Anonym (Annica) skrev 2024-12-31 12:34:00 följande:
Det låter jättekonstigt! Det känns som om den personen tagit det tipset från något recept på gröt - då är det inte fel att blötlägga först. Eller från någon som gör havremjölk av helt havre.
Hm, det kan iofs hända att hen menade hel havre, även om hen inte uttryckligen skrev det? Aja, oavsett vilket funkade det inte alls när jag testade 😞
Anonym skrev 2024-12-31 14:11:17 följande:
Tycker du?
Ok, ja men lycka till då.
Mina havredrycker blir iaf jättegoda.
Får jag fråga vad du använder för recept? Jag lyckas inte få min att smaka ens i närheten av likadant som den jag köper ... det smakar bara
lite havre; det som överväger är en besk smak ihop med uttalad smak av olja. Jag vet vekligen inte vad jag gör för fel - jag tycker att jag gör
exakt som alla de som visar på Youtube gör ...
Anonym (Annica) skrev 2024-12-31 14:25:47 följande:
Blötläggning är bra, men att skölja noga efteråt låter helt fel!
Ja, och det blev precis så som jag var rädd att det skulle bli: den lilla havresmak som ändå funnits när jag
inte sköljt havregrynen försvann (och även den beska smaken iofs); nu smakade det bara grumligt vatten med olja.
Blötläggning utan att skölja ändrar väl dock inte smaken, utan enda fördelen med det är, som jag förstår det, att göra det lättare att ta upp mineraler? Eller vad syftar du på när du skriver att blötläggning utan sköljning är bra?