Anonym (Sanna) skrev 2024-12-30 09:03:19 följande:
När gick det utför för er?
Jag menar inte utseendemässigt utan hur ni känner er kroppsligt och hur mycket energi ni har. Jag är 45+ och känner mig piggare än när jag var i 20-30 årsåldern. Jag sover bättre, har mer energi och orkar mer än vad jag har gjort tidigare. Vet inte om det bara är relativt och att jag hade mindre energi än vad man vanligtvis har innan 40 år, men upplever att det än så länge bara har blivit bättre. Blev fundersam då det emellanåt kommer upp som argument att man inte orkar lika mycket om man får barn senare i livet, men är det verkligen så nu för tiden? Om man inte har ett jobb som sliter på kroppen och om man inte är sjuk brukar man väl ha ganska mycket ork upp till 70-årsåldern i alla fall?
Jag är nyligen fyllda 50 år och jag tycker att det har gått snabbt de sista åren. Så från ca 45-48 års ålder.
Det man också ska tänka på i planeringen kring barn är att olika åldrar kräver olika saker av föräldern.
Jag har tonårsbarn/unga vuxna barn nu och det är sannerligen ingen promenad i parken att ha ha tonåringar i huset. Och troligen också en stor bidragande orsak till att jag är så utmattad och sliten just nu. Att gå igenom den här fasen i barnens liv vid en högre ålder hade kostat otroligt mycket i ork, eller så hade omsorgen om barnen varit sämre. Unga vuxna kräver också en del även om de räknas som vuxna. I alla fall om man vill vara en hjälpsam och nära förälder även till sina vuxna barn.
Den första tonåringen, som nu är 21 år orkade jag med bra, då var jag ju bara drygt 40 år när han gick in i tonåren. Nästa var lite jobbigare och nu med sista tonåringen så är jag trött.
Och det är inte främst kroppslig ork som krävs är man har tonåringar, utan mental och känslomässig ork. Och förmågan att vara vital och hänga med i tonårslivet som det ser ut när ens egna barn är ungdomar. Det blir förmodligen svårare ju äldre man är.
Jag är glad att jag inte var äldre än jag var (29, 32, 35) när jag fick mina barn.
När jag är 70 år så hoppas jag snarare ha barnbarn än unga vuxna.