• Anonym (Anonym 25åring)

Rädd att lämna honom

Hej, jag är påväg att lämna mitt 3 åriga förhållande, men är livrädd att jag gör fel beslut. 
    Under hela vårt förhållande har jag blivit dåligt behandlad, har jag insett först nu. Vi har alltid bråkat mycket, men jag har alltid tänkt att jag överreagerar mycket, (för att han säger att jag gör det)
    Ända sedan början av vårat förhållande har an inte visar påriktit intresse på de plan jag skulle velat. Började med att jag skulle flytta inn i hans lägenhet och jag fråga om han kunde städa upp i lägenheten före jag flyttade in, så jag och mina saker skulle få rum. Men det gjorde han ej. Från början har han också aldrig våga visa för vänner å bekanta att te.x krama/pussa/hålla handen på mig. I 3 års tid har jag ALLTID städat/tvättat/diskat. Påpekat varje vecka men svarat är alltid samma "jag ska bättra mig".. Men inget händer. Istället när jag tycker han skall göra nåt blir jag kallad fittkärring, hushållerska. Han kan från ingen stans visa fulfinger och tycker jag överreagerar när jag blir ledsen. Han kastar saker, ropar medsamma jag ber om nåt. Flera gånger också sakt vi kan vel skaffa en thilänsk tjej om du inte vill städa.. Vad skall jag göra? Känns som allt är mitt fel

• Svar på tråden Rädd att lämna honom
  • Anonym (Kramen)

Var inte rädd. Om du känner dig rädd ska du ringa tex kvinnofridslinjen. men du kan ha otur som jag med att den som svarar inte verkar så jättesugen på att lyssna. Men prova igen.
    Du känner ju helt rätt, att han inte är schyst mot dig. ofta är ju rädslan för ensamhet orsaken till att ändå hänga sig kvar vid någon som inte är bra för en.

Men sök all hjälp du kan för att stärka dig själv så du pallar bryta ned honom och för att inte falla tillbaka eller träffar någon annan som inte heller behandlar dig bra.

• Anonym (Kramen)

Menar bryta med honom och inte bryta ned honom Skrattande

• Anonym (Kimchi)

Du har inte gjort något fel. Du har blivit utsatt för psykisk misshandel och det har brutit ner din självkänsla totalt. Därför tror du att det är ditt fel och tror på honom när han vrålar fittkärring. Du behöver komma därifrån så snart som möjligt. Destruktiv relation af. Kanske du kan kontakta någon kvinnojour för att få stöttning och vägledning. Inget konstigt om du inte har rätta styrkan just nu. Bra att du satte ord på din situation här. Första steget mot en bättre tid. Våga stå upp för dig själv. Ta emot hjälp utifrån. Berätta gör andra hur du har det. Skippa skam- och skuldkänslorna. Du lever ihop med ett anus nu. Lämna. Snälla lämna så snart du kan.  

Anonym (Kramen) skrev 2024-12-30 00:10:45 följande:

Var inte rädd. Om du känner dig rädd ska du ringa tex kvinnofridslinjen. men du kan ha otur som jag med att den som svarar inte verkar så jättesugen på att lyssna. Men prova igen.
    Du känner ju helt rätt, att han inte är schyst mot dig. ofta är ju rädslan för ensamhet orsaken till att ändå hänga sig kvar vid någon som inte är bra för en.

Men sök all hjälp du kan för att stärka dig själv så du pallar bryta ned honom och för att inte falla tillbaka eller träffar någon annan som inte heller behandlar dig bra.

Under 1 års tid har jag sakt jag vill göra slut. Men han accepterar aldrig och jag har inte orkat stå emot, så jag har bara gått tillbax. Men nu känner jag att om jag ej kommer mig ur detta förhållande så kommer jag totalt brytas ner. Känns som de e sista chansen. Nu eller aldrig. 
    Anonym (Kimchi) skrev 2024-12-30 00:15:43 följande:

Du har inte gjort något fel. Du har blivit utsatt för psykisk misshandel och det har brutit ner din självkänsla totalt. Därför tror du att det är ditt fel och tror på honom när han vrålar fittkärring. Du behöver komma därifrån så snart som möjligt. Destruktiv relation af. Kanske du kan kontakta någon kvinnojour för att få stöttning och vägledning. Inget konstigt om du inte har rätta styrkan just nu. Bra att du satte ord på din situation här. Första steget mot en bättre tid. Våga stå upp för dig själv. Ta emot hjälp utifrån. Berätta gör andra hur du har det. Skippa skam- och skuldkänslorna. Du lever ihop med ett anus nu. Lämna. Snälla lämna så snart du kan.  

Tack, fint skrivet. Att få ett sånt här svar av en främmande person ger mig så mycket kraft. 
  • Anonym (Kramen)
    Anonym (Anonym 25åring) skrev 2024-12-30 00:16:18 följande:
    Under 1 års tid har jag sakt jag vill göra slut. Men han accepterar aldrig och jag har inte orkat stå emot, så jag har bara gått tillbax. Men nu känner jag att om jag ej kommer mig ur detta förhållande så kommer jag totalt brytas ner. Känns som de e sista chansen. Nu eller aldrig. 
    Hur gör han när han inte accepterar att du vill lämna honom?
    Tycker du ska packa väskor med det viktigaste och lämna honom så fort du kan.
  • Hellishen

Herregud lämna honom nu. Helst igår.

Alla tjejer med självrespekt skulle aldrig vara ihop med en kille som kallade dem fittkärring, alltså en enda gång så hade han rykt.

Nu har han uppenbart brutit ner dig till den grad att du tror att det är normalt och acceptabelt beteende. Det är det inte.

Han gör fel. Du har råkat ut för en farlig och skadlig kille.

Ta hjälp och gå vidare. Ännu har du ju iaf förmågan att se att han är dum i huvudet! Utnyttja det nu och lämna.

• Anonym

Hej ts, jag blev så ledsen när jag läste hur du har det.

Du gör alldeles rätt i att lämna denna kille. 

Han delar inte på hushållsarbetet. Han utnyttjar dig.
    Han skriker fula ord till dig. Han misshandlar dig psykiskt.
    Han kastar saker. Det är farligt och våldsamt.
    Han säger att du överreagerar när du visar normala känslor. Det är psykisk misshandel.

Ge dig av så fort du har möjlighet. Packa när han inte är hemma.

• Anonym (Hm)

Lämna, var stark, du fixar det. Ingen ska behandlas på det viset.

• Anonym (Lämna)

Du ska inte behöva stå ut med att bli behandskad så
    Klart du ska lämna.
    Har du någon att bo hos? Föräldrar? Kompis?

• Anonym (Jenny)

Vad menar du med att du tycker att det är ditt fel? Det är ju han som beter sig som en skitstövel??
    Om min kille hade gjort en av de sakerna som du skriver om hade jag lämnat honom med en gång! 
    Du bör lämna honom med en gång! Och du, han behöver inte acceptera att du gör slut - det är något man inte måste vara eniga om. Du bara meddelar att det är slut, och flyttar!

• Anonym (Stöd)

Jag kan berätta lite vad som kan hända om du inte tar steget och lämnar honom?Han bryter ner dig långsamt och våldet eskalerar, en dag har det gått så långt att du kanske blir mördad. Du blir en rubrik i tidningen, som ingen av oss vill läsa. Eller så lever du vidare svårt misshandlad och ni får barn tillsammans som växer upp i ett hem med hot och våld, och du känner att du inte kan ge dom den kärlek och trygghet du vill att dom ska ha. Han kan hota att slå barnen, eller hunden eller någon annan du älskar och bryr dig om, för att du ska stanna kvar. 

Du kan utveckla t.ex PTSD, vilket innebär att du drömmer mardrömmar på nätterna, har panikångestattacker, isolerar dig m.m och mår väldigt psykiskt dåligt. Du kanske till och med läggs in på sjukhus. 
    Du kan bli långtidssjukskriven och inte kunna arbeta eller studera. Din ekonomi påverkas och livet blir tufft. Du behöver gå i behandling och rehabiliteras tillbaks igen. Det finns också en ökad risk att du börjar dricka alkohol eller ta droger för att lindra ångesten och smärtan som han har gett dig. Du får svårt att lita på män igen. 

Det låter mörkt, men det är tyvärr sanningen för många som går igenom detta. Så gör vad du kan nu och ta hjälp utifrån. 

• Goneril

Den här killen utnyttjar TS som sköter hemmet och förmodligen bidrar med halva hyran. Den här killen är långtifrån seriös, tvärtom är han farlig. TS, flytta nu, packa, innan något än värre händer, hem till föräldrarna eller hyr ett möblerat rum. Han accepterar inte att du gör slut? Det är väl inte upp till honom?

• Anonym (Jane)

Håller med alla i tråden, lämna.

Ta hjälp av en utomstående om du är rädd. Fixa först någonstans där du kan bo, hos dina föräldrar, en kompis eller liknande. Sedan tar du med dig någon som hjälper dig att packa det du vill ha med dig. 

• Goneril

Många trådar just nu som behandlar kvinnofridskränkning. Jag kollade, återigen, lite statistik på BRÅ. Utrikes födda dominerar; det gäller även en mängd andra brott. Iran och Irak toppar listan. Nu behöver det ju inte vara så i detta fall, men den kvinnosyn som dominerar i dessa länder kan man inte bortse från. Fel att generalisera? Kanske. För min del gör jag gärna det, jag har inget behov av att vara PK,   det gäller slutligen mitt liv och min hälsa.

• Anonym (aldrig en mebis)

Ta kontakt med kvinnojour och få råd om hur du ska lämna.

Du ska ha allting klart innan du drar, du måste ha någonstans att bli av och du måste ha kontrollen över dina pengar/bank/kort osv. Öppna ett nytt bankkonto i annan bank om det behövs.

Smygflytta alla viktiga småsaker du har (smycken, foton, pass, viktiga papper) till någon du litar på i förväg, så han inte kan ta dem eller förstöra dem. Se till att någon hjälper dig att flytta ut alla dina saker på en gång, när han är borta över en helg eller en dag. 

Träffa honom aldrig ensam under första tiden efter separationen, det måste finnas en annan person med eller inom några meters håll utanför en halvöppen dörr, åtminstone.

Tänk på din säkerhet och tänk på hur ditt nya boende ser ut. T.ex. är marklägenhet och olåst port dåligt om man ska hålla undan en knäpp man.
    Hus med annan utgång genom källaren är bra.

Bäst är att bo inneboende med någon som har respekt med sig och även kan vittna om mannen trakasserar dig.

Du är långtifrån ensam, följ Instagram-mansbebisar för stöd och pepp.
    Läs på om eftervåld och tänk efter vad du kan göra för att motverka.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Anonym 25åring) skrev 2024-12-30 00:16:18 följande:
    Vad menar du med att han inte accepterar? Lyckas han övertala dig eller manipulera dig tillbaka? Eller blir han hotfull? Är du rädd för honom?

Du bör lämna oavsett, helst igår. Men beroende på hur hans reaktion yttrar sig, kan du behöva agera på olika sätt. I vilket fall som helst behöver du stöd, du ska inte behöva stå ensam i detta. Har du släktingar eller vänner som kan stötta dig? Du kan också ringa kvinnojouren som någon skrev. Du är utsatt för psykisk misshandel. Även om våldet inte är fysiskt, kan kvinnojouren ge råd och vägledning i hur du ska gå vidare.

Att tänka "nu eller aldrig" kan vara en nödvändig sporre för att ta sig därifrån, men bör inte tolkas bokstavligt. Det är aldrig för sent att lämna. Man får inte ge upp även om det inte blir som man har tänkt. Ofta är man starkare än man tror, men kan behöva hjälp utifrån.
Svar på tråden Rädd att lämna honom