jag har tänkt att ha det huvudsakliga ansvaret naturligtvis även om min son blir ägare av katten. Jag gillar själv inte katter men det ska ju inte han behöva lida för. Med åren så har jag tänkt att han kommer fånga mer och mer ansvar för katten men redan nu kommer han få rengöra kattlådan osv.