• Anonym (SMS)

Hur berättar jag på bästa sätt, för min nära vän som lider av ofrivillig barnlöshet, att jag är gravid?

Har varit och är fortfarande i samma situation som din vän, mitt råd skulle vara att skicka ett SMS. Skulle starkt avråda från att överraska henne med denna nyhet, det kommer inte vara kul för varken henne eller dig om hon reagerar dåligt. Jag blev helt överraskad av en sån här nyhet från en släkting (visste inte ens att de försökte få barn) efter att jag varit öppen med våra problem och IVF. Var traumatiskt och har nu också tagit avstånd och undviker att träffa vänner som jag tror kan vara gravida. Har också haft vänner som skickar bilder från ultraljud utan nån förvarning när de vet att jag själv kämpar. Hade en vän som skickade SMS till mig, uppskattade det och att jag fick chans att gråta ut ifred och faktiskt kunna vara glad när vi väl sågs. Tycker det är fint att du frågar om bästa sätt att berätta för henne och förstår hur svårt det är. Skulle dock inte göra nån stor sak av det, bara berätta rakt på sak.

Svar på tråden Hur berättar jag på bästa sätt, för min nära vän som lider av ofrivillig barnlöshet, att jag är gravid?