• Sara K

Ska storkbett i pannan försvinna första året? Min dotters har INTE gjort det!

Har läst på flera ställen att storkbett i pannan försvinner under första året och i nacken under första åren eller inte alls.

Stella har ett i pannan och ett i nacken. Det i pannan är inte lika framträdande som det i nacken, och kanske har det bleknat lite under första året (hon är nu 14 mån drygt)? Eller så är det bara att jag är så van att se det att jag inte tänker på det...

När hon är arg, ledsen eller varm så syns det ännu tydligare.

När försvann era barns storkbett i pannan?? I nacken räknar jag med att hon får ha kvar, för det har hennes pappa och hennes morfar fortfarande.

Jag tycker det är gulligt, och lixom "hon", men hennes pappa påpekade att det kanske inte hon kommer tycka!Flört 

Sara, stolt mamma t. Stella (o lillen i magen)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-30 13:02:48:
    I mitt galleri går det att se på vissa bilder... Inte lika tydligt som i verkligheten kanske..
  • Svar på tråden Ska storkbett i pannan försvinna första året? Min dotters har INTE gjort det!
  • Gisse the one and only

Det försvinner under de första ÅREN inte året

Det i nacken kan hon ha hela livet.

• Sara K

Gislöv
    Det står verkligen ÅRET på dom ställen jag läst! Tex i en tråd här på FL som jag såg alldeles nyss.. nånting med smultronmärke var rubriken..

Jag är inte orolig utan mest funderande.

Första ÅREN låter ju bra!! Glad

• Mandy

Smultronmärke är inte samma sak väl? Min dotter har ett som är tjockt och knallrött. Men har storkbett i nacken.
    Smultronmärket kunde växa lite men växte ofast bort vid runt året.

• Gisse the one and only

Storkbetten består av en ansamling av små ytliga blodkärl som ( till skillnad från smultronmärken) inte är upphöjda över hudytan. Storkbetten försvinner spontant under de första levnadsåren.

Trygg Hansa

Röda märken på ögonlock, panna eller i nacken. Kallas för storkbett och minskar eller försvinner under de första åren.

Norrbottens läns landsting

• lindalinda

min son har ett litet i pannan och mitt på huvvet som knappt syns för allt hans hår
    Har hört att det försvinner när dom e runt 2-3 år
    Det är ju inget farligt, så det är bara att acceptera och gå vidare
    (inget illa menat)

• Sara K

Mandy
    Nejnej det är inte samma sak, det vet jag!! Men i tråden OM smultronmärken så hade nån klippt in info om storkbett Skrattande.

lindalinda
    som jag skrev är jag inte orolig alls, utan undrade mest bara om hon skulle få ha sitt hela livet iom att jag läste under första året. För mig får hon gärna ha det jämnt!!

• astri

Min son hade ett litet avlångt storkbett i pannan, det försvann till 99% innan han var 4.
    På mitt bvc sa de att det skulle ta tre- fyra år innan det skulle "blekna" bort.

• Kippe

Min sambo har fortfarande kvar sitt i pannan när han anstränger sig eller blir upprörd så jag tror att min son också kommer ha sitt kvar

• listo

På många ställen står det att storkbett försvinner under det första året, och på andra står det "åren"...
    Hanna har storkbett i pannan och på ögonlocken, och vid 2 års ålder är de borta i vanliga fall, men syns väldigt tydligt när hon blir arg eller ledsen, precis som Kippe beskriver.

Svar på tråden Ska storkbett i pannan försvinna första året? Min dotters har INTE gjort det!