• Anonym (Vill ha rättvisa!)

Anmäla svartjobb

Tänker anmäla en nära anhörig till min man som driver verksamhet där stora delar av intäkterna inte redovisas till Skatteverket!
    Stör mig mkt på det eftersom jag själv driver eget företag.
    känns lite knepigt att göra det!
    min man skulle bli rasande om han fick reda på det!
    glad för några reflektioner!

• Svar på tråden Anmäla svartjobb
  • Anonym

Hoppas att han får reda på det. 

• välbärgad man i mina bästa år

Det har väl gått ett talesätt i Sverige i flera årtionden som lyder...

svarta pengar är ärliga pengar men vita pengar är utsugna pengar

...så du ska väl göra som din egen ekenomi säger vad du ska göra!

Tyst

• Anonym (X)
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2024-12-30 13:01:55 följande:

Det har väl gått ett talesätt i Sverige i flera årtionden som lyder...

svarta pengar är ärliga pengar men vita pengar är utsugna pengar

...så du ska väl göra som din egen ekenomi säger vad du ska göra!

Tyst

Ja, det är väl därför vi har den kriminalitet vi har i Sverige...
  • Anonym (X)
    Anonym (Vill ha rättvisa!) skrev 2024-12-30 12:52:20 följande:
    Anmäla svartjobb

Tänker anmäla en nära anhörig till min man som driver verksamhet där stora delar av intäkterna inte redovisas till Skatteverket!
    Stör mig mkt på det eftersom jag själv driver eget företag.
    känns lite knepigt att göra det!
    min man skulle bli rasande om han fick reda på det!
    glad för några reflektioner!

Ring Skatteverket anonymt. 
  • Anonym (sort)

"Svarta" pangar beskattas ju de också så fort de omsätts i nästa led när din mans släkting handlar för dem så vad är egentligen problemet?

Är din mans släkting rörmokare som gör jobb hos grannarna vid sidan om för en tusenlapp i handen?

Eller är han restaurangägare som tar in smuggelsprit och säljer utan att redovisa åtgången?

Jag kan tycka att det är skillnad i de bägge fallen då det senare involverar kriminalitet på ett annat sätt.

• Anonym (Vill ha rättvisa!)

Den här personen bygger sin verksamhet på att sälja mot kontant betalning och ?leva? på de pengarna

• Anonym (Sam)

Jag kan också störa mig enormt på människor som utnyttjar samhället på pengar, HUR dem gör det är oviktigt men ATT de gör det medan man själv är en hederlig och arbetande människa som knappt får ihop det eller knappt har någon tid för fritid så suger det ordentligt när folk som egentligen har det bra måste ha mer.

Att ta betalt för små tjänster som att vara hund eller barnvakt eller dyl är en annan sak enligt mig.

Att anmäla?
    Så långt har jag aldrig tänkt.
    Tror på karma.

• Anonym
    Anonym (Sam) skrev 2024-12-30 13:28:52 följande:

Jag kan också störa mig enormt på människor som utnyttjar samhället på pengar, HUR dem gör det är oviktigt men ATT de gör det medan man själv är en hederlig och arbetande människa som knappt får ihop det eller knappt har någon tid för fritid så suger det ordentligt när folk som egentligen har det bra måste ha mer.

Att ta betalt för små tjänster som att vara hund eller barnvakt eller dyl är en annan sak enligt mig.

Att anmäla?
    Så långt har jag aldrig tänkt.
    Tror på karma.

Fast, karma är bara önsketänkande.
  • Anonym (F)
    Anonym (Vill ha rättvisa!) skrev 2024-12-30 13:28:42 följande:

Den här personen bygger sin verksamhet på att sälja mot kontant betalning och ?leva? på de pengarna

Säljer personen varor eller tjänster eller bägge delarna? 
    Är det kvittolösa tjänster till kunder som är medvetna om att det är svarta pengar blir det svårare att påvisa, såvida det inte är frågan om väldigt hög omsättning.
  • Anonym (Göran)

Det beror på vad det är för jobb och u vilken omfattning. 

något man gör lite och då för att få en guldkant eller för att spara tycker jag inte gör något. 

men rör det sig om systematiskt och i stor omfattning urholkar det samhället.  

men glöm inte att även de stora fiskarna i sjön fuskar och myglar. Men det är moraliskt. Det de sysslar med är lagligt och kallas skatteplanering?.

även staten är tjuvar och lögnare. 

Svar på tråden Anmäla svartjobb