Inlägg från: Forumdeltagaren |Visa alla inlägg
  • Forumdeltagaren

Hjälp. Dragit ut tand.

Hej TS!

Jag är 55 år och man och hade alla tänder kvar tills för 3-4 veckor sedan då jag blev tvungen att dra ut en kindtand i nederkäken. 
    Det är den näst längst in.

Det hela började för ett halvår sedan när jag plötsligt fich rejäl tandvärk ca 1 timme/dag varannan dag och det blev sedan oftare.
    Det blev besök hos tandläkaren som röntgade och konstaterade en spricka i roten.
    Tandläkaren slipade ner tanden lite för att minska belastningen och sedan fick jag vänta några dagar för att se om värken skulle försvinna.
    Det var nära att den skulle ha dragits ut då men så gick tandvärken över och jag fick behålla tanden med uppmaningen att vara försiktig med att belasta den för hårt.

Tyvärr så kom tandvärken tillbaka efter ett halvår och efter undersökning konstaterades att värken berodde på att bakterier kommit in i roten p.g.a den tidigare skadan och när bakterierna försökte äta upp roten kom tandvärken.
    Det skulle bara bli värre och värre värk om jag inte tog bort den så det var ju inget att fundera över.

Jag förstår precis hur du känner för jag är verkligen ledsen också och saknar min tand.

Implantat kan bli en möjlig lösning om jag vill ha sådant men just nu måste jag vänta minst 3-6 månader på att käkbenet ska växa ut för just nu finns det inte något att fästa implantatet i.
    Det känns jobbigt nu och jag vet inte om jag vänjer mig och det är inte säkert att käkbenet kommer att växa ut någonsin men jag hoppas verkligen.
    Jag har googlat lite och sett att priset ligger på 15 000 - 40 000 kr.
    Säkert billigare i t.ex Thailand men jag är orolig för att det inte blir bra gjort där så det lutar åt att göra ett svenskt implantat i så fall.

• Forumdeltagaren
    Anonym (Fler) skrev 2025-01-06 09:14:12 följande:
    Kollade upp och det låg mellan 6-15000 ca.
    Jaså, i Portugal? Är det lika säkert med tandvård där som i Sverige?

Jag ska till Thailand snart men det är för tidigt att göra implantat ännu. Dock kan jag fråga pris:)
    Bulgarien sägs ska vara billigt också......
Svar på tråden Hjälp. Dragit ut tand.