Inlägg från: Anonym (Fler) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fler)

Hjälp. Dragit ut tand.

Jag ( kvinna) har gjort det på båda sidor. Har inte heller råd med implantat. Du är inte ensam. Har vant mig men nu försöker jag hålla koll att det inte blir så illa igen.

• Anonym (Fler)
    Anonym (Anoo) skrev 2025-01-02 16:57:13 följande:
    Samma som min då.
    Låt det gå lite tid, du vänjer dig.

I början tyckte jag också att gluggen var gigantiskt, idag tänker jag inte ens på den.

Samma som för mig med, 6 tanden 😁 
    Sen har jag sjunde tanden på andra sidan. 

Livrädd för att få mer än så. Implantat ser ut att göra så ont!

• Anonym (Fler)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-02 19:47:28 följande:
    Okej. Har du vant dig vid att? Känns som värsta stora hålet :( Jo vill egentligen heller inte göra implantat. Känns som en procedur. Men känns så jobbigt att vara tandlös med. 

Jag kände precis som du i början. Nu har det gått över fem år så jag har vant mig.

Vet inte om gluggen blivit något mindre eller om jag bara är van. Däremot har jag hört något om att tänderna bredvid kan börja röra sig, växa snett. Vet inte om det bara är en skröna, jag har i alla fall inte märkt av det än.

En sak som är säker är att jag inte tänker på det särskilt ofta, fast jag är väldigt rädd om jag får hål. Har en sjukdom som ökar risk för karies, så jag kan bli väldigt nojig om jag tror jag fått ett hål.

• Anonym (Fler)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-02 21:49:53 följande:
    Okej. Skönt att höra att man kanske vänjer sig då. Hade önskat hade hålet hade varit mindre. Då hade jag nog inte brytt mig så mycket. Men nu känns det så stort. Men kanske känns mindre när det läkt ihop. Men det är nog bara jobbigt också med vetskapen om att man har en tand mindre. 

Jag upplevde också hålet som enormt i början. Men det är väl för att man är van att ha en tand där. Sedan verkar ju kindtänderna vara rätt stora så det är inte konstigt att det märks av. Nu är jag som sagt mer van, men i början kände jag konstant efter med tungan och upplevde det som enormt. 

Ja, det är hemskt jobbigt att bli av med tänder. Man är mer hämmad och vågar kanske inte skratta lika mycket. Jag har även haft mardrömmar om att tappa många tänder.

Det ordnar sig, det finns alternativ till implantat.

• Anonym (Fler)
    Forumdeltagaren skrev 2025-01-05 21:16:56 följande:

Hej TS!

Jag är 55 år och man och hade alla tänder kvar tills för 3-4 veckor sedan då jag blev tvungen att dra ut en kindtand i nederkäken. 
    Det är den näst längst in.

Det hela började för ett halvår sedan när jag plötsligt fich rejäl tandvärk ca 1 timme/dag varannan dag och det blev sedan oftare.
    Det blev besök hos tandläkaren som röntgade och konstaterade en spricka i roten.
    Tandläkaren slipade ner tanden lite för att minska belastningen och sedan fick jag vänta några dagar för att se om värken skulle försvinna.
    Det var nära att den skulle ha dragits ut då men så gick tandvärken över och jag fick behålla tanden med uppmaningen att vara försiktig med att belasta den för hårt.

Tyvärr så kom tandvärken tillbaka efter ett halvår och efter undersökning konstaterades att värken berodde på att bakterier kommit in i roten p.g.a den tidigare skadan och när bakterierna försökte äta upp roten kom tandvärken.
    Det skulle bara bli värre och värre värk om jag inte tog bort den så det var ju inget att fundera över.

Jag förstår precis hur du känner för jag är verkligen ledsen också och saknar min tand.

Implantat kan bli en möjlig lösning om jag vill ha sådant men just nu måste jag vänta minst 3-6 månader på att käkbenet ska växa ut för just nu finns det inte något att fästa implantatet i.
    Det känns jobbigt nu och jag vet inte om jag vänjer mig och det är inte säkert att käkbenet kommer att växa ut någonsin men jag hoppas verkligen.
    Jag har googlat lite och sett att priset ligger på 15 000 - 40 000 kr.
    Säkert billigare i t.ex Thailand men jag är orolig för att det inte blir bra gjort där så det lutar åt att göra ett svenskt implantat i så fall.

Lite jobbigt och dyrt att åka till Thailand om man inte ska på semester samtidigt. Jag funderar på eventuellt göra en senare i Portugal. Bodde där ett år och de verkar ha bland de billigaste tandvården i Europa. Fick betala ca 1600 för en rotfyllning 2020. Det är lite skillnad mot i Sverige, och bra tandläkare var det också. 🙂
  • Anonym (Fler)
    Anonym (Fler) skrev 2025-01-06 09:09:49 följande:
    Lite jobbigt och dyrt att åka till Thailand om man inte ska på semester samtidigt. Jag funderar på eventuellt göra en senare i Portugal. Bodde där ett år och de verkar ha bland de billigaste tandvården i Europa. Fick betala ca 1600 för en rotfyllning 2020. Det är lite skillnad mot i Sverige, och bra tandläkare var det också. 🙂
    Kollade upp och det låg mellan 6-15000 ca.
  • Anonym (Fler)
    Forumdeltagaren skrev 2025-01-08 20:00:43 följande:
    Jaså, i Portugal? Är det lika säkert med tandvård där som i Sverige?

Jag ska till Thailand snart men det är för tidigt att göra implantat ännu. Dock kan jag fråga pris:)
    Bulgarien sägs ska vara billigt också......

Jag tror det i alla fall. Jag har tandläkarskräck och dom var jättetåliga, uppmuntrande och gav mig många bedövningar. jag fick göra rotfyllning och fick verkligen superfin behandling. Betalade endast 1600 för det. Kändes konstigt nästan för hela 3 behandlingar. Har fortfarande efter 5 år inte fått något problem med den tanden. Det verkar som att de tar emot många från UK och andra delar av Europa för att tandvården är så billig där. 

Bulgarien visste jag inte om, men om man söker på nätet verkar Turkiet ligga som allra billigast med implantat. Vet dock inte om tandvården är bra. Personligen tyckte jag att jag fick bättre behandling i Portugal än jag någonsin fått i Sverige, men jag har inte mycket bra erfarenhet av tandvården i Sverige. Sen beror det såklart om man har tur med tandläkare. Men sjukvården är bra i Portugal och Spanien, så det är nog inget fel på tandvården heller :)

Svar på tråden Hjälp. Dragit ut tand.