• Anonym (Ts)

Får make ta VAB när jag har semester?

Hej! Jag har semester denna vecka men nu har barnen och jag blivit sjuka. Jag har inte anmält sjukdom till min arbetsgivare då jag har mycket innestående semester. Men imorgon behöver jag åka till hälsocentralen - kan maken ta vab då? Har för mig att det är okej men hittar inte det just nu?.

• Svar på tråden Får make ta VAB när jag har semester?
  • Anonym (Ja)

Om du är sjuk får han ta vab. Anmäl sjukdom till din AG.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Ja) skrev 2025-01-02 19:07:15 följande:

Om du är sjuk får han ta vab. Anmäl sjukdom till din AG.

Jag var nog otydlig, jag kommer inte anmäla sjukdom till arbetsgivaren av olika skäl.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Ts) skrev 2025-01-02 19:19:09 följande:
    Jag var nog otydlig, jag kommer inte anmäla sjukdom till arbetsgivaren av olika skäl.
    Då får din man inte ta vab.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ja) skrev 2025-01-02 19:39:16 följande:
    Då får din man inte ta vab.
    Jag hade ju kunnat vara på semester i spanien och då hade han fått ta VAB. Får nog ringa FK imorgon. Tack.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Ts) skrev 2025-01-02 19:58:36 följande:
    Jag hade ju kunnat vara på semester i spanien och då hade han fått ta VAB. Får nog ringa FK imorgon. Tack.
    Ja, men nu är du inte utomlands. Ring dem du.
  • Anonym (Troy)

Om din man vill ha pengar från FK så kommer det ju att komma upp en fråga om vad barnets andra förälder gjort under tiden. 

• Jemp

Ja. Jag tror man får klicka i att nej, du har inte jobbat utan behövt läkarvård. Alltså på FKs sida.

• Anonym (JB)

Halvt off topic, men varför slösa semesterdagar på att vara sjuk?? För att slippa karensen eller?

• Anonym (Ts)
    Anonym (JB) skrev 2025-01-02 22:04:18 följande:

Halvt off topic, men varför slösa semesterdagar på att vara sjuk?? För att slippa karensen eller?

Hade inplanerad semester sedan tidigare och redan varit sjuk en vecka innan dess och är ny på jobbet osv?
  • Anonym (Ts)
    Jemp skrev 2025-01-02 21:58:10 följande:

Ja. Jag tror man får klicka i att nej, du har inte jobbat utan behövt läkarvård. Alltså på FKs sida.

Ja just det, tack!
Svar på tråden Får make ta VAB när jag har semester?