Kejsarsnitt är det en riktig födsel?
JA, kejsarsnitt är en riktig födsel.
Vi har 2 barn = första barnet föddes vaginalt och andra barnet akutsnitt.
Men när ngn vill ha kejsarsnitt "bara för att" så brukar jag ifrågasätta - jag tycker att det ska vara bara om man inte kan föda vaginalt.
Håller med. Jag tycker inte heller det ska vara hur lätt som helst att få göra kejsarsnitt när man kan föda vaginalt utan problem eftersom det är en operation som innebär risker för mamma och barn. Det är min åsikt och alla behöver inte hålla med.
Men ja såklart är det också en riktig födsel. Jag har fött ett barn vaginalt, gjort ett akutsnitt och ett planerat och snart ska jag göra ett till planerat. Det första snittet (andra barnet) blev på något sätt en chock eftersom jag inte hade räknat med det.. Hade ju räknat med att föda vanligt.. dessutom berodde det på en läkarmiss att det blev så. Det var något av det värsta jag har varit med om.. Men det viktigaste av allt var att min dotter klarade sig och mådde bra. Hur barnet kommer ut är absolut inte det viktigaste. Att själva upplevelsen är helt perfekt och blir exakt som man hade tänkt är inte heller det viktigaste.
Hann de inte göra akutsnitt? Det är nog en hel del barn som skulle dött utan akutsnitt, mitt andra barn skulle antagligen gjort det också. Och säkert jag med. Och jag förstår att man som TS vill göra snitt igen efter en sån situation, det ville jag också (fast hade inte så mycket val, hade kanske inte kunnat föda vaginalt).