• Anonym (Anonym)

Hur berättar jag på bästa sätt, för min nära vän som lider av ofrivillig barnlöshet, att jag är gravid?

Anonym (M) skrev 2024-12-29 21:31:23 följande:

Tycker det är lite märklig reaktion av din väninna. Det är såklart jobbigt att vara i din väninnas sist, men livet runt omkring henne kan inte stanna för alla andra. 

Jag har varit din väninna. Tog 8 år av aktivt för sökande innan jag blev gravid med ivf. Och visst var det jobbigt med alla som blev gravida runtomkring. Har gråtit många liter tårar på vägen. Men att säga att man aktivt tar avstånd känns lite konstigt. Vad menar hon. Att alla ska trippa på tå? Så funkar det inte, men kanske har någon varit lite extra klumpig och det blivit för mycket  

Jag tror det bästa  sättet du kan göra är att säga det till henne när ni träffas. Utan krusiduller. Säg någonting typ. Jag vet att det här är jobbigt för dej. Jag förstår om du blir ledsen, men jag vill att du ska få veta det av mej personligen och inte på omvägar. Sen säger du att det är ok om hon inte orkar träffa dej i perioder och att det är ok att hon säger ifrån om du råkar klampa över någon känslig gräns. Hon kanske blir ledsen men det hör sättet var det som jag uppskattade mest. 

Vi är alla olika, och har rätt att vara det, hon har också rätt till sina känslor och reaktioner. 
    Att få veta det ansikte lär nog inte uppskattas.
Svar på tråden Hur berättar jag på bästa sätt, för min nära vän som lider av ofrivillig barnlöshet, att jag är gravid?