Hjälp. Dragit ut tand.
Hej TS,
Jag har råkat ut för exakt samma som du, men min tand var ingen kindtand utan den framför, så det syntes verkligen när jag log. Upplevde som du en väldigt stor förlust, kände mig som en tandlös uteliggare ett tag.
Först hade jag en protestand, som man kan ta ut, du vet som gamlingar har fast bara en tand. Det funkade väl ok men tyckte inte den såg så riktig ut plus jobbigt att ta ur och borsta o hålla på.
Nu har jag en etsbro tror jag det heter, det är en tand som tandläkaren bara limmat fast på tanden bredvid. Ser ut precis som en vanlig tand och känns som en vanlig tand, kostade 4500kr att göra allt som allt. De gjorde avtryck och skickade till en tandtekniker som skapade tanden. Ser jättefint ut. Kan enligt tandläkaren hålla väldigt länge om man är lite försiktig, alltså kanske inte biter av morötter precis där tex.
Jag har råd att göra ett implantat men vill inte. Tycker man hör så mycket om folk som får problem och de verkar inte hålla hela livet heller, iallafall inte om man är yngre än 40-50 när man gör dom.