Hur höja statusen på att få pojkar?
intressant spaning och känner delvis igen detta i min umgängeskrets. Väntar andra barnet (1a en pojke som är helt gudomlig!) och jag både tror (och hoppas) på en pojke till.
mina anledningar: jag hoppas de kanske kan få en närmare relation livet ut, jag har enklare för att föreställa mig en till pojke och bara rent instinktsmässigt ser jag det framför mig.
Min omgivning däremot påpekar ofta ?hoppas på en flicka nu då?. jag blir så provocerad varje gång jag hör det. Har även flera vänner som har döttrar och uttalat önskar sig fler döttrar, eller de som har söner som också ?verkligen hoppas på en tjej nu?. Idiotiskt!
vissa av anledningen att ?flickor är sötare, kan tas om hand mer? (sagt av en pappa till en otroligt försiktig dotter som daltas med på överdrivet sätt) och andra pga ?alla stökiga barn är pojkar?. De brukar dock ursäkta sig med att ?det gäller inte er son han är den första trevliga pojken jag träffat med lite inkännande personlighet?.
återigen, jag blir provocerad och jag håller med TS att vi behöver ändra bilden. Vi pratar om små barn under 3 år, jag tror det är oerhört problematiskt att sätta en stämpel på barnen som stökiga/vilda/snälla/söta/behov av mer kärlek kopplat till deras kön.