Inlägg från: Anonym (ena) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ena)

Människor som är totalt oförmögna till att vara flexibla?

Anonym (TS) skrev 2024-12-30 11:49:38 följande:
    Människor som är totalt oförmögna till att vara flexibla?

Har träffat vissa individer som jag upplever gör sina liv otroligt komplicerade. 

Vi säger en situation när dom ska åka kollektivt med tåg och så är det stopp i trafiken. Tågstoppet har varat i en timme och jag säger att det finns en direktbuss från där vi befinner oss som tar oss åt rätt håll men 10 minuter ifrån platsen vi ska.

Resan med tåg tar 50 minuter och bussen tar 40 minuter. Personen vägrar ta bussen för den inte åker dit vi ska. Det finns inga andra sätt att ta sig fram förutom tåget och den saknar prognos. Och tio minuter med promenad från dit vi ska är i min värld ingenting. Vad är problemet? 

Det är samma kort för kollektivtrafiken också. ingen extra kostnad. 

Det är ju relativt ovanligt att vara SÅÅ oflexibel som ditt exempel.

Men en anledning till att vara så kan vara att de har svårt att överblicka en situation, alltså se att en buss som stannar nära, men ej precis på plats är rimlig att ta. Eller så får de kraftig ångest av förändringar och oförutsägbarhet och klarar då inte att ändra kurs. 

Nåt slags onormal hantering av livets krav är det ju i alla fall. 
  • Anonym (ena)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-30 13:22:57 följande:

Måste ju bli fruktansvärt plågsamt. I Sthlm så är det ju mycket människor i trafiken och det blir snabbt fullt. Räcker med en olycka i kollektivtrafiken och så är det helt stopp. Mina alternativa resvägar finns ju knappast med i reseappen men jag är snabb att tänka att om jag åker så, går 200 meter där då kan jag göra så. Och jag står inte och väntar på en ersättningsbuss utan kommer snabbt fram trots att tunnelbanan står still. Visst skulle det vilken annan dag som helst ses som en rejäl omväg. Men jag tänker på lokalbussar som jag utgår från att ingen annan kommer att ta och det bästa av allt, jag kommer trots detta i tid. Har haft kollegor, klasskamrater som ska åka exakt samma sträcka som jag som blir flera timmar sen medan jag blir max 20 minuter. 

Jag kan inte utgå från att alla ska känna till alla dessa små omvägar. Däremot har jag svårt att förstå varför man ska stå vid en fullproppad tågstation och tåget inte synts till på över en timme och det stått lika länge att tåget kommer om 2 minuter men inget tåg syns. 

Nån har en oförmåga till flexibilitet.

Du har en oförmåga att förstå att andra tänker och fungerar annorlunda än dig. 

Också konstigt också att just du har så många av dessa oflexibla i din närhet och att det så ofta yttrar sig just i lokaltrafiken med förseningar som följd. 
  • Anonym (ena)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-30 13:57:56 följande:
    Dessa kollegor och allt är ju mer begripligt eftersom dom inte vet, vilket jag skrev . 
    Eh? Det du skriver här är inte alls begripligt. 
  • Anonym (ena)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-30 15:07:35 följande:
    Skillnad på att vara oflexibel och att inte veta?. Mina kollegor skulle jag inte räkna till oflexibla även om dom blir sena, dom kan bara inte systemet för alternativa resvägar. Dom som jag blir irriterad på är dom som blir upplysta man står vid en buss och säger att den inte ska dit vi ska och att dom vill åka dit vi ska. Att det inte går några färdmedel till dit vi ska verkar inte bekymra dessa utan dom ska göra det som är planerat.. trots att det är signalfel och varit detta i timmar? 
    Mm, men hur ofta händer detta dig egentligen?

Eller är det en och samma person som gör såhär? För i så fall kan ju du ta din flexibilitet och välja att åka på egen hand istället för att resa med någon som irriterar dig? 
  • Anonym (ena)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-30 15:21:23 följande:
    Hänt väldigt ofta med en kollega till mig tidigare. Va hade hade en föreläsning på ett ställe och skulle vidare på en annan sak på eftermiddagarna och det var en period då pendeltåget typ alltid stod still. Det var mer regel att det var kaos än att tåget gick. Trots detta så kunde vi inte ta bussen för att vi skulle ju inte dit? typ vi säger att vi ska till Liljeholmen men bussen går Till hornstull. Om du tittar på en karta så ser du att man kan både åka tunnelbana och gå dit? men vi kan inte ta bussen till Hornstull då Fast vi vet att vi då kommer fram.
    Ok, så en person. Och det är ju inte så konstigt att en och samma person har samma beteende.

Jag skulle nog bara valt att inte resa tillsammans med den personen om personens beteende irriterade eller sinkade mig, så flexibel kan jag vara. Eller så hade jag försökt prata med personen och se om man kan komma fram till varför personen har svårt att ändra sin resväg utifrån ändrade förutsättningar. Och om det inte gick att resonera så skulle jag nog resa vidare på egen hand och sen planera mitt resande på egen hand fortsättningsvis. 
  • Anonym (ena)
    Anonym (ANN) skrev 2024-12-30 16:35:04 följande:

Håller med. Ser det hela tiden. Det kan vara så att folk vägrar byta märke på tacosåsen, eller prova handla i en annan mataffär. Det är så svenskt på nåt sätt. Man är plikttrogen och van att följa rutiner. Anpassad för att lyda under staten och arbetsgivaren.

Konstigt, jag känner nästan inga människor som fungerar så. Var hittar ni alla dessa människor? Jobbar ni på nåt särskilt ställe där dessa ansamlas? 
Svar på tråden Människor som är totalt oförmögna till att vara flexibla?