• Anonym (hopplöst hjälplös)

Jag är bara trött jämt

Det spelar ingen roll vilken årstid det är, sommar, vinter, höst, vår, jag är bara trött hela tiden och jag har väl hamnat i någon slags ond spiral. 

Jag tänkte, började faktiskt, beskriva en vanlig dag för mig, men vet ni, jag kan inte. Jag har väl några hållpunkter i veckan, men i övrigt kan klockan vara vad som helst när jag gör saker.

Jag går upp. Är klockan 3 på morgonen eller 12 på dagen? Spelar inte så stor roll. Olika.

Jag äter. Är det fukost eller middag? Skit samma, det är mat. 

Jag sitter en stund framför datorn. Inte så länge. Jag orkar inte och har ändå ingenting att göra på datorn.

Några dagar i veckan har jag boendestöd. Då är jag vaken till det. Beroende på när boendestödet är kanske jag äter först efter. Oftast faktiskt. Sitter en stund vid datorn. Tills jag inte orkar längre. 

Sen sätter jag mig i sängen. Jag kanske spelar xbox en stund, en omgång Slay the Spire eller så. 40 minuter - en timme. Sen sätter jag på något på youtube. Jag tittar inte så noga, jag har för det mesta sätt det förr. Det är på bara för att bara på.

Kanske jag inte orkar sitta. Det är lite jobbigt att sitta i sängen, jag får ont i benen efter ett tag. Då lägger jag mig ner. Kansk ejag bäddar ner mig, sänker ljudet, stänger av eller mörkar bilden. Ibland med en vag förhoppning om att jag kommer somna, ibland med en vag förhoppning om att jag inte kommer göra det. Om jag inte somnar kanske jag fixar något mer att äta. 

Sen börjar det om.

D-vitamin hjälper inte. Inte järn heller. Allt känns bara så 

JAg vet inte.

• Svar på tråden Jag är bara trött jämt
  • Anonym (Autist)

Du är trött för att din kropp behöver fasta rutiner och behöver solsken och frisk luft på regelbunden tid. 

Du behöver fasta hålltider och schema . Gå upp samma tid varje dag, duscha och klä på dig. Ät måltider på fasta tider,  gör en aktivitet.  Gå ut . Lägg dig i tid.  Upprepa dagligen. 

Boendestödet är till för detta så be om hjälp . 

Anonym (Autist) skrev 2025-01-01 15:25:39 följande:

Du är trött för att din kropp behöver fasta rutiner och behöver solsken och frisk luft på regelbunden tid. 

Du behöver fasta hålltider och schema . Gå upp samma tid varje dag, duscha och klä på dig. Ät måltider på fasta tider,  gör en aktivitet.  Gå ut . Lägg dig i tid.  Upprepa dagligen. 

Boendestödet är till för detta så be om hjälp . 

Du har säkert rätt. Men vad spelar det för roll att du har rätt när jag inte orkar göra det? 
  • Anonym (Autist)
    Anonym (hopplöst hjälplös) skrev 2025-01-01 15:30:36 följande:
    Du har säkert rätt. Men vad spelar det för roll att du har rätt när jag inte orkar göra det? 
    Jodå du orkar. Att prata med din boendestödjare tar ingen energi och det är en bra början. 

Sätt upp små delmål  som hjälper dig framåt. Tex att ställa klockan varje dag på 12 och duscha.   Att varje fredag kl 13 ska du gå ut med sopor.  Ta en promenad tillsammans med din boendestödjare varje besök.  Eller andra fasta tider du kan tycka är enkla att genomföra. 

Att strunta i detta kommer leda till depression och också förvärra dom diagnoser du har . 
    Anonym (Autist) skrev 2025-01-01 15:41:02 följande:
    Jodå du orkar. Att prata med din boendestödjare tar ingen energi och det är en bra början. 

Sätt upp små delmål  som hjälper dig framåt. Tex att ställa klockan varje dag på 12 och duscha.   Att varje fredag kl 13 ska du gå ut med sopor.  Ta en promenad tillsammans med din boendestödjare varje besök.  Eller andra fasta tider du kan tycka är enkla att genomföra. 

Att strunta i detta kommer leda till depression och också förvärra dom diagnoser du har . 
    Att prata med boendestödjare tar enormt med energi, särskilt om saker de ändå inte kan påverka. 

Jag duschar inte på dagen. Eller, ja, jag duschar inte om jag ska vara vaken. Dusch=sova för mig.

Boendestödet är inte till för promenader. Sånt har de inte tid med. Tyvärr får jag väl säga. Men jag orkar ändå inte gå ut på dagen, det är för mycket liv och ljud och ljus. 

Japp, jag är hopplös. 
Svar på tråden Jag är bara trött jämt