Inlägg från: Anonym (JJ) |Visa alla inlägg
  • Anonym (JJ)

Kejsarsnitt är det en riktig födsel?

Raggartjejen skrev 2024-12-30 22:01:27 följande:

JA, kejsarsnitt är en riktig födsel. 
    Vi har 2 barn = första barnet föddes vaginalt och andra barnet akutsnitt.
    Men när ngn vill ha kejsarsnitt "bara för att" så brukar jag ifrågasätta  - jag tycker att det ska vara bara om man inte kan föda vaginalt. 

Håller med. Jag tycker inte heller det ska vara hur lätt som helst att få göra kejsarsnitt när man kan föda vaginalt utan problem eftersom det är en operation som innebär risker för mamma och barn. Det är min åsikt och alla behöver inte hålla med. 

Men ja såklart är det också en riktig födsel. Jag har fött ett barn vaginalt, gjort ett akutsnitt och ett planerat och snart ska jag göra ett till planerat. Det första snittet (andra barnet) blev på något sätt en chock eftersom jag inte hade räknat med det.. Hade ju räknat med att föda vanligt.. dessutom berodde det på en läkarmiss att det blev så. Det var något av det värsta jag har varit med om.. Men det viktigaste av allt var att min dotter klarade sig och mådde bra. Hur barnet kommer ut är absolut inte det viktigaste. Att själva upplevelsen är helt perfekt och blir exakt som man hade tänkt är inte heller det viktigaste. 

• Anonym (JJ)
    Anonym (änglammma) skrev 2024-12-31 09:47:33 följande:

Mitt första barn dog pga vaginal förlossning, hade kunnat överleva med ett snitt. Du kan ju säga till den okänsliga kompisen att du tycker att det är bättre att barnet överlever än man man tvingas föda vaginalt. Döda barn brukar få tyst på folk.

Beklagar verkligenHjärta Hann de inte göra akutsnitt? Det är nog en hel del barn som skulle dött utan akutsnitt, mitt andra barn skulle antagligen gjort det också. Och säkert jag med. Och jag förstår att man som TS vill göra snitt igen efter en sån situation, det ville jag också (fast hade inte så mycket val, hade kanske inte kunnat föda vaginalt). 

Sen är det såklart risk för komplikationer pga kejsarsnitt också så man får ju avgöra från situation till situation vad som är bäst. 

• Anonym (JJ)
    Tow2Mater skrev 2025-01-01 22:20:00 följande:
    Intressant. Man åker in till förlossningen som förstföderska, men genomgår man snitt, kommer man vid andra barnet in till förlossningen igen som förstföderska. Inte konstigt att åldern för förstföderskor stiger i statistiken. 

Hon menade ju att man INTE kallas försföderka EFTER att man har fött med snitt. Blir man gravid igen är man alltså inte förstföderska utan omföderska och kallas för det. Eftersom det räknas som att man har fött barn oavsett hur man har fött barnet.

Sett dig i nån annan tråd om snitt också och det verkar vara lite sådär med läsförståelsen. Och alla inom vården är förstås onda som försöker få kvinnor att föda vaginalt. 

• Anonym (JJ)
    Anonym (Varför) skrev 2025-01-01 20:41:13 följande:

Man kan ju undra vad din väninna har för mindervärdeskomplex efter som hon känner att hon måste trycka till dej! 

Egentligen tycker jag du ska ge henne en rejäl avhyvling och tala om för henne hur dum  jäkla dum hon är. Men så gör man inte. Nej, ge igen på ett litet sofistikerat sätt i stället. Le och säg, Ja jag hade inte lika tur som dej som kom undan lika lätt som dej, på det sättet kroppen är tänkt att föda. Det måste vara underbart att slippa genomgå en stor bukoperation och bli uppsprättad för att att få ut barnet. Gud vad det måste kännas skön för dej som kom undan på det enkla sättet. 

Jo jag håller med , det är inte så att snitt är det lättare sättet att föda (har fött på båda sätten). Visst gör det mindre ont under tiden eftersom man är bedövad men när bedövningen släpper .. Mycket mycket värre skulle jag säga. Men såklart värt det om det krävs för att man ska få ett friskt och levande barn. 
  • Anonym (JJ)
    Tow2Mater skrev 2025-01-02 13:07:38 följande:
    Men det är ju det jag säger. Sluta gå till personlig attack nu, håll dig till ämnet. Att vara omföderska utan att först varit en förstfoderska är inte logiskt.

När man är gravid efter att man har fött barn (oavsett hur man har fött , vaginalt eller med kejsarsnitt) så är man omföderska och kallas det av vården också. Det var det personen menade och tog upp det som ett bevis på att kejsarsnitt också ses som ett sätt att föda.

När man är gravid och föder barn första gången (oavsett hur man föder) är man förstföderska. Ganska enkelt. Inom vården ses kejsarsnitt som ett sätt att föda barn. Jag ska göra planerat snitt om lite mer än en månad och jag säger att jag ska föda om ca en månad, det säger min sambo också. 

• Anonym (JJ)
    Anonym skrev 2025-01-02 13:36:18 följande:

Riktig och riktig, mamman har inte fött barnet utan blivit förlöst med hjälp av en operation.
    Ungen är likväl såklart född, eller utplockad.

Något jag tyckte var lite komiskt var en bekant som fick barn via snitt som skrev på FB att "nu vet jag också hur det är att föda barn".
    Nej, det visste hon inte.

Ja det var väl lite konstigt sätt av din bekanta att uttrycka sig och ja det blir fel i det sammanhanget. Men kejsarsnitt är ett sätt att föda barn. ?Jag ska föda med planerat snitt? kan man ju till exempel säga eller ?Hon föddes med akutsnitt?.

Däremot vet jag inte om jag skulle kalla det för en förlossning. När jag pratar om när jag födde mitt andra barn kallar jag det iförsej för det, förlossningen slutade med akutsnitt men jag hade värkar i 12 timmar innan. När jag pratar om tredje barnet som föddes med planerat snitt skulle jag däremot inte kalla det för förlossning. Men ja , jag säger fortfarande att han föddes , skulle vara konstigt om man inte skulle säga det. 
  • Anonym (JJ)
    Anonym skrev 2025-01-02 13:37:55 följande:
    Jag håller med.
    Vad är det du håller med om? Att man inte ska kallas för omföderska efter att man har fött med kejsarsnitt? Det är inte så det funkar oavsett vad ni tycker om det.. 

Och personen som du håller med verkar en aning förvirrad. Det är en person som har skrivit i andra trådar om hur hemskt det är att man inte får välja helt själv om man vill föda med kejsarsnitt trots att man kan föda vaginalt (håller inte med om det). Och nu helt plötsligt tycker hen att man inte ens ska få säga att man har fött barn när man har gjort snitt?
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-01-02 15:03:01 följande:

Svara med samma mynt 

- åh andra sidan är det ju skönt att slippa bristningar i fifi, eventuella framfall och andra besvär som kan hända med en vaginal förlossning.

Är hon oförskämd kan du va det tillbaka. Jäklar vad jag hade tryckt till en sån människa. För övrigt kan snitt upplevas som positiva, något de saknas berättelser om, förstår inte varför men så får man ju inte tycka känns det som. Har fått båda mina barn med snitt och skulle aldrig vilja haft det på annat sätt. Var både rörlig och hade inte speciellt ont redan efter ett par timmar. Var glad att du slipper istället klämma ut en melon genom ett litet hål istället som dessutom kommer hålla sig litet då det inte kommer töjas ut.

Fast man ska ju tänka på barnet, att slippa bristningar där nere är inte tillräcklig anledning att göra snitt och ingen kommer få det beviljat för att hon är rädd för att slippa bristningar eller inte vara lika tight eller nån sån anledning. Gör man snitt ska det ju vara för att det handlar om att det kan vara farligt för barnet eller mamman att föda vaginalt. Eller i vissa fall om mamman har extrem ångest och förlossningsrädsla. 

Framfall kan man förresten få efter snitt också, min barnmorska har tjatat om knipövningar även när jag ska göra planerat snitt för att självs tyngden från graviditeten påverkar musklerna där nere.

Du är ju verkligen inte mycket bättre än TS kompis , ska du håna kvinnor som har fött vaginalt för att  du tror att deras hål inte är lika litet som ditt? Du vet om stt man syr ihop om man spricker va? :)Jag behövde faktiskt operera en liten gammal förlossningsskada , fick besvär först efter andra barnet som föddes med snitt på grund av tyngden från graviditeten ..och hade problem strax efter operationen med det var för tight. 

Jag har fött på båda sätten (en gång vaginalt och två snitt , snart ett till). Och det viktigaste är att barnet kommer ut och är friskt, allt annat är mindre viktigt. Och båda sätten är en riktig födsel. 

• Anonym (JJ)
    Anonym (Lio) skrev 2025-01-02 15:50:23 följande:
    Det är inte normalt att ha "katastrofalt ont" efter snitt. Då var det andra komplikationer som med all sannolikhet varit ännu större om hon fött vaginalt eftersom de så starkt avrått från det. Så nej hon skulle inte valt vaginal förlossning i det läget det kan jag garantera. 
    Jo det är normalt , jag har gjort två snitt och jo det gör katastrofalt ont direkt efter. Det berodde inte på något annat än att de hade skurit upp min mage. Om du inte är läkare tror jag de det vart bättre än du. Det är såklart värt det om det krävs för att barnet ska komma ut men det är en stor operation och helt normalt att det gör väldigt ont efteråt. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Lio) skrev 2025-01-02 17:27:47 följande:
    Ja jag har också gjort snitt så din upplevelse är inte mer sann än min. Jag hade inte särskilt ont eftersom jag fick adekvat smärtlindring och sedan gick det över. Läkarna sa det var helt normalt och aldrig har jag hört någon medicinsk personal säga att det gör katastrofalt ont efter en operation. Eftersom man får bedövning och smärtlindring. Komplikationer kan göra att man får mer ont men det är inte det normala. Precis som vid vaginal förlossning där komplikationer kan göra att man får mer ont. Inget av det är ju riskfritt men akut snitt görs ju av en anledning, att det är mer riskfyllt att föda vaginalt. 

Jag hade inga komplikationer varken efter mitt akuta snitt eller mitt planerade , de läkte precis som de skulle och ingen infektion men jag hade väldigt ont efteråt ändå, mest efter det planerade snittet. Jag har inte sagt att din upplevelse är mindre sann , det är du som säger att min upplevelse inte är normal. 

Jag tyckte det gjorde jätteont att föda vaginalt, bara för det säger jag inte att någon som inte tyckte det gjorde jätteont ljuger. Det gjorde helt enkelt inte jätteont för den personen medan det gjorde det för mig. 

• Anonym (JJ)
    Anonym (Lio) skrev 2025-01-02 18:02:24 följande:
    Det är inte normalt att ha "katastrofalt ont" efter en operation. Det vidhåller jag. Då har man kraftigt misslyckats med smärtlindringen eller så har man komplikationer. Absolut kan man misslyckas att smärtlindra men det är inte det vanliga eller "normala". Sen kan man uppleva det olika. Men sjukvårdens uppgift är att lindra smärta och det är sjukt irriterande med folk som skriver och överdriver åt ena eller andra hållet i såna här trådar. Eftersom det faktiskt finns människor som är rädda och söker råd och fakta kring operationer och förlossningar här. Fakta är att normalt sett ger inte kejsarsnitt "katastrofal smärta" utan för de allra flesta går det bra med smärtlindring. Och om det blir akut kejsarsnitt skulle alternativet, dvs vaginal förlossning, i det läget vara betydligt värre!

Vaginal förlossning skulle definitivt varit värre (eller helt omöjligt) i mitt fall de gångerna jag gjorde snitt . Men jag vet inte varför du känner ett behov av att kalla andras upplevelser för onormala. Och nej jag överdriver inte heller. Hur tänker du att du vet bättre än jag hur det kändes efter jag hade blivit snittad? Och du vet tydligen bättre än läkare och barnmorskor som tog hand om mig att jag tydligen fick komplikationer och inte var tillräckligt smärtlindrad? 

Jag vet att jag inte hade några komplikationer efter snitten , de läkte som de skulle och nu är jag gravid igen med 1,5 månad kvar till BF utan några komplikationer som är relaterade till snitten. 

Du tycker alltså att man får säga att en vaginal förlossning gör jätteont men inte att man har haft jätteont efter kejsarsnitt? Eller får man aldrig säga att man någonsin har haft ont av nånting för då kan man skrämma folk? Folk blir väl förresten mer skrämda när du hittar på att det är onormalt att det gör ont och att det måste bero på att det är något fel. 

• Anonym (JJ)
    Anonym (Lio) skrev 2025-01-02 18:30:27 följande:
    Jag har inte skrivit att det inte gör ont. Jag menar att det inte gör "katastrofalt ont". Vet inte vad du lägger i den betydelsen men för mig är katastrofal lika med katastrof och så ont är, menar jag definitivt, inte normalt att ha efter ett kejsarsnitt. Ja man har ont, ja det finns smärtlindring men nej någon KATASTROF är det inte! Det är lustigt men det är nästan alltid bara folk som propagerar för att det är mycket "bättre" med vaginal förlossning som anser att det är "katastrof" med kejsarsnitt. Liksom flera exempel i den här tråden. 

Är du läkare eller barnmorska? Kan du länka till några källor där det står hur ont det ?ska? göra? Eller baserar du det bara på din egen upplevelse och är helt säker på att ingen kan ha haft mer ont än du?

Jag kommer snart göra mitt tredje kejsarsnitt , jag tycker verkligen inte det är någon katastrof att behöva göra det. Då skulle jag inte skaffat fler barn efter första snittet. Och att föda vaginalt gjorde definitivt mer ont än det gjorde efter kejsarsnitt. Men efter mitt andra snitt hade jag så ont ett litet tag så att jag grät och knappt kunde röra mig, eftersom jag var på ett sjukhus blev jag undersökt och ingenting var fel. 

När det gäller vaginal förlossning eller kejsarsnitt tycker jag inte att det ena är bättre än det andra , det finns fördelar och nackdelar med båda och det är olika från situation till situation vad som innebär minst risker för mamma och barn. Och det är inte heller så att man får välja helt själv utan det är läkare som avgör så att ?propagera? för det ena eller andra känns ganska onödigt. 

Och på ett diskussionsforum har man rätt att berätta om sin upplevelse , man behöver inte ljuga för att inte skrämma andra. Och som sagt tror jag du skrämmer andra mer när du säger att något måste vara fel bara för att man har väldigt ont efter en stor bukoperation. Det kan göra väldigt väldigt ont utan att det är farligt.

Svar på tråden Kejsarsnitt är det en riktig födsel?