Inlägg från: Anonym (Anny) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anny)

Ni som har barn i skolan.

Sett ut föräldrarperspektivet, hur tycker ni att kommunikationen mellan skola och er som föräldrar fungerar? Får ni tillräckligt med information för att ni ska känna er trygga under era barns skoldagar. Vet ni när och hur ni kan kontakta barnens lärare om det skulle behövas? 

Jag tycker det haltar på rätt många punkter så skulle vara intressant att höra hur det fungerar på andra skolor. Skriv gärna också vilket stadium era barn går på. 

• Svar på tråden Ni som har barn i skolan.
  • Anonym (Anny)
    Anonym (Bn) skrev 2025-01-02 15:55:34 följande:

Stackar lärare som ska göra allt åt er föräldrar. 

Vem har sagt att dom ska göra allt?
  • Anonym (Anny)
    Spucks skrev 2025-01-02 16:57:47 följande:
    Det får man väl hoppas att en lärare inte svarar på sin telefon under lektionstid!

Angående rasten: rastvakter är väl till för att ha generellt koll ifall någon skadar sig eller något händer, inte för att vara fängelsevakter som kollar att ingen rymmer? De är ju inte småbarn på dagis, går man i skolan är det väl rimligt att man anses gammal nog att följa reglerna även utan konstant övervakning.
    Tillsynsansvaret för  barnen / eleverns ligger på skolan under skoltid. Så njae. Man kan  anse och tycka, men likväl är det skolan som brister om något händer barnen. 
  • Anonym (Anny)
    Spucks skrev 2025-01-02 18:30:50 följande:
    Men tiillsynsansvaret betyder väl inte att barnen behöver övervakas 24/7, det behöver ju inte föräldrar göra heller.
    Men oavsett vad lagen säger kring det: om mitt barn skulle rymma från skolan, skulle jag vara förbannat på mitt barn, inte på skolan.

Hur mycket övervakning barnen behöver beror väl på en massa omständigheter. Vad är det för typ av klass, hur gamla barnen är etc etc. 

Hur stort ansvar man lägger på barnen beror väl på hur stort barnet är. Är det en högstadieelev som rymmer är det väl rimligt att lägga hels ansvaret på barnet. Är det ett barn i förskoleplans skulle jag nog främst klandra skolan. Men oavsett så är det skolan som har ansvaret under skoltid.

• Anonym (Anny)
    Studentpappa skrev 2025-01-02 20:14:04 följande:
    Hur barnen trivs får man väl veta via sina barn? 

Har aldrig varit otrygg med att ha barnen på skolan, har aldrig förväntat mig heller att lärare ska vara kontaktbara under dagen. 

Informationen kommer regelbundet via unikum och mejl för båda barnen.
    Det är ju inte alltid barnen berättar allt. Ett barn i högstadiet t ex berättar sällan allt. Mitt äldsta barn berättade tex efter han slutat nian att det kommit folk utifrån och sålt knark under hela högstadietiden. Lärarna har vetat om det hela tiden, men inget har gjorts för att stoppa det. Vi föräldrar fick ingen information om det heller. Som tur är var mitt barn aldrig intresserad av att testa men flera av hans klasskamrater gjorde det. Med facit i hand gör det mej rätt irriterad. 
  • Anonym (Anny)
    Studentpappa skrev 2025-01-02 22:30:02 följande:
    Känns rätt rimligt att lärarna inte informerar alla föräldrar om allt som sker på en skola. Men er skola kanske var extremt dålig på det. Och en tonåring ska ju inte berätta allt heller det hör åldern till, men vi är då nöjda med nivån vi får från båda håll.

Sen vet jag att det förekommer droger och alkohol där, men så är det på en skola med 400 tonåringar. Det var ingen skillnad när vi gick i högstadiet. Barnen har ju snap och tiktok och får tag på droger hur enkelt som helst om de vill, så den dialogen får man ju ha direkt med barnet anser jag.

Nu kom det folk utifrån och sålde på skolan. Det var ingen engångshändelse utan pågick under hela högstadie perioden. Vet man som lärare och rektor om detta och ser jag det som självklart att man informerar om det. Och framför allt vidtar åtgärder för att förhindra att det kan ske. 

Men generellt så pratar man givetvis själv med sina barn om sådant. 

• Anonym (Anny)
    Spucks skrev 2025-01-03 09:53:28 följande:
    Som sagt vet jag inte vad lagen säger angående tillsyn i skolan. Jag skrev bara hur jag som förälder skulle tänka. Och som förälder anser jag att när ett barn börjar skolan är de gamla nog att förstå och följa vissa regler, som att man stannar på skolområdet under skoltiden, även om man teoretisk har möjlighet att avvika därifrån. Därför skulle jag aldrig klandra skolan för bristande tillsyn om mitt barn skulle göra det, utan skulle bli rejält förbannad på mitt barn.

Så hur ser du på den här situationen då. Hämtar ur mitt barns högstadieklass.

En elev är skoltrött. Eleven vet så klart att hen måste gå i skolan men väljer att inte gå dit. . Hen går upp varje morgon och går hemifrån samma tid som när hen går till skolan. Skolväskan hänger över axeln. Mamman och hen lämnar hemmet samtidigt. Finns ingen anledning för mamman att tro att barnet inte går till skolan. Barnet väljer att gå hem igen och är hemma hela dagen. Föräldrarna har ingen anledning att misstänka någonting. Barnet beter sej som vanligt. Pratar om skolan och läxor. Drygt 3 månader senare ringer klassläraren och undrar vad barnet är. Då visar det sej att barnet endast varit i skolan första dagen på terminen men sen inte dykt upp.

Vem enligt dej har brustit i ansvar där enligt dej? 

• Anonym (Anny)
    Anonym (även) skrev 2025-01-03 13:59:53 följande:
    Skulle aldrig hända eftersom frånvarosystemen kickar in. Detta oavsett vad orsaken till frånvaron är. 

Jag som förälder skulle ju ta en allvarlig funderare på hur mitt barns relation till oss föräldrar är om barnet går tre månader och låtsas gå till skolan utan att prata nåt om att tillvaron inte fungerar. 
    Jasså? Det var exakt vad som hände förra läsåret. 
  • Anonym (Anny)
    Anonym (även) skrev 2025-01-03 13:57:12 följande:
    Har du funderat över varför ditt barn aldrig nämnde detta för er föräldrar? 

Att skolan skulle känt till detta utan att ha agerat låter som något du tror men inte vet. Du visste ju uppenbarligen inte heller om det, och kan ju rimligtvis inte vet vad skolan visste eller hur de agerade.

Jag tror det är ganska mycket som mitt barn inte berättat för mej. Så nej, jag har inte funderat över detta specifikt. Enligt mitt barn var det en person som kom utifrån som sålde. Mitt barn sysslade och sysslar med en idrott på hög nivå och är noga med den biten. Droger passar inte så bra in i den livsstilen. Hen umgicks bara med liknande idrottsmördar så dom rörde sej inte i dom kretsarna. Dom tyckte inte det rörde dom och inget som dom var involverade i. Jag gissar att det är anledningen till att hen inte berättade. Det var inget problem som mitt barn hade?

Jo skolan visste om det. Läraren pratade med barnen om det i sjuan och några gånger till under högstadietiden. Jag reagerade på att vi som föräldrar inte fick info om detta. Nu hade jag turen att ha ett barn som i inte var intresserad, men sånt kan ju ändras ganska snabbt i den åldern. Och som förälder vil man ha chansen att prata med sitt barn om en sån  här sak. Att prata allmänt om droger har jag förstått gjort om du undrar. 

Nej jag vet inte hur skolan agerat. Jag vet dock att personen som sålde gjorde i skolan. Personen kunde när som helst gå in i skolbyggnaden. Det fanns inga lås eller vakter som kontrollerade vilka som var i skolan. Och det pågick under hela högstadietiden. Enligt andra elever förekommer det fortfarande. Om dom agerat så är det i så fall inte med några krafttag. Hade jag som förälder vetat, hade jag gärna ställt upp som vakt tex och kontrollerat dom som kom in på skolan på min lediga dag. Hade säkert funnits fler föräldrar som täckt upp andra dagar. 

• Anonym (Anny)
    Anonym (Kiol) skrev 2025-01-05 09:35:36 följande:

Så eleven var frånvarande i tre månader innan skolan kontaktade föräldrarna? Då ligger ansvaret på skolan. Det normala är, så vitt jag vet, att förälder får info så fort en elev uteblir från en lektion. Alltså i samma stund som läraren klickar Frånvarande i den digitala närvarolistan. Vi får även ett automatiskt genererat meddelande vid månadsskiftet om barnets totala frånvaro under månader överstiger 10%. I mellanstadiet fick vi mejl från läraren när vårt barn kommit för sent till en lektion. 

Det låter som att det finns anledning att kontakta Skolinspektionen. Är det en kommunal skola eller en friskola? 

https://www.skolinspektionen.se/inspektion/missforhallanden-i-skolan/

https://uppgift.skolinspektionen.se/information

Det är en kommunal skola. 

Ja, enligt föräldern berättade på ett föräldramöte var det så. Läraren bekräftade att det stämde.  

• Anonym (Anny)
    molly50 skrev 2025-01-05 14:14:24 följande:
    Märkligt om skolan inte informerar er om sådana saker.
    Då en person dök upp på våra barns skola och var hotfull mot barnen så fick vi veta det direkt.
    Samma sak när ett bråk,med knivskärning som följd,så fick vi veta det direkt och barnen skickades hem.
    Så jag tycker det låter mycket märkligt om skolan inte har informerat er om det här.

Det tycker jag också. En sån  hör sak tycker jag ör viktig att informera om så att man som förälder kan prata om det specifika. 

• Anonym (Anny)
    molly50 skrev 2025-01-05 15:13:17 följande:
    Ja,precis. Min dotter mådde t ex inte speciellt bra efter knivskärningen.
    Så då var det bra att kunna prata om det så att hon skulle vilja gå tillbaka till skolan igen.
    Mitt barn har iofs inte mått dåligt över att dom sålt droger. Hen har nog inte tänkt så mycket mer att det är någon som säljer. Hen var intresserad. Men alla vet ju att i den åldern kan allt hända och allt kan vända fort. Som förälder vill man såklart veta farorna så man kan prata med sitt barn om det. 
  • Anonym (Anny)
    Anonym (Kiol) skrev 2025-01-06 08:39:22 följande:
    Har de inget digitalt system för sånt? Hur frånvaroanmäler ni? 

Via telefon. Pratar in på en telefonsvarare.

• Anonym (Anny)
    molly50 skrev 2025-01-06 14:17:38 följande:
    Det här låter gammalmodigt. Har ni ingen skolplattform där ni kan anmäla frånvaro osv?
    Vi har en skolplattform men vi har fått info att inte använda den. Många av lärarna tycker den är för krånglig. 
  • Anonym (Anny)
    molly50 skrev 2025-01-06 21:56:30 följande:
    Men jösses! Får jag fråga vilken plattform det är?
    Jag vet att plattformen på mitt ena barns skola kan vara krånglig och som även lärarna anser vara lite krånglig ibland. Men den funkar ändå.
    Schoolsoft.
Svar på tråden Ni som har barn i skolan.