• Anonym (Havredryck)

Varför skölja havregryn?

Letar efter ett fungerande recept på havredryck, och har nu hittat ett som avviker lite från det recept som typ alla andra lagt ut: i det här receptet ska man först blötlägga havregrynen och låta dem stå ett tag, och sen skölja dem noga under kallt vatten innan man använder dem till själva havredrycken. Är det någon som vet vad poängen med detta är/varför man ska göra detta? Sköljer man unte bara bort allt användbart då? Känns ju lite som att det bara är en urlakad slaggprodukt kvar? Jag skrev o h frågade dem som hade lagt ut receptet, men de visste inte, för den som hade skrivit det var inte längre kvar.

• Svar på tråden Varför skölja havregryn?
  • välbärgad man i mina bästa år

Googling ger...

Att försiktigt skölja bort blötlagd havre hjälper dem inte bara att bli mindre "degiga" i konsistensen, utan hjälper också till att minska eventuell sur smak som kan utvecklas som ett resultat av blötläggningsprocessen .

Blötläggning i rumstemperatur är värdefullt eftersom det underlättar mineralupptaget i kroppen eftersom den mineralbindande fytinsyran bryts ner.

• Anonym (ylle)

Havregrynen måste vara mjuka för att du ska kunna dricka det men tar också bort sur smak.

• Anonym
    Anonym (ylle) skrev 2024-12-31 11:48:43 följande:

Havregrynen måste vara mjuka för att du ska kunna dricka det men tar också bort sur smak.

Man silar ändå av innan man dricker.

Jag har gjort havredryck otaliga gånger men aldrig blötlagt innan.
    Känns onödigt.
  • Anonym (Annica)

Det låter jättekonstigt! Det känns som om den personen tagit det tipset från något recept på gröt - då är det inte fel att blötlägga först. Eller från någon som gör havremjölk av helt havre. 

• Anonym (Havredryck)

Tack för era svar! Kanske kan vara värt att testa då iaf 😊

Anonym skrev 2024-12-31 12:01:11 följande:
    Man silar ändå av innan man dricker.

Jag har gjort havredryck otaliga gånger men aldrig blötlagt innan.
    Känns onödigt.
    Alltså, det vanliga receptet som finns på alla andra ställen, där man inte blötlägger är ju helt vidrigt - inte öht i närheten av köpt havredryck. Kan blötläggning förbättra resultatet är det ju såå värt det lilla extra besväret! 
  • Anonym
    Anonym (Havredryck) skrev 2024-12-31 12:36:50 följande:

Alltså, det vanliga receptet som finns på alla andra ställen, där man inte blötlägger är ju helt vidrigt - inte öht i närheten av köpt havredryck. Kan blötläggning förbättra resultatet är det ju såå värt det lilla extra besväret! 
    Tycker du?
    Ok, ja men lycka till då.

Mina havredrycker blir iaf jättegoda.
  • Anonym (Annica)
    Anonym (Havredryck) skrev 2024-12-31 12:36:50 följande:

Blötläggning är bra, men att skölja noga efteråt låter helt fel!
  • Anonym (Havredryck)
    Anonym (Annica) skrev 2024-12-31 12:34:00 följande:

Det låter jättekonstigt! Det känns som om den personen tagit det tipset från något recept på gröt - då är det inte fel att blötlägga först. Eller från någon som gör havremjölk av helt havre. 

Hm, det kan iofs hända att hen menade hel havre, även om hen inte uttryckligen skrev det? Aja, oavsett vilket funkade det inte alls när jag testade 😞
    Anonym skrev 2024-12-31 14:11:17 följande:
    Tycker du?

Får jag fråga vad du använder för recept? Jag lyckas inte få min att smaka ens i närheten av likadant som den jag köper ... det smakar bara lite havre; det som överväger är en besk smak ihop med uttalad smak av olja. Jag vet vekligen inte vad jag gör för fel - jag tycker att jag gör exakt som alla de som visar på Youtube gör ...
    Anonym (Annica) skrev 2024-12-31 14:25:47 följande:
    Blötläggning är bra, men att skölja noga efteråt låter helt fel!
    Ja, och det blev precis så som jag var rädd att det skulle bli: den lilla havresmak som ändå funnits när jag inte sköljt havregrynen försvann (och även den beska smaken iofs); nu smakade det bara grumligt vatten med olja.

Blötläggning utan att skölja ändrar väl dock inte smaken, utan enda fördelen med det är, som jag förstår det, att göra det lättare att ta upp mineraler? Eller vad syftar du på när du skriver att blötläggning utan sköljning är bra?
  • Anonym (Havredryck)
    Anonym skrev 2024-12-31 14:11:17 följande:
    Tycker du?

Herregud förlåt!!! Nu insåg jag precis att det lät som att jag menade att den havredryck du (och alla andra som gör sin egen havredryck) gör är vidrig! Det var ju inte alls så jag menade - det jag menade var att när jag gör den så blir den vidrig; det är därför jag försöker hitta vad det är jag gör fel (som t.ex. att jag missat att havren ska sköljas). Förlåt 🙈
Svar på tråden Varför skölja havregryn?