Inlägg från: Anonym (Ok) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ok)

Bli bjuden på mat innan man berättat

Är det hela världen om de får veta?

Hur förklarar du att du inte ska dricka alkohol?

Klart du kan hitta på något, men de kommer ju ändå att förstå. Folk är inte dumma. 

• Anonym (Ok)
    OlgaElvira skrev 2024-12-31 09:54:30 följande:

Berätta i förväg. Tänk hur de ska känna sig om de får veta där och då. De har ansträngt sig och sedan inser de att du inte vill/kan äta det de serverar. 

Ring dem nu och berätta att du har en glad nyhet som kanske ställer till det för dem. Då ger du dem möjlighet att göra en komplettering till menyn.

Samt skaffa goda alkolfria alternativ. 
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Gravid1) skrev 2024-12-31 09:59:04 följande:
    Jag ska köra och det vet dem, så alkohol vet de att jag inte dricka samt att jag sällan dricker i vanliga fall.
    Och vad händer om du äter av maten? Det är en måltid och det mesta är väl saker du kan äta?

Förstår inte denna oro vissa har. Vilka saker är helt förbjudna att äta som gravid?
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-12-31 10:05:47 följande:
    Tartar och råbiff till exempel. Man ska även undvika rökt mat och andra liknande saker. Du kan googla om du vill veta mer.
    Och hur vanligt är det att bjuda på råbiff?

Undvika är ju inte samma sak som att aldrig äta lite grann. 
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Gravid1) skrev 2024-12-31 10:02:02 följande:
    Vi har förlorat 4 graviditeter tidigare och har bestämt att inte berätta innan vi varit på ultraljudet den 13/1.
    Då känns det märkligt att ni överhuvudtaget tackade ja. 
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-12-31 10:26:19 följande:
    Undvika är samma sak som låt bli. Och enligt ts har de där en tendens att bjuda på allt möjligt konstigt.
    Nej, det är inte samma sak. Om det är farligt så är det förbjudet. 
  • Anonym (Ok)
    Anonym (trixig) skrev 2024-12-31 13:45:05 följande:

Detta borde du nog ha tänkt på lite tidigare tycker jag.

Enklast vore att säga att du för tillfället äter vegetariskt för att lugna immunförsvaret i kroppen, då du hört att det ska vara bra om man vill bli gravid. Då hade alla råbiffar och rosa kött försvunnit från menyn vips bara.

Alkohol kommer man undan med att man äter antibiotika för UVI eller måste köra.

Ja, det känns ju hyggligt att säga det samma dag festen är. Snacka om att vara respektlös mot värdparet.
Svar på tråden Bli bjuden på mat innan man berättat