Inlägg från: Anonym (Ja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ja)

Tror ni på spöken?

Jag tror på det. Har sett spöken vid 2 separata tillfällen (cirka 20 år mellan gångerna). Första gången var det en människa helt synlig som stod och flinade åt mig mellan köket och sovrummet. En äldre mager man med rutig skjorta. Han försvann efter 1-2 sekunder. Andra gången var det en mörk skugga som passerade från ena väggen av rummet till det andra. Jag höll att då av skräck kan jag säga, men kunde inte säga ett enda ljud för min 6 årings dotter låg bredvid mig i sängen. En sak kan jag säga säga om detta. Hade jag inte sett det så hade jag aldrig trott på det. Man måste vara med om det. 

• Anonym (Ja)
    Anonym (Bu) skrev 2025-01-02 13:36:16 följande:
    Inget illa ment här men hur kan du veta att det var spöken du såg och inte något du bara inbillade dig? Eller att du möjligen kan ha drömt?

Folk verkar ju inte ens kunna förklara vad spöken är för nåt och då förstår jag inte heller hur man kan vara så säker på att man sett några. 

Jag vet vad jag såg i båda fallen. Jag sov inte. Har varit med om många fler övernaturliga saker och skulle kunna skriva massor om det. Men nu var det specifikt spöken det handlade om här. I det första fallet var det en man jag såg. Senare (många år senare) råkade jag slå på TV4 och tv-programmet ?det okända?, det var mitt i programmet och jag visste inte var någonstans dom befann sig, men det som sas liknade mycket det jag själv varit med om. Efter ett tag visade det sig att det gällde samma bostadshus som jag bodde i på den tiden. Så det var inte bara jag som sett denna person. 

I det andra fallet var det som sagt en skugga som gick från ena sidan väggen till den andra. Skräcken var stor och jag vet vad såg även i det fallet. Vi flyttade därifrån för 10 år sedan och inte långt efter så upptäcktes en stenåldersboplats i närheten. Det blev ganska sensationellt över hela världen för man hade hittat stenansikten tillverkade på stenåldern (har aldrig hittats tidigare). Man fann även spår efter en schaman. Nu vet jag förstås inte om det var denna schaman som gick igen, det är ju omöjligt att bevisa. Men att jag såg en skugga är helst säkert. 

Men som sagt om man inte har varit med om det så kan man inte tro på det eller hur? 😉

• Anonym (Ja)
    Anonym (V) skrev 2025-01-02 14:05:12 följande:

Kanske. Det händer saker i mitt hus som inte går att förklara. Handtag går ner. Dörrar öppnar och stängs framför mina ögon. En bok eller sak från bokhyllan börjar plötsligt röra på sej och ramlar i golvet. Inget annat i rummet flyttar på sej. Kökslampan kan plötsligt börja svänga fram och tillbaka för att sen lika plötsligt stanna mitt i en rörelse. Tv:n sätts på lite random. Har bytt tv och samma händer med den nya. 

Har försökt hitta förklaringar till det här men har inte gjort så ännu. Har inte sagt något till någon för misstänker att det kan skrämma skuten ur vem som helst. Däremot har flera sagt att det känns som om dom är iakttagna och det känns som det är någon mer i huset. Jag brukar skoja bort det och säga att det nog bara är mitt lilla hus spöke som skojar lite. 

Det är poltergeistfenomen du har. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Hej) skrev 2025-01-02 13:32:41 följande:
    Du var nog psykotisk och hallucinerade. Spöken finns ej.
    Den dagen du själv ser ett spöke, kommer du då fortfarande tycka att det är psykotiskt eller hallucinatoriskt? 

Ni som inte sett sådant borde inte uttala er så självsäkert och jag undrar varför ni ens skriver här? Är det för att ni är rädda för det övernaturliga? Tror ni att ni kan övertyga oss som vet att sådana saker förekommer om att vi är mentalt rubbade eller så? För det går inte. Det man har sett har man sett. Jag fick också höra att spöken inte fanns när jag var liten. Förstår inte varför man sa så, för det var en lögn. Men förmodligen för att man inte skulle vara rädd och komma in till föräldrarna och störa. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (V) skrev 2025-01-02 14:40:50 följande:

I såna fall är det snälla poltergeisters. 

Det kan ju vara nån som vill göra sig hörd. Om du har möjlighet, ta dit ett medium och kolla vad det är. Jättespännande ju. 🙂
  • Anonym (Ja)
    Anonym (V) skrev 2025-01-02 15:41:36 följande:
    Jag bor  på en gammal gård från 1700- talet. Kanske därifrån. Jag är inte så intresserad av att forska i det. Är mer åt det naturvetenskapliga hållet och tänker att allt har en förklaring, men helt säker kan ju ingen vara. Min dotter sa när hon var liten att det brukade sitta en man i fåtöljen vid hennes säng som hon brukade prata med om hon vaknade på natten. Hon var aldrig rädd utan tyckte tvärtom det kändes tryggt. Har försökt få henne att säga vad dom pratade om, men hon sa att det kunde hon inte berätta. Nu säger hon att hon inte kommer  ihåg vad han sa.Jag vet inte om hon ser honom fortfarande, hon svarar bara undvikande om jag frågar. Fåtöljen är hon noga med ska stå kvar. 
    Jag förstår. Och jag är också mer benägen att utesluta naturliga orsaker innan jag tror på övernaturligheter. Man måste vara skeptisk. Men jag har blivit överbevisad alltför många gånger. På ett sätt känner jag mig lite hedrad över att ha varit med om sådant, men när jag var yngre/liten hatade jag det och var livrädd. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym skrev 2025-01-02 15:51:28 följande:
    Det, min vän, behöver det alls inte vara!
    Hur förklarar du det då min vän? 
  • Anonym (Ja)

I min värld så är poltergeist en Så kallad bullerande? Något som får saker att röra sig, så det finns väl rätt stor chans att jag har rätt på den punkten. Sedan har jag även hört att poltergeist kan höra ihop med en levande person (gärna en yngre/tonåring) och att fenomenet brukar försvinna när personen ifråga blir äldre. Andeväsen, jag förmodar att det är en tidigare levande person. Men är ärligt talat inte säker på den. Så du får gärna förklara termen för mig så jag blir helt på det klara med det. 🙂 

• Anonym (Ja)
    Anonym skrev 2025-01-02 16:21:33 följande:
    Det kan en enkel googling förhoppningsvis ge dig svar på.
    Hittar du inget så skriv igen så ska jag ge mig på en enkel förklaring.
    Det var det jag ville undvika. Tycker du är en aning avog och lite besserwisser i dina svar till mig. Onödigt, men jag googlar. 
Svar på tråden Tror ni på spöken?