Anonym (anonym) skrev 2025-01-02 13:25:03 följande:
Du har nog rätt. Tycker det känns jobbigt på något sätt för min sambo skulle verkligen behöva en mamma som hon kan prata med. Känns ibland som att jag får som ta allt konstant.
Min sambo brukar ofta säga, vem pratar med sin mamma? Som att jag gör något fel om jag ringer min syster eller min mamma om det har hänt något. Om jag ringer någon så har det väldigt överstyr. Senast sa sambon att hon önskar att min hund ska dö som jag har haft nu i 7 år och innan jag träffade hon. Då blir jag ju väldigt sårad.
Det kan vara knepigt att han en relation med någon som har haft en svår uppväxt om man inte har haft det själv.
Mycket av det du tar för givet och den grundläggande trygghet som du antagligen har saknar hon om hon växte upp så.
Det finns antagligen en sorg bakom hennes kommentarer om att du pratar med din mamma. Det är något hon inte har haft och det kan göra ont att ta in att det är så självklart för någon annan.
När jag hör vänner prata om sina fina föräldrar och allt stöd de har fått under uppväxten gör det ont, även om jag inte visar det, eftersom det påminner mig om min egen sorg över att inte ha haft det så.
Jag beter mig inte som din sambo men jag har andra problem. Jag har till exempel väldigt svårt för att be om hjälp eller uttrycka mina behov. Jag finns där för andra och ställer upp men det blir en obalans eftersom jag har svårt att ta emot stöd.
I mitt fall handlar det om en förälder som var svårt sjuk och dog tidigt och en kvarvarande förälder som inte fanns där för oss barn utan tog ut all sin bitterhet över oss och misshandlade oss psykiskt under hela uppväxten.
Man kan nog inte tro att jag bär på allt det när man träffar mig. Jag har ett bra jobb, ordnad tillvaro och är lätt att umgås med men jag är formad av min uppväxt.
Har din sambo gått i terapi för det hon har varit med om? Det har jag gjort och mår mycket bättre idag men om hon inte ens vill tillstå att hon har problem så kommer det att bli svårt för er att få relationen att fungera.
Kommentera om din hund låter som ett test för att se om du finns kvar även om hon beter sig illa men det är inget du ska behöva stå ut med. Du är inte hennes terapeut.
Jag tycker att det är svårt att ha en relation med någon som har haft en normal, trygg uppväxt. Jag känner ibland att jag måste skydda dem från min sorg för att de inte ska bli illa berörda och tycka att jag är konstig.
Till exempel kände jag en viss lättnad när min kvarvarande förälder dog men det kan jag bara säga till någon som har liknande erfarenheter för annars kan jag få kommentarer om att så får man inte säga. Jag förstår det för om man har haft fina föräldrar så är det obegripligt men alla har ju inte det.
Din sambo är säkert präglad av sin uppväxt och hennes beteende kan delvis förklaras av det men om hon inte är medveten om det så blir det som sagt svårt att ha en relation.
Du ska absolut inte ta någon skit för att hon har haft en tuff uppväxt. Du kan säga med omtanke och utan anklagelser att hon kanske behöver prata med någon om sin uppväxt. Om hon vägrar och fortsätter bete sig illa så har du inget annat alternativ än att gå.