• Skölden89

Kaffepriserna stiger.

Nu får du 450 gram kaffe iställer för 500 kr och det blir dyrare dessutom. Krymplation, Att det är dyrt med kaffe för lite kaffe.

Nu talar vi inte om Ica Basic, utan annan kaffe, det har blivit väldigt dyrt och ja om vi pratar om Basic så är den ganska dyr den med idag. Åtminstone får du 500 gram för 56 kr. Kilopriset är billigare än annan kaffe, men köper du Ica Basic Kaffe verkligen?

• Svar på tråden Kaffepriserna stiger.
  • jaha2024
    Skölden89 skrev 2025-01-01 07:51:20 följande:
    Kaffepriserna stiger.

Nu får du 450 gram kaffe iställer för 500 kr och det blir dyrare dessutom. Krymplation, Att det är dyrt med kaffe för lite kaffe.

Nu talar vi inte om Ica Basic, utan annan kaffe, det har blivit väldigt dyrt och ja om vi pratar om Basic så är den ganska dyr den med idag. Åtminstone får du 500 gram för 56 kr. Kilopriset är billigare än annan kaffe, men köper du Ica Basic Kaffe verkligen?

Jag tycker vi ska samlas och blocka ingången till mataffären och demonstrera mot matpriserna. De tjänar miljoner och knappt ingen konkurrens. Ica har 50% av marknaden. De håller på med krympflation och lurar människor dagligen. Vi har gängkriminella som de värsta i sverige sen kommer mataffärerna.  
  • Anonym (Även i Europa)

Det är likadant här i Spanien, priset har gått upp och paketen blir allt mindre. Tror inte det är ett problem som endast finns i Sverige. Kaffet kanske kan förklaras med extrem torka, men det gäller mycket andra varor också.

• Anonym (M)

Dålig skörd ger lite bönor, vilket höjer priserna. 

Att tro att det är ICA som påverkar kaffe priset är naivt. Tillgång och efterfrågan, kaffe är en global vara. 

• Anonym (Arne)

Vi passade på att hamstra under november-december genom att utnyttja extrapriser men det var då det. Priset kommer väl snart att nå 100:- paketet. Har aldrig köpt Basic.

• Aniiee

Det är ju ingen nyhet. Kaffet som ugan köper har kostat över 70 kr för 450 g i flera år. Jag tror det kostar typ 85 nu.

Men det är ändå bara typ 2,30 kr per kopp. Och då är det kravmärkt och fairtrade. Köpa en kopp kaffe på pressbyrån vid hennes jobb kostar 36 spänn. Espresso house tar väl 50+.

Så känn dig inte alltför rånad....

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • jaha2024
    Aniiee skrev 2025-01-03 17:07:06 följande:

Det är ju ingen nyhet. Kaffet som ugan köper har kostat över 70 kr för 450 g i flera år. Jag tror det kostar typ 85 nu.

Men det är ändå bara typ 2,30 kr per kopp. Och då är det kravmärkt och fairtrade. Köpa en kopp kaffe på pressbyrån vid hennes jobb kostar 36 spänn. Espresso house tar väl 50+.

Så känn dig inte alltför rånad....

Det är inte bara kaffet. det är ju alla matprodukter som har gått upp. hur kan de göra så mot människor? vi alla är beroende av mat. jag bryr mig väl inte om det höjer priset på en TV. äckligt beteende som berör familjer. de tjänar miljoner på att förstöra för familjer. 
  • Aniiee
    jaha2024 skrev 2025-01-03 20:26:18 följande:
    Det är inte bara kaffet. det är ju alla matprodukter som har gått upp. hur kan de göra så mot människor? vi alla är beroende av mat. jag bryr mig väl inte om det höjer priset på en TV. äckligt beteende som berör familjer. de tjänar miljoner på att förstöra för familjer. 
    den här tråden handlade dock om kaffe.....
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Arne)

Arvid Nordquist innehåller fortfarande 500 g.

Svar på tråden Kaffepriserna stiger.